Arbeidsmiljøkonferansen 2024
Fremtidens arbeidsmiljø - hvor går vi? I år er fokuset psykososialt arbeidsmiljø
Konferansen ble gjennomført 27. november. 2024
Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

Få oversikt
Litt om konferansen
Konferansen er bekreftet
Norsk arbeidsliv er i stor endring. Hvor står vi i dag og hva må vi forberede oss på i fremtidens arbeidsliv? Hvilket ansvar har de enkelte rollene i arbeidet for meningsfylte og helsefremmende arbeidsplasser? Konferansen er for alle som jobber med arbeidsmiljø: ledere og mellomledere i offentlig og privat virksomhet, tillitsvalgte, verneombud, personalansvarlige, medlemmer i Arbeidsmiljøutvalg, og andre interesserte.
Psykososialt arbeidsmiljø går som en råd tråd gjennom hele konferansen.
Hva kan du forvente?
- Forrykende gode foredragsholdere
- Faglig påfyll om det siste innen arbeidsmiljø
- Praktiske råd og metoder.
- Latter, faglige diskusjoner og mulighet for nettverksbygging
Innholdet
Program for konferansen
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
La oss snakke om arbeidsmiljø!
Det er som kjent mange faktorer som påvirker arbeidsmiljø i positiv og negativ retning. Therese åpner årets konferanse og snakker om faktorer som totalt sett fremmer et sunt og godt arbeidsmiljø. La oss sammen sette arbeidsmiljø på agendaen!
Arbeidsrett og arbeidsvett
Foredraget til Marianne, viser med utgangspunkt i forskning, personlige erfaringer og et skråblikk på arbeidslivet, hvordan hver enkelt av oss, som ansatt og kollega, har et ansvar for å bidra til et arbeidsliv vi alle kan trives i. Dette foredraget skal vise hvordan du med - ofte enkle og ofte gratis grep - kan utgjøre en liten forskjell til det bedre i arbeidslivet vårt.
Arbeidsvettsreglene er grunnleggende regler for hvordan du ferdes i arbeidslivet.
De tre Arbeidsvettsregelene:
- Vær villig til å endre deg (bruk kompass, ikke kart i arbeidslivet)
- Lær deg å snakke slik at andre hører
- Ta vare på andre (du betyr mer enn du tror)
Hvordan beholde eldre arbeidstakere i jobb?
Hvilke tiltak for forebygging eller tilrettelegging er meste effektive for å holde eldre arbeidstakere i jobb? Vi har fått med oss Fafo forsker Tove Midtsundstad som i mange år har forsket på nettopp dette.
Lunsj
Lunsj
Hvordan sikre bedre arbeidsmiljø i offentlig sektor?
Offentlig sektor opplever i dag store utfordringer med skyhøyt sykefravær og et krevende arbeidsmiljø. Disse to går hånd i hånd. Hvilken ende starter vi i ?
Alle snakker om sykefraværet - men hva gjør vi faktisk med det?
Kommuner, ledere og politikere snakker om sykefraværet, men aldri om arbeidsmijøets prosedyrer og retningslinjer. Hvordan tar man faktiske organisatoriske grep om arbeidsmiljøet?
BONUS: Det finnes ikke noe som er så farlig at vi ikke kan prate om det
For å kunne løse problemer er vi nødt til å snakke om dem. Sofie Frøysaa har som mål å bevisstgjøre oss på hvor viktig det er å snakke og skape åpenhet rundt vanskelige og tabubelagte emner, så vi kan bli bedre rustet til å møte livets utfordringer. Sofie blander humor med alvor og underbygger lidenskap med faglig tyngde. Hun har et særlig engasjement for unges psykiske helse. Hun er invitert til å snakke for voksne som møter ungdom som sliter med skoleproblematikk. Dette er er tilbud til dere som kan ha interesse av disse utfordringene, som rammer veldig mange - også privat. NB: Innlegget er rett i forkant av middag, og kun tilgjengelig for de som deltar fysisk.
Sofie er aktuell med boka «Alt bra? – en mors og datters historie om ufrivillig skolefravær, psykisk sykdom og det å være pårørende». Der skriver hun blant annet om å streve med OCD og utenforskap.
Felles middag
For de som bestiller overnatting er 3 retters festmiddag inkludert. Vi møtes for uformell prat, nettverksbygging og avslapping.
Hva er psykososialt arbeidsmiljø, og hvorfor er det så viktig?
Hva forbindes det psykososiale arbeidsmiljøet med ute i virksomhetene, og hvordan prioriteres det? Dette er noen av spørsmålene som vil bli belyst i innlegget. Vi kommer også inn på Arbeidstilsynets utredning "Behov for bedre regulering av arbeidsmiljølovens krav til psykososialt arbeidsmiljø" og hva som skjer framover med dette feltet.
Hva har mobbing på arbeidsplassen til felles med psykisk vold i nære relasjoner?
Vold og overgrep i nære relasjoner, samt mobbing og trakassering i arbeidslivet studeres vanligvis hver for seg, men mye tyder på at det har mange fellestrekk. Kan vi lære noe av den forskningen som er gjort i om vold og overgrep i nære relasjoner på arbeidsplassen? Og hva gjør du som arbeidsgiver, tillitsvalgt, verneombud eller kollega om du bekymrer deg for en ansatt?
Vurdering av voldsrisiko
Det er blitt en økende bevissthet om arbeidsgivers ansvar for arbeidssituasjoner som kan medføre risiko for vold og trusler. Det er imidlertid betydelige problemer forbundet med gjeldende praksis og verktøy for slike risikovurderinger. Her kommer vi inn på hva du bør / ikke bør gjøre, samt om velkjente og empirisk etablerte risikofaktorer.
Lunsj
Praktisk forebygging og håndtering av konflikter i arbeidsmiljøet
Konflikter kan både være utviklende, forstyrrende og ødeleggende i et arbeidsfellesskap. Gjennom en konstruktiv innstilling og aktiv forebygging og håndtering kan konfliktsituasjoner også bedre samarbeid. Intensive konflikter kan derimot også være helseskadelig, og skal undersøkes og håndteres på en ryddig og forsvarlig måte i tråd med gode prinsipper i arbeidsmiljøloven og med god saksbehandling. Hvordan gjøres det i praksis, er temaet for disse to timene!
Priser for konferansen
Fysisk deltakelse:
-
Kun dag 1
Bare dag 1, med lunsj.
Deltakeravgift: 2580,- Dagpakke: 850,- (inkl. mva)3430,- -
Kun dag 2
Bare dag 2, med lunsj.
Deltakeravgift: 2580,- Dagpakke: 850,- (inkl. mva)3430,- -
Uten overnatting
Begge dager, med lunsj
Deltakeravgift: 4300,- Dagpakker: 1700,- (inkl. mva)6000,- -
Helpensjon
Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 4300,- Helpensjon og dagpakker: 3400,- (inkl. mva)7700,- -
Med tilknytningsdøgn
Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 4300,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3400,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)8900,-
Digital deltakelse:
-
Digitalt
Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)2400,- -
Digital gruppe 5
Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)10800,- -
Digital gruppe 10
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)19200,- -
Digital gruppe 15
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)28800,- -
Digital gruppe 20
Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)36000,- -
Digital gruppe 30
Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)50400,- -
Digital gruppe 40
Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)57600,- -
Digital gruppe 50
Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)60000,-
Hvem, hva, hvor
Ytterligere informasjon om konferansen
Sted
Thon Hotel Oslo Airport
Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Konferansiér
Elin Risholt Korsveien
HMS-rådgiver

Elin Korsveien jobber til vanlig som HMS-rådgiver, og bistår ulike bedrifter i å håndtere det vanskelige sykefraværet. Korsveien har som spesialfelt arbeid og helse, og har blant annet jobbet med tilbakeføring i jobb av arbeidstakere etter kreftbehandling og arbeidstakere med langvarig utmattelse av ulike årsaker. Hun har også mange års ledererfaring og har vært med på å snu et høyt sykefravær til rekordlavt på sin tidligere arbeidsplass. Hennes største interesse er menneskers atferd og mentale prosesser, dvs hvorfor vi mennesker gjør som vi gjør. Hun er også opptatt av kombinasjonen menneskelig adferd og sykefravær, det moderne arbeidsliv og arbeidsmiljø.
Foto: Knut Ivar Aarstein
Standplass
Være utstiller
På våre konferanser kan du nå ut til et bredt publikum innenfor mange fagfelt.
Du kan få en fysisk plass på konferansen eller komme med et digitalt bidrag, eller en kombinasjon. Et digitalt bidrag vil vises til deltakere som deltar live eller ser opptak.
- Mulighet til å plassere ut materiell på plassene til deltakerne
- Eget bord med plass til rollup, medbrakt skjerm eller annet utstyr.
- Tilgang på strøm og Wifi
- Tilgang til å følge foredragene
- Delta på felles lunsj / middag (ved overnatting)
- Sentralt plassert i mingleområdet
Dette inngår i en standplass
- Visning av bilde med tekst
- Visning av kort video (maks fem minutter)
- Kan kombineres med fysisk standplass.
Digitalt bidrag kan være
Priser
-
Overnatting - 2 personer
Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Utstilleravgift: 9900,- Dagpakker: 3400,- Helpensjonspakke: 4000,- (inkl. mva)17300,- -
Overnatting - 1 person
Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Utstilleravgift: 9900,- Dagpakker: 1700,- Helpensjonspakke: 2000,- (inkl. mva)13600,- -
Begge dager - 1 person
Begge dager uten overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Utstilleravgift: 9900,- Dagpakker: 1700,- (inkl. mva)11600,- -
Begge dager - 2 personer
Begge dager uten overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Utstilleravgift: 9900,- Dagpakker: 3400,- (inkl. mva)13300,- -
Kun dag 2 - 1 person
Bare dag 2, med lunsj.
Utstilleravgift: 4950,- Dagpakke: 850,- (inkl. mva)5800,- -
Kun dag 2 - 2 personer
Bare dag 2, med lunsj.
Utstilleravgift: 4950,- Dagpakke: 1700,- (inkl. mva)6650,- -
Kun dag 1 - 1 person
Bare dag 1, med lunsj.
Utstilleravgift: 4950,- Dagpakke: 850,- (inkl. mva)5800,- -
Kun dag 1 - 2 personer
Bare dag 1, med lunsj.
Utstilleravgift: 4950,- Dagpakke: 1700,- (inkl. mva)6650,- -
Digitalt bidrag
Visning av video / bilder i pausen (inkl. mva)6000,-
Påmelding
Takk!
Sjekk søppelpost om det ikke kommer e-post og legg til [email protected] til i dine kontakter.
Oida!
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.
-
Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.
-
En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.
Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet. -
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.
-
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura
-
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss. -
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Ta kontakt med oss.
-
Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.
Har du spørsmål?
Oida!
Takk!