Arbeidsmiljøkonferansen 2022
Fremtidens arbeidsmiljø - hvor går vi? En konferanse for alle som er opptatt av å bedre arbeidsmiljøet.
Konferansen ble gjennomført 28. oktober. 2022
Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

Få oversikt
Litt om konferansen
Norsk arbeidsliv er i stor endring. Hvor står vi i dag og hva må vi forberede oss på i fremtidens arbeidsliv? Målgruppen er alle som jobber med arbeidsmiljø: ledere og mellomledere i offentlig virksomhet, tillitsvalgte, verneombud, personalansvarlige, og andre interesserte innen helseforetak, kommuner og utdanning, samt NAV.
Nytt av året er fokus på å løse dine utfordringer gjennom at Arbeidstilsynet, Arbeidslivssenteret og vår erfarne HMS-rådgiver er tilstede for spørsmål og diskusjoner under hele konferansen.
Innholdet
Program for konferansen
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
Arbeidsmijøtorg i alle pauser
En stor del av det å delta på en konferanse, er å diskutere problemstillinger med andre i samme situasjon, samt søke råd fra andre om problemstiliinger vi er opptatt av. I alle pauser vil vi opprette en uformell mingle-arena der du kan stille spørsmål og diskutere med fagpersoner fra Arbeidstilsynet, Nav og vår egen erfarne HMS-rådgiver. I tillegg kan andre organsisasjoner som å bidra, melde seg på. Dette er selvfølgelig kun aktuelt for de deltar fysisk.
Velkommen Arbeidsmiljøkonferansen 2022
Vår konferansier oppsummerer hva deltakerne har som forventninger, og ønsker velkommen til årets begivenhet for alle som er opptatt av arbeidsmiljø.
Arbeidsmiljøutfordringer i kvinnedominerte yrker
Usynlige arbeidsmiljøfaktorer skaper overbelastning og sykdom i kvinnedominerte yrker. Fordelen er at forebyggingspotensialet i disse bransjene er stort. I dette innlegget gir Ingrid konkrete råd og om hva som bør vektlegges i kvinnedominerte arbeidsmiljø.
Hvorfor jobbe med godt arbeidsmiljø?
Vi har fått selveste Statens arbeidsmiljøinstitutt til å åpne årets arbeidsmiljøkonferanse. I dette innlegget får du høre avdelingsdirektøren fortelle om hvordan og hvorfor jobbe med godt arbeidsmiljø.
Tjenestedesign gir bedre tjenester og bedre arbeidsmiljø
I dette innlegget får du siste nytt om tjenestedesign og om hvordan dette er fremtidens måte å jobbe frem bedre tjenester og bedre arbeidsmiljø. Rapporten om dette arbeidet ferdigstilles i 2023, men nå skal du få en sniktitt i hva de fant ut.
Blindsonen ligger i den syvende faktoren!
Hans Jacob Busch har sammen med Solveig Osborg Ose skrevet boka «HMS i offentlig sektor» hvor de synliggjør risikoområder i offentlige førstelinjer som så langt har ligget i en blindsone. Ledere og medarbeidere vet at arbeidet deres er emosjonelt, men de er likevel blinde for at emosjonelt arbeid er en vesentlig årsak til fysiske og psykiske skadevirkninger. Fravær av effektivt vern skaper unødvendig sykefravær.
Flere ansatte, eller bedre ledere?
Sykefraværet i eksempelvis barnevernet er mer enn 50% høyere enn i andre kvinnedominerte yrker. Løsningen er ikke flere ansatte, men bedre ledere mener Svein Helland Sivertsen som har lang erfaring fra det å utvikle et godt arbeidsmiljø.
Varslingsrutiner, tips og råd om hvorfor og hvordan
Hvilke prinsipper finnes for god håndtering av varslinger og hva kan du gjøre for best mulig å ivareta varsleren? Arbeidstilsynet har det siste året samlet mye nyttig og praktisk informasjon om varsling og varslingsrutiner.
NAVs bidrag til gode arbeidsplasser
Hvordan støtter NAV virksomhetene i deres arbeid med å skape godt arbeidsmiljø og forebygge sykefravær?
Slik lykkes du med trepartssamarbeidet
Trepartssamarbeidet er fundamentet i norsk næringsliv, og de som lykkes med godt arbeidsmiljø, er de som får til det gode samarbeidet i praksis. Hvordan gjør man dette? Hva er fallgruvene og hva er suksessnøklene?
Hva er et godt arbeidsmiljø og hvordan få det til i praksis?
Hva vil det si å jobbe kunnskapsbasert og hvordan få til treffsikre tiltak i arbeidsmiljøarbeidet? Arbeidstilsynet viser oss nyttige verktøy for å jobbe effektivt og målrettet med arbeidsmiljøutfordringer. Arbeidstilsynet har de siste årene bidratt i en stor satsing med fokus på å tilgjengeliggjøre kunnskap og gratis verktøy for et forebyggende arbeidsmiljøarbeid. Her presenterer de hvilke verktøy som er tilgjengelig og hva de satser på videre.
Når vold og trusler er en del av arbeidshverdagen
Vold og trusler er et alvorlig arbeidsmiljøproblem som fortsatt er utbredt i mange yrker. Hvordan er det mulig å jobbe forebyggende og imøtekomme disse utfordringene? Anne-Marthe presenterer en metodikk som kan brukes for å systematisk jobbe for et godt arbeidsmiljø og redusere vold og trusler.
Hvordan kan godt ytringsklima på jobb forebygge varsling?
Et godt ytringsklima på arbeidsplassen kjennetegnes av stor takhøyde for meningsutveksling. På en slik arbeidsplass er forslag, kritikk og andre ytringer velkomne som grunnlag for forbedring og utvikling. I dette foredraget får du høre Norges fremste ekspert på dette temaet.
Psykososialt arbeidsmiljø i offentlig sektor
Hvordan kan man jobbe med psykososialt arbeidsmiljø i en tid preget av nye krav og forventninger? Professor Ståle Einarsen gir oss innsikt i resultater fra en undersøkelse om norske kommuner sine systemer og metoder for å håndterere psykososiale problem i arbeidsmiljøet. Ståle Valvatne Einarsen er en ledende norsk psykolog og forsker innen arbeidsmiljøfeltet og en nestor innenfor feltet konflikthåndtering.
Einarsen har utgitt en rekke bøker om arbeidsmiljø, ledelse og konflikthåndtering og er verdens mest siterte forsker innen feltet mobbing og trakassering i arbeidslivet. Han fikk i 2019 Psykologforbundets innovasjonspris for sitt arbeid med å utvikle praktiske metoder for å forebygge og håndtere mobbing og trakassering. I 2020 bel an utnevnt til æresmedlem (Fellow) i European Academy of Occupational Health PSychology, mens han samme år kom på Standford Univeristy sin liste over de mest innflytelsesrike forskerne i verden.
Priser for konferansen
Fysisk deltakelse:
-
Kun dag 1
Bare dag 1, med lunsj.
Deltakeravgift: 2340,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)3110,- -
Kun dag 2
Bare dag 2, med lunsj.
Deltakeravgift: 2340,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)3110,- -
Uten overnatting
Begge dager, med lunsj
Deltakeravgift: 3900,- Dagpakker: 1540,- (inkl. mva)5440,- -
Helpensjon
Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 3900,- Helpensjon og dagpakker: 3100,- (inkl. mva)7000,- -
Med tilknytningsdøgn
Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 3900,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3100,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)8200,-
Digital deltakelse:
-
Digitalt
Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)2400,- -
Digital gruppe 5
Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)10800,- -
Digital gruppe 10
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)19200,- -
Digital gruppe 15
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)28800,- -
Digital gruppe 20
Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)36000,- -
Digital gruppe 30
Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)50400,- -
Digital gruppe 40
Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)57600,- -
Digital gruppe 50
Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)60000,-
Hvem, hva, hvor
Ytterligere informasjon om konferansen
Sted
Thon Hotel Oslo Airport
Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.
-
Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.
-
En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.
Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet. -
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.
-
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura
-
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss. -
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Ta kontakt med oss.
-
Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.
Har du spørsmål?
Oida!
Takk!