De særskilt vanskelige

Hvordan behandler vi de potensielt farlige? De som motsetter seg hjelp? De som ikke mestrer bosituasjonen.

Konferansen ble gjennomført 31. oktober. 2023

Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

De særskilt vanskelige

Få oversikt

Litt om konferansen

En konferanse om de få, men svært utfordrende sakene, som hjelpeapparatet møter. De som motsetter seg hjelp, og som har stort voldspotensiale. Det kan være personer som ikke klarer å ivareta seg selv eller bostedet sitt. Eller det kan være personer med kognitiv svikt, som ikke er faller inn under regelverket for bruk av tvang. I løpet av konferansen vil du høre mer om: 

  • - Hvordan vi ivaretar de potensielt farlige
  • - Hvem utgjør en samfunnsrisiko?
  • - Det juridiske handlingsrommet
  • - Mestringsplaner
  • - Hvordan arbeider vi med de som motsetter seg hjelp
  • - Forsvalighetsbegrepet og samtykkekompetanse
  • - Gode eksempler
  • - Hva er et faglig forsvarlig språk?
  • - Eget spor for de som arbeider med personer som ikke får til det "å bo"

Innholdet

Program for konferansen

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

-

Kommunenes overtakelse av de særskilt vanskelige sakene

Flere hendelser der psykisk syke mennesker har begått voldshandlinger har satt fyr på debatten om samfunnsvern og helsehjelp. Hva gjør vi med pasienter som ikke blir bedre i spesialisthelsetjenesten, men som regnes som potensielt farlige i kommunen der de bor, og som motsetter seg hjelp?

Spor 1: Manglende boevne/Manglende boferdigheter?

-

Kognitivt svekket men ikke utviklingshemmet?

De som er kognitivt svekket, men ikke så sterkt at de er psykisk utviklingshemmet utgjør en betydelig andel av de som ikke mestrer å ta vare på seg selv. De er ofte mer sårbare og har en manglende felles forståelse av samfunnskontrakten.

-

Hvordan hjelpe mennesker du opplever som vanskelige og utfordrende?

Når boligen forfaller rundt brukeren er det lett av oppsorgsytere å havne i en negativ spiral, som ødelegger for samarbeidet. Misforståelser, krenkelser og avmakt er ofte årsaken til konflikter og utagering. Gunilla vil forklare hvordan vi ved hjelp av MAP i disse situasjonene, kan øke tjenestekvaliteten og redusere konfliktnivået. 

Lunsj

Lunsj

-

Hoarding, samlemani og selvneglekt

Leiligheten har blitt en brannfelle, klienten har mistet kontrollen på sin samlemani. Samlemani er en kompleks lidelse, og klientene er ofte lite mottakelige for behandling. Hva skyldes samlemanien og hva kan man gjøre? 

-

Når tvang er omsorg

Hvem i våre samfunn er det som utgjør størst risiko for å ikke å ivareta seg selv? Hvem av disse gir størst grunn til bekymring? Randi oppsummerer de mest vanlige risikofaktorene for de få, men «vanskelige» sakene, de som utgjør en samfunnsrisiko. 

-

Brannvesenets rolle i å forebygge og ta seg inn i boliger

De som ikke klarer å ivareta egen bolig utgjør en betydelig risiko for seg selv og andre i et brannrisikoperspetiv. Ofte er slike boliger en brannfelle, og ligger som en hovedregel lokalisert sammen i eller sammen med andre boenheter. Hvordan jobber Oslo brann og redningsetat for å forebygge best mulig i slike tilfeller?

-

MAP - Nasjonalt opplæringsprogram i forebygging og håndtering av aggresjons- og voldsproblematikk

Her gir Gunnilla en kort innføring i hva MAP er, erfaringer fra ulike tjenesteområder og pågående forskning.

Spor 2: De potensielt farlige

-

Våre beslutninger er dårlige - kan jussen hjelpe?

I dette tankevekkende og inspirerende foredraget vil Marius Storvik, som har arbeidet og forsket på tvang i en årrekke, dele sin kunnskap om hvordan jussen kan styrke de vanskelige beslutningene i omsorgssektoren. Her er noen av høydepunktene han vil dekke:

  • Hvor gode beslutninger tar vi?
  • Tar vi bedre beslutninger på vegne av andre?
  • Kan lovverket brukes til å gi sikre mer effektiv, etisk og faglig forsvarlig omsorg?
  • Rommet for nødverge og nødrett: Begrepsforståelse og anvendelse for å håndtere utfordrende situasjoner.
  • Den gode juristen: Helsepersonellet må være den gode jurist.
-

Forebyggende samarbeid

Vi har invitert Politiets psykiaktrigruppe til å snakke om samarbeidet i grenseland mellom samfunnsvern og helsehjelp. Hvordan kan politi og helsehjelp sammen bidra til et bedre og tryggere tilbud for de som oppfattes potensielt farlige og uforutsigbare?

Siste del av innlegget benytter de til å drøfte konkrete caser de har fått fra deltakerne fra sal eller chat. Har du problemstillinger du ønsker drøftet dyktige politijurister? Send oss gjerne en epost på [email protected] i forkant av konferansen. 

 

-

Om forsvarlighetsbegrepet og samtykkekompetanse

Hvordan vurderes forsvarlighet, og hva må ligge tilgrunn før en konklusjon trekkes. Når statsforvalteren tar stilling til om dette vurderes en rekke faktorer som; Har man skaffet seg nok beslutningsgrunnlag, er helsehjelpen som tilbys forsvarlig og omsorgfull, blir det dokumentert tilstrekkelig og hva er "god praksis". Her oppsummerer Storvik punktene du må gjennom for å vurdere samtykkekompetanse og forsvarlighet.

-

Ny start

Sikkerhetsposten ved Psykiatrisk klinikk - Sykehuset Telemark har i mange år fulgt opp flere av sine pasienter ambulant etter endt innleggelse. Denne praksisen ble formalisert i form av det ambulerende teamet «Ny Start», tilknyttet sengeposten. Teamet har nå brei erfaring med oppfølging av personer i bemannede botilbud og i private boforhold. Hvilke fordeler kan det ha at oppfølgingen er direkte tilknyttet sengepost? Wallekjær forteller om hvilke erfaringer Sikkerhetsposten ved Sykehuset Telemark og «Ny Start» har gjort seg i løpet av de siste årene.

 

-

Om språk og etikk i vanskelige saker

I forbindelse med vår konferanse i høst «De særskilt vanskelige» har Fagfokus fått kritikk for å bruke språk som det hevdes er krenkende og stigmatiserende. Slik språkbruk hører ikke hjemme i helse- og sosialtjenestene i 2023, mener fire helsefagfolk, i en debattartikkel i Dagens Medisin, torsdag 15. juni. Den artikkelen kan du lese her. I Fagfokus setter vi stor pris på at man ønsker å mane til bevissthet rundt ord og begrep som kan stigmatisere medmennesker. Som helsefagfolk er vi opptatt av å møte medmennesker med respekt, og være bevisste på at folk ikke er sin lidelse, men at personen må komme først, også i språk og tekst. Vår felles utfordring og dilemma er at vi både må unngå fordomsfullt og dømmende språk, men også passe at vi ikke blir upresise eller pakker inn budskapet slik at det blir ugjenkjennelig. Les vårt tilsvar her. Leder av Norsk Psykiatrisk Forening Lars Lien vil i dette innlegget reflektere rundt både språk og etikk.         
 

-

Lunsj

-

Felles middag

For de som bestiller overnatting er 3 retters festmiddag inkludert. Vi møtes for uformell prat, nettverksbygging og avslapping.

Lunsj

Lunsj

-

Mestringsplan - det neste innen tverretatlig samarbeid?

I møte med de særskilt vanskelige sakene vil mestringsplan bidra til bedre koordinerte tjenester. Tjenesten bruker en trafikklysmodell for planlegging av tiltak. Planen konkretiserer forhold som kan føre til tilbakefall, beskriver kjente varselsignaler og forebyggende tiltak som kan forhindre utvikling av kontrolltap ved kriser.Intensjonen er å sikre en felles forståelse for kriterier for endret omsorgsnivå. Her forteller Jørn Olav hvordan de benytter mestringsplan, og hvilke erfaringer de har gjort seg. 

-

Den vanskelige kombinasjonen

Fagfolk og tjenestetilbud kan står rådville når summen av utfordringer som autisme, psykisk sykdom og rus kombineres. Hvordan gir vi gode tjenester til brukergruppen som har en fot i flere leirer? Hvilke arbeidsmodeller og tilnærminger kan være nyttige i møte med personer med samtidig rus, psykisk lidelse og utviklingshemming eller nedsatt kognitiv fungering? Foredraget tar for seg faglige, juridiske og etiske utfordringer vi møter i dette arbeidet, som nedsatte evner til å ivareta egen helse og samarbeide om bistand og behandling.

Hvordan jobbe etter en helhetlig behandlingsmodell, med forebyggende tiltak og behandling over flere nivåer. Stikkord her er allianse, bistand for de primære vanskene, tilpasset behandling og bruk av skadeavvergende tiltak når det er nødvendig.

Priser for konferansen

Fysisk deltakelse:

  • Helpensjon
    Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 3700,- Helpensjon og dagpakker: 3500,- (inkl. mva)

    7200,-
  • Uten overnatting
    Begge dager, med lunsj
    Deltakeravgift: 3700,- Dagpakker: 1700,- (inkl. mva)

    5400,-
  • Med tilknytningsdøgn
    Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 3700,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3500,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)

    8400,-
  • Kun dag 1
    Bare dag 1, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2220,- Dagpakke: 850,- (inkl. mva)

    3070,-
  • Kun dag 2
    Bare dag 2, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2220,- Dagpakke: 850,- (inkl. mva)

    3070,-

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)

    2700,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    12150,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    21600,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    32400,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    40500,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    56700,-
  • Digital gruppe 40
    Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    64800,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    67500,-

Hvem, hva, hvor

Ytterligere informasjon om konferansen

Sted

Thon Hotel Oslo Airport

Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.

Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet.

Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50

De kan hjelpe deg med følgende:

Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura

Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.

Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.

Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.