Hva har vært viktigst for Randi, som lærer og skoleleder?
Randi er nok betraktelig mer en gjennomsnittet opptatt av at alle barn og unge skal oppleve et positivt, trygt og inkluderende skolemiljø. Relasjonen til alle elevene har derfor alltid vært hennes hovedfokus. Når elever opplever seg sett og tatt på alvor, da er Randis erfaringer at både den faglige og den sosiale læring har de beste forutsetninger.
Hennes visjon som tidligere rektor ved to ulike skoler var «En inkluderende skole der alle opplever tilhørighet». Tallaksen har frontet skoler der alle elevene er blitt utfordret til å sette ambisiøse mål og inspirert utfra sine evner og talenter.
Hun har også lagt vekt på ulike former for elevmedinnflytelse og systemer for å sikre oppfølging av de som kan være i fare for å falle utenfor, - bl a uønsket skolefravær.
Den erfarne skolelederen har ledet satsinger slik at skolene fremsto som inkluderende og som foregangsskole i arbeidet mot mobbing, rasisme, antisemittisme og utenforskap.
Begge de to skolene hun var rektor ved ble tildelt Benjaminprisen,- en nasjonal pris for systematisk arbeid med store forbedringsresultat innen mobbing og rasisme. Priser innen Oslo for elevrådsarbeid og elevmedvirkning ble også tildelt begge skolene.
Parallelt ble de faglige resultatene også forbedret.
(Trivsel og læring henger sammen!)
Utdanning:
- Lærerutdanning fra Kristiansand pedagogiske høgskole. 1978.
- Matematikk, matematikk fagmetodikk og historie fra UiO. 1981.
- Lederkurs fra Oslo kommune og UiO. 1997/98.
- Master i skoleledelse fra BL, Oslo, 2005.
Arbeidserfaring i skolen:
- 17 år som lærer på barne- og ungdomstrinnet
- 7 år som Inspektør og ass.rektor
- Rektor 2006-2023.