BHT-­konferansen 2024

NB: Konferansen er bekreftet, og gjennomføres som planlagt. Bedriftshelsetjenesten er under endring - hvor går vi?

Konferansen ble gjennomført 11. juni. 2024

Nytt arrangement er planlagt: BHT konferansen 2025.

BHT-konferansen 2024

Få oversikt

Litt om konferansen

Vi samler alle som arbeider med bedriftshelse, arbeidshelse og HMS for å sette fokus på endringene i  rammebetingelser, og nye fokusområder for alle som arbeider med arbeidsmiljø og arbeidshelse. Sett av datoene allerede nå.

Innholdet

Program for konferansen

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

-

Hva er en målrettet og effektiv BHT-ordning?

BHT er et viktig virkemiddel for å forebygge sykefravær og frafall i det norske arbeidslivet. For å lykkes med å sikre flere hender i arbeid framover, er vi avhengig av en BHT-ordningen som er målrettet og effektiv. I dette innlegget vil Therese fortelle mer om hvordan BHT kan lykkes for å jobbe mer målrettet og kunnskapsbasert med arbeidshelse og risikoforhold knyttet til selve arbeidet.

-

Erfaringer fra tilsyn - hva kan BHT bli bedre på?

I dette innlegget vil Arbeidstilsynets dele sine erfaringer om hva de ser på ulike tilsyn i ute i bedrifter som er tilknyttet BHT. De gjør seg derfor også erfaringer om hvilke oppgaver BHT utfører som har positiv effekt og hva BHT kan bli bedre på i møte med ulike bransjer. Arbeidstilsynet vil også dele siste nytt om endringer i regelverket siste året.

-

Risikovurdering - hvorfor og hvordan?

Risikovurdering er selve hjertet i HMS arbeidet. Hvorfor er det så viktig å gjøre gode risikovurderinger? Hva forventer Arbeidstilsynet av risikovurdering ute i bedrifter og hvorfor vurderer de forskjellig mellom bransjer og virksomheter? Arbeidstilsynet vil også dele tips og råd om gode verktøy.

-

Relasjonskompetanse i møte med mennesker - BHT

Uansett hvilken fagrolle du har i BHT så jobber du med mennesker. Hvilken kompetanse trenger du for å styrke ditt møte med ulike mennesker i ulike bransjer? Til å svare på dette har vi fått med oss nestoren Jan Spurkeland, som er blant de i Norge som kan mest om dette. 

-

BHT-Lunsj

Her samler vi foredragsholdere og deltakere på en uformell arena, der vi legger tilrette for å bygge bro mellom de som ønsker å utvide nettverket sitt, eller diskutere spesifikke problemstillinger.

-

BHT - en ubrukt ressurs i AMU

Hvordan kan BHT bli en mer aktiv deltaker i AMU og bruke sin spisskompetanse, og uavhengige stilling i arbeidsmiljøspørsmål, til å vise sammenhenger i virksomheten? Hvordan kan BHT medvirke til at sykefraværsstatistikken blir grunnlag for aktive handlinger framfor historiefortelling? I dette innlegget viser Arne hvordan BHT kan gå fra å være en ubrukt til en brukt ressurs i AMU.

-

Hvordan møte endring og omstilling i arbeidslivet

Bedriften skal omstilles. Arbeidsplassen din, karrieren din, er plutselig på vaklende grunn. Eller er den det? Det kan handle om automatisering, digitalisering og kanskje også robotisering. Og arbeidsgiver er som oftest i sin rett til å styre bedriften mot lønnsomhet. Den velkjente psykologen Frode Thuen har arbeidsliv som et av sine spesialområder, og vil komme med noen betraktninger. 

-

Myldreområde ved baren

Er det noen som vil diskutere, samle inn og eventuelt rette noen spørsmål til Arbeidstilsynet og til STAMI? 

 

-

Felles middag

For de som bestiller overnatting er 3 retters festmiddag inkludert. Vi møtes for uformell prat, nettverksbygging og avslapping.

-

BHT sin rolle og arbeidslivets spilleregler i konflikthåndtering

Å håndtere rollen som konfliktbehandler er ikke alltid lett. Hvordan går man inn i en slik rolle, hva er fallgruvene og hvilke spilleregler har vi å forholde oss til når det gjelder konflikthåndtering?

-

Fremtidens arbeidsliv

Det foregår en digital revolusjon, der mange arbeidsplasser vil gå tapt, og mange nye vil tilkomme. Hva vil inntoget av KI ha å si for oss jobbveiledere, og hvordan vil det påvirke de som skal inn i arbeidslivet? Elisabeth Line Haugsbø er president i Tekna, og i 2023 ble hun kåret til en av landets 50 fremste teknologikvinner av Abelia og ODA.

-

Målrettede helsekontroller - hva og hvordan?

Helsekontroller har vært en viktig kjernevirksomhet, men det er en bekymring for at ressursbruken og effekten av helseundersøkelser ikke står i forhold til hverandre. Derfor er generelle helsekontroller «ute» mens spesifikke målrettede helsekontroller fortsatt har en plass blant bedrifthelsetjenestens kjerneoppgaver.

De målrettede helsekontrollenes innhold må derfor relateres til arbeidstakernes aktuelle eksponering i arbeidsmiljøet, testegenskapene må være tilstrekkelig gode, og det må også begrunnes at testene er nyttige i aktuelle situasjon og at de ikke er skadelige. Foredragsholders oppfatning av hvordan vi bør vurdere testers egenskaper vs lovkrav og egnetheten av disse testene som regelverket peker på vil bli berørt i foredraget.

-

Karakterstyrkenes betydning for det psykososiale arbeidsmiljøet

Hvilken betydning har verdier og holdninger for et godt psykososialt arbeidsmiljø? Hvordan kan karakterstyrker være en støtte i dette? Hvordan kan man jobbe med å måle og videreutvikle egne og andres holdninger, verdier og karakterstyrker for å oppnå et bedre psykososialt arbeidsmiljø?

-

BHT-lunsj

Da bretter vi opp armene og begynner planleggingen av BHT-konferansen 2024. Dersom du har tips til tema, prosjekter eller forskning som du mener er viktig for gjennomføringen, kan du sende en epost til vår prosjektleder: [email protected]

Vi åpner også påmeldingen allerede nå, slik at dersom du ønsker å sikre deg plass til en gunstig tidligpris kan dette gjøres nå. Skulle program, eller omstendigheter senere gjøre at du likevel ikke kan, eller ønsker? Ingen problem- du kan melde deg av inntil 30 dager før gjennomføring. 

-

Arbeidskultur og medarbeiderskap - hvordan være en god kollega?

Til å avslutte konferansen har vi fått med oss Per Henrik Stenstrøm til å snakke om kultur og medarbeidskap på arbeidsplassen. Med et artig skråblikk vil han gi oss en liten vidunderkur mot dårlig arbeidsmiljø både på egne arbeidsplass og de arbeidsplassene BHT møter i sin arbeidshverdag.

Priser for konferansen

Fysisk deltakelse:

  • Kun dag 1
    Bare dag 1, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2760,- Dagpakke: 850,- (inkl. mva)

    3610,-
  • Kun dag 2
    Bare dag 2, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2760,- Dagpakke: 850,- (inkl. mva)

    3610,-
  • Uten overnatting
    Begge dager, med lunsj
    Deltakeravgift: 4600,- Dagpakker: 1700,- (inkl. mva)

    6300,-
  • Helpensjon
    Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 4600,- Helpensjon og dagpakker: 3700,- (inkl. mva)

    8300,-
  • Med tilknytningsdøgn
    Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 4600,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3700,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)

    9500,-

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)

    2600,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    11700,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    20800,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    31200,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    39000,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    54600,-
  • Digital gruppe 40
    Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    62400,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    65000,-

Hvem, hva, hvor

Ytterligere informasjon om konferansen

Sted

Thon Hotel Oslo Airport

Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.

Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet.

Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50

De kan hjelpe deg med følgende:

Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura

Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.

Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Ta kontakt med oss.

Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.