NB: Konferansen er bekreftet, og gjennomføres som planlagt. Bedriftshelsetjenesten er under endring - hvor går vi?
BHT er et viktig virkemiddel for å forebygge sykefravær og frafall i det norske arbeidslivet. For å lykkes med å sikre flere hender i arbeid framover, er vi avhengig av en BHT-ordningen som er målrettet og effektiv. I dette innlegget vil Therese fortelle mer om hvordan BHT kan lykkes for å jobbe mer målrettet og kunnskapsbasert med arbeidshelse og risikoforhold knyttet til selve arbeidet.
I dette innlegget vil Arbeidstilsynets dele sine erfaringer om hva de ser på ulike tilsyn i ute i bedrifter som er tilknyttet BHT. De gjør seg derfor også erfaringer om hvilke oppgaver BHT utfører som har positiv effekt og hva BHT kan bli bedre på i møte med ulike bransjer. Arbeidstilsynet vil også dele siste nytt om endringer i regelverket siste året.
Risikovurdering er selve hjertet i HMS arbeidet. Hvorfor er det så viktig å gjøre gode risikovurderinger? Hva forventer Arbeidstilsynet av risikovurdering ute i bedrifter og hvorfor vurderer de forskjellig mellom bransjer og virksomheter? Arbeidstilsynet vil også dele tips og råd om gode verktøy.
Uansett hvilken fagrolle du har i BHT så jobber du med mennesker. Hvilken kompetanse trenger du for å styrke ditt møte med ulike mennesker i ulike bransjer? Til å svare på dette har vi fått med oss nestoren Jan Spurkeland, som er blant de i Norge som kan mest om dette.
Her samler vi foredragsholdere og deltakere på en uformell arena, der vi legger tilrette for å bygge bro mellom de som ønsker å utvide nettverket sitt, eller diskutere spesifikke problemstillinger.
Hvordan kan BHT bli en mer aktiv deltaker i AMU og bruke sin spisskompetanse, og uavhengige stilling i arbeidsmiljøspørsmål, til å vise sammenhenger i virksomheten? Hvordan kan BHT medvirke til at sykefraværsstatistikken blir grunnlag for aktive handlinger framfor historiefortelling? I dette innlegget viser Arne hvordan BHT kan gå fra å være en ubrukt til en brukt ressurs i AMU.
Bedriften skal omstilles. Arbeidsplassen din, karrieren din, er plutselig på vaklende grunn. Eller er den det? Det kan handle om automatisering, digitalisering og kanskje også robotisering. Og arbeidsgiver er som oftest i sin rett til å styre bedriften mot lønnsomhet. Den velkjente psykologen Frode Thuen har arbeidsliv som et av sine spesialområder, og vil komme med noen betraktninger.
Er det noen som vil diskutere, samle inn og eventuelt rette noen spørsmål til Arbeidstilsynet og til STAMI?
For de som bestiller overnatting er 3 retters festmiddag inkludert. Vi møtes for uformell prat, nettverksbygging og avslapping.
Å håndtere rollen som konfliktbehandler er ikke alltid lett. Hvordan går man inn i en slik rolle, hva er fallgruvene og hvilke spilleregler har vi å forholde oss til når det gjelder konflikthåndtering?
Det foregår en digital revolusjon, der mange arbeidsplasser vil gå tapt, og mange nye vil tilkomme. Hva vil inntoget av KI ha å si for oss jobbveiledere, og hvordan vil det påvirke de som skal inn i arbeidslivet? Elisabeth Line Haugsbø er president i Tekna, og i 2023 ble hun kåret til en av landets 50 fremste teknologikvinner av Abelia og ODA.
Helsekontroller har vært en viktig kjernevirksomhet, men det er en bekymring for at ressursbruken og effekten av helseundersøkelser ikke står i forhold til hverandre. Derfor er generelle helsekontroller «ute» mens spesifikke målrettede helsekontroller fortsatt har en plass blant bedrifthelsetjenestens kjerneoppgaver.
Klikk her for hele beskrivelsen av innleggetDe målrettede helsekontrollenes innhold må derfor relateres til arbeidstakernes aktuelle eksponering i arbeidsmiljøet, testegenskapene må være tilstrekkelig gode, og det må også begrunnes at testene er nyttige i aktuelle situasjon og at de ikke er skadelige. Foredragsholders oppfatning av hvordan vi bør vurdere testers egenskaper vs lovkrav og egnetheten av disse testene som regelverket peker på vil bli berørt i foredraget.
Hvilken betydning har verdier og holdninger for et godt psykososialt arbeidsmiljø? Hvordan kan karakterstyrker være en støtte i dette? Hvordan kan man jobbe med å måle og videreutvikle egne og andres holdninger, verdier og karakterstyrker for å oppnå et bedre psykososialt arbeidsmiljø?
Da bretter vi opp armene og begynner planleggingen av BHT-konferansen 2024. Dersom du har tips til tema, prosjekter eller forskning som du mener er viktig for gjennomføringen, kan du sende en epost til vår prosjektleder: [email protected].
Vi åpner også påmeldingen allerede nå, slik at dersom du ønsker å sikre deg plass til en gunstig tidligpris kan dette gjøres nå. Skulle program, eller omstendigheter senere gjøre at du likevel ikke kan, eller ønsker? Ingen problem- du kan melde deg av inntil 30 dager før gjennomføring.
Til å avslutte konferansen har vi fått med oss Per Henrik Stenstrøm til å snakke om kultur og medarbeidskap på arbeidsplassen. Med et artig skråblikk vil han gi oss en liten vidunderkur mot dårlig arbeidsmiljø både på egne arbeidsplass og de arbeidsplassene BHT møter i sin arbeidshverdag.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- En singel deltakelse er ment for kun 1 person og kan ikke deles med andre eller se i fellesskap.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som kan deles med gruppen som skal se på. Ved digitale grupper MÅ de andre gruppedeltakerene registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Prisene for standplasser er for tiden ikke tilgjengelige.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.