Dagsenterkonferansen
Møteplassen for alle som arbeider med arbeid og aktivitetstilbud fortsetter
Konferansen ble gjennomført 26. oktober. 2021
Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.
Få oversikt
Litt om konferansen
Velkommen tilbake til Dagsenterkonferansen i ny drakt. Vi fokuserer på dagtilbudenes viktighet og rolle både for samfunnet og for de som er så heldige å benytte dem. Vi ser også nærmere på konsekvensene når tilbudene står stengt (slik vi opplevde store deler av i fjor), samt hvilke nye metoder og muligheter i kjølvannet av Koronakrisen.
Innholdet
Program for konferansen
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
Hvorfor er dag- og arbeidstilbudene så viktige?
Dag- og aktivitetstilbudene er for mange brukere den viktigste arenaen for vekst og utvikling. Likevel er slike tilbud stadig under press. De foreslås ofte redusert eller nedlagt i budsjettprosesser med argumentasjonen at de ikke er lovpålagte. Men stemmer det? Folkehelseloven pålegger kommunene et stort ansvar for å bidra til utjevning av sosiale helseforskjeller. Kanskje er noe av utfordringen at de som sitter med beslutningsmyndigheten ikke vet nok om hvilken betydning slike møteplasser har?
Ingunn Skjesol ser nærmere på verdien av slike møteplasser, og hvordan vi kan synliggjøre betydningen av dem slik at de som sitter med beslutningsmyndigheten får et bedre grunnlag for å ta gode avgjørelser for å bygge samfunn med plass til alle.
Når brukeren ikke kommer - Felles åpningsforedrag
Hva gjør vi når brukeren ikke dukker opp på arbeids- og aktivitetstilbudet? Hva kan økt fravær bety, og hvilke faktorer skal vi ta hensyn til ved kartlegging av hvorfor brukeren ikke lenger ønsker å komme. Annelie Karlsson kommer med konkrete tips til kartlegging, samt hva vi kan gjøre for å få personen til å returnere til virksomheten.
Omdømmebygging for dagsenter og aktivitetstilbud
Til tross for at dagsenteret og aktivitestilbudet kanskje er mange brukeres viktigste arena i hverdagen, er det i svært mange kommuner stemoderlig behandlet. Det er det første som foreslåss kuttet i når økonomien er dårlig, og tjenesten lever ofte parallelt med - ikke integrert i resten av tjenestene. Mariell deler hva de har gjort i Trondheim kommune for å øke tilbudets anseelse som faginstans.
Parallell 1 - Psykisk helse
Lunsj
Lavterskelplassens betydning for brukernes helse
Yter lavterskeltilbud/dagsentre helsehjelp? Hvilken betydning kan det ha for brukerne å ha tilhørighet og fellesskap ved et lavterskeltilbud/dagsenter? Mariell gjennomfører nå sitt doktorgradsarbeid på opplevd helsehjelp i lavterskeltjenester. Hun ser på hva som oppleves som helsehjelp i en lavterskelkontekst og hvordan denne helsehjelpen erfares av brukerne. Hun vil i dette innlegget dele sine erfaringer knyttet til lavterskeltilbudenes/dagsentrenes betydning for brukernes helse og hverdagsliv.
Når hun ikke arbeider med doktorgradsarbeidet har hun sin faste stilling i lavterskeltilbudet i Trondheim kommune.
Se mennesket bak diagnosen
Foredragsfenomenet Adrian Lund er langt fra A4. Hovedbudskapet i hans foredrag er å se forbi det vi ser, for å se mennesket bak våre lyter, roller og øvrige ytre. Han er opptatt av at så lenge en oppgave gir mestring, og mennesket som utfører den føler at en blir tatt på alvor, så er oppgaven både meningsfull og utviklende for vedkommende. Da kan magi oppstå.
Adrian Lund
Foredragsholder
Digital arbeids- og aktivitetsoppfølging
Koronakrisen laget et behov for nye metoder for kontakt og samhandling, også med de som i utgangspunktet ikke er tekniske nok av seg til å få en datamaskin til å fungere. Brukerne av arbeids- og aktivitetstilbud trengte fortsatt oppfølging, og mange tiltaksarrangører og aktivitetstilbud måtte snu seg for å følge opp på nye måter. Hvordan kan plattformer som eksempelvis Jodacare, være til hjelp i slike situasjoner, og hva skal vi ta med oss inn i post-korona hverdagen som faktisk fungerte?
Hvem er flaskehalsen?
Unge utviklingshemmede har mer digital kompetanse enn støtteapparatet, sier Gerd Berget som har forsket på utviklingshemmedes informasjonsbehov. Ofte er det hjelpernes digitale kompteanse som er barrieren ved bruk av ny teknologi. Hva må tjenesteapparatet gjøre for å møte dagens unge funksjonshemmede?
Fyll dagene!
Fyll Dagene er en årlig recovery og aktivitetsmesse, en happening, inspirasjonskilde og møteplass for mennesker med utfordringer innen rus og psykisk helse, for ansatte, pårørende og andre interesserte. Her forteller de om hvordan de organiserer dagene, samt hvilke resultater som har kommet i kjølvannet av arrangementene. I tillegg får vi et innblikk i hva en slik messe kan gjøre for fellesskapet, både i store og små kommuner.
Ny hverdag: Nær eller fjern kommunikasjon?
Hva er forskjellen på å kommunisere gjennom et webkamera og det å snakke til mennesker i samme rom? Hvordan få øyekontakt, et naturlig kroppsspråk – og formulere et budskap som huskes? Vår formidlingssekspert gir deg verktøyene slik at du som fagperson kan kommunisere best mulig enten du ser den du snakker med i øynene, eller sitter på hjemmekontoret og stirrer inn i dataen.
Lyset i hverdagen
Lyset i hverdagen er et tverrfaglig prosjekt mellom mange ulike tjenestetilbud i Bærum kommune, samt at de jobber tett med det private næringslivet og frivilligheten. De er spesielt opptatt av relasjonsbygging i endringsarbeidet da de ser at dette er nøkkelen til suksess. Denne relasjonsbyggingen skjer når man skaper gode opplevelser og minner sammen via aktiviteter.
Endringer, endringer
Det er ingen tvil om at Dagsentrene er i endring. Brukergruppene endrer seg, og tiden for at brukerne skal tilpasse seg hvilke aktiviteter som finnes er snart over. Man ønsker mer brukerstyring, mer involvering og mer dynamiske tjenester. Tjenestedesign er et realtivt nytt konsept i offentlig virksomhet, men danner nå oftere grunnlaget for hvordan brukene skal få best mulige tjenster. Hva er tjenesedesign og hvordan kan det benyttes i Dagsentre?
Parallell 2 - Arbeids- og aktivitetstilbud for funksjonshemmede
Utelatt og glemt?
Det triste faktum er at personer med utviklingshemming over 40 år er underrepresentert i alle arbeids-og aktivitetstilbud i det ganske land. Hvorfor er noe usikkert, men det er ihvertfall ikke fordi gruppen ikke har like stort behov som de andre. Jeanette oppsummerer forskningen og gir samtidig råd om hvordan man best mulig kan inkludere denne gruppen i kommunenes tilbud.
Jeanette Engeland er stipendiat og arbeider til daglig i nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse.
Himmeljegerne - utfordring og mestring
Himmeljegerne tar fo seg brødreforholdet mellom Simen og Lars Martin og deres tre år lange kamp for å få startet en skiekspedisjon i Nordvestpassasjen i Canada. 23 dager med minus 20 grader i snitt ble meget hardt for Simen som er multihandikappet og som i oppveksten lærte seg å gå da han var tre og et halvt år. Innleggeet er ment som inspriasjon for hvordan man kan tilrettelegge, motivere og gjennomføre større og mindre turer. Og ikke minst - hvorfor man ikke skal bry seg om bagateller som diagnose, dersom man skal gjennomføre sine drømmer.
Det enkle er ofte det beste
Under koronakrisen ble Lista Aktivitetshus stengt, i likhet med mange andre tilbud til utviklingshemmede rundt om i landet. Leder og vernepleier Reidun Rasmussen er opptatt av å ta i bruk enkel velferdsteknologi for å holde kontakten. Hva gjorde de, og hva har de lært?
Digital Agent for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Drammen kommune har samarbeidet med firmaet «No isolation», og kjørt ut verktøyet KOMP til 15 brukere. Her forteller hun hvordan det virker, og hva man bør tenke på når man faser inn et digitalt verktøy.
Lunsj
Lunsj
NB! Felles avslutningsforedrag
Motivasjon, endring og aktivitet
Alle arbeids- og aktivitetstilbud har til felles at man arbeider med mennesker i endring. Ole Petter Hjelle er lege, forsker og underviser ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap. Hans spisskompetanse ligger i å hjelpe andre til å foreta livsstilsendringer. Her ser han nærmere på motivasjonsprosessen - hva skal til for å lykkes å gjøre varige endringer i livet? Enten det gjelder aktivitet og kosthold, eller andre endringer som er nødvendige for å lykkes.
Ole Petter har også jobbet som profesjonell foredragsholder på store og små scener i en årrekke, og vunnet flere priser for sin formidling, blant annet Morgenbladets «fantastiske formidlere».
Priser for konferansen
Fysisk deltakelse:
-
Helpensjon
Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 4200,- Helpensjon og dagpakker: 3100,- (inkl. mva)7300,- -
Uten overnatting
Begge dager, med lunsj
Deltakeravgift: 4200,- Dagpakker: 1540,- (inkl. mva)5740,- -
Med tilknytningsdøgn
Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 4200,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3100,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)8500,- -
Kun dag 1
Bare dag 1, med lunsj.
Deltakeravgift: 2520,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)3290,- -
Kun dag 2
Bare dag 2, med lunsj.
Deltakeravgift: 2520,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)3290,-
Digital deltakelse:
-
Digitalt
Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)2375,- -
Digital gruppe 5
Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)10688,- -
Digital gruppe 10
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)19000,- -
Digital gruppe 15
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)28500,- -
Digital gruppe 20
Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)35625,- -
Digital gruppe 30
Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)49875,- -
Digital gruppe 40
Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)57000,- -
Digital gruppe 50
Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)59375,-
Hvem, hva, hvor
Ytterligere informasjon om konferansen
Sted
Thon Hotel Oslo Airport
Balder Allè 2 , Gardermoen
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.
-
Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.
-
En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.
Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet. -
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.
-
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura
-
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss. -
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.
-
Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.