Gode bofellesskap 2023

Dag en av konferansen er felles, og handler om hvordan det er å jobbe i andres hjem. Dag to av konferansen deles mellom: bofellesskap for personer med ROP-lidelser, og bofellesskap for personer med utviklingshemming og psykiske lidelser.

Konferansen ble gjennomført 13. juni. 2023

Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

Gode bofellesskap 2023

Få oversikt

Litt om konferansen

Hvordan tilrettelegger du et bofelleskap som skaper og utvikler gode tjenester for brukeren?

Vi inviterer vernepleiere, sosionomer, miljøterapeuter, sykepleiere, helsefagarbeidere og andre som jobber i bofellesskap, til to dager sammen med noen av Norges skarpeste hoder innen feltet, for å få eksempler og forslag til hvordan nettopp dette kan gjøres.

På dag én av konferansen blir det felles gjennomgang av tema som relasjonskompetanser, pårørendesamarbeid og psykisk helse i bofelleskap.

På dag to får du mulighet til å velge ditt arbeidsområde:

  1. Bofellesskap for personer med psykisk utviklingshemming
  2. Bofellesskap for personer med RoP-lidelser.

 Etter konferansen vil du sitte igjen med mer kompetanse som:

  1. Å se beboeren som en ressurs
  2. Hvordan du kan skape gode og trygge hjem
  3. Hvordan du kan gi hjelpsom hjelp i bofellesskap.

Innholdet

Program for konferansen

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

-
-

Gode bofellesskap - velg ett av to spor

A) Bofellesskap for personer med ROP-lidelser

B) Bofellesskap for personer med utviklingshemming og psykisk lidelse.  Den enkelte deltager velger selv sesjon på dag to.

-

Relasjonskompetanse - forståelse og motivasjon

Profesjonell menneskeledelse og relasjonsforståelse er viktig for å lykkes med når en jobber tett på mennesker. Jan Eirik åpner konferansen med å vise hva som kjennetegner relasjonelle mennesker og hvordan relasjonskompetanse er et viktig verktøy som grunnlag for å lede og samhandle.

-

A) Skape gode og trygge hjem

For å skape gode hjem, må beboerne oppleve hjemmene sine som trygge. Hvordan kan de fysiske rammene i et bofelleskap for personer med RoP utfordringer være med på å inngi trygghet og følelsen av å bo i et godt hjem? Kan selve utformingen av bygget bidra og er tilgang til grønne uterom viktig? Personalet i boligen er uten tvil med på trygge beboerne og er en viktig ressurs for opplevelsen av gode, trygge hjem.

-

Skulle gjerne hatt en bil

Hva er en bil? Hva brukes den til, og hva kan den brukes til i kommunale bofellesskap hvor få eller ingen av beboerne har mulighet til å kjøre selv? I dette innlegget presenteres historier om bilbruk som blant annet belyser bilens muligheter som samværsrom og relasjonsbyggende verktøy.

-

B) Grunnsteiner til tverrprofesjonelt samarbeid

Å skape felles forståelse gjøres ved å la flere delta i utarbeidelse av mål og bidrar til å skape innsikt og analyse. Sammen er det mulig å glede seg over felles mål i fellesskap. Ingrid og Anette viser hvordan lykkes med tverrprofesjonelt samarbeid.

-

A) Hvordan sikre riktig bolig- og tjenestetilbud til personer med ROP?

Personer med rusproblemer og psykiske helseplager er ingen homogen gruppe, og har behov for helhetlige bolig- og tjenestetilbud basert på den enkeltes funksjonsnivå. Hyppige flyttinger og brutte relasjoner kan ofte kjennetegne målgruppen. Vi ser på faktorer som kan bidra til stabilisering i bolig og økt livskvalitet.

-

God psykisk helse i bofellesskap

Når en jobber i andres hjem og er tett på hele tiden så krever det innsikt og kunnskap om psykisk helse. I bofellesskap er det viktig at det legges til rette for god psykisk helse og aktivt jobbes med dette. Trine Lise viser hvordan dette er mulig å få til i praksis og hvilke tilnærminger som fungerer.

-

Lunsj

Lunsj

-

B) Tvang og makt – et ønske om forandring

Folk som har det bra og føler seg trygge, vil sjelden slå seg selv eller andre. Mistrivsel eller engstelighet vil kunne vises som utfordrende atferd hos personer som har vansker med å ordlegge seg. Den kognitive funksjonsnedsettelsen gjør at mange med utviklingshemming oppfattes å bryte med normene i samfunnet. Foredraget fokuserer på oppdatert kunnskap om tvang og makt og hva vi vet fungerer for å få til en reduksjon av utfordrende atferd.

-

Pårørende og nettverk som ressurs

Utgangspunkt i den enkeltes interesser, ønsker og behov legger grunnlaget for bedre tjenester. Hvordan kan vi systematisk kartlegge og mobilisere pårørende og utvidet nettverk for å gi verdige tjenester?

-

A) Hjelpsom hjelp i bofellesskap

Dette innlegget fokuserer på to aspekter ved hjelpsomme relasjoner: Hvordan mye av det som skjer kan forstås som ulike former for hjelpsomme handlinger, og hvordan en konkret og betydningsfull form for gjensidighet kan utspille seg mellom beboer og ansatt.

-

Emosjonell kompetanse

Følelser gir oss viktig informasjon om behovene våre og hva vi trenger for å ha det bra. Samtidig er måten andre møter følelsene våre på avgjørende for om vi tør å vise følelser, hvilke følelser vi prøver å unngå, og i hvilken grad vi klarer å forstå hva vi trenger. I dette innlegget vil Per-Magnus fortelle om dette temaet, og gi dere et konkret verktøy for å møte følelser på en effektiv og empatisk måte.

-

B) Angstlidelser hos mennesker med utviklingshemming

Miljøterapeuter og annet helsepersonell som møter pasienter med utviklingshemming og psykisk lidelse bør ha god kjennskap til hvordan angstsymptomer kan gi seg til kjenne hos mennesker med utviklingshemming. I dette foredraget får du en grunnleggende innføring. 

-

Lunsj

-

Felles middag

Vi møtes for mingling, mat og drikke. Baren åpner allerede klokken 18:30.

-

A) Beboeren som ressurs

En RoP-pasient er et menneske som trenger stabilitet og trygghet kanskje mer enn mange andre. Boligene og bomiljøene må fylles med innhold, et personal som vet å følge opp den enkelte og som har tilgang til gode støttetjenester. Vi må ta den enkelte beboer på alvor, som betyr at vi tar de menneskene boligene er tiltenkt og deres organisasjoner med i planleggingen av boligene, bruker dem når man setter sammen personalgruppen, og ikke minst blir hørt i hvordan man tildeler.

-

Positiv atferdsstøtte – PAS

Positiv atferdsstøtte (PAS) er et samlet verdi-og metodemessig rammeverk som har vist å være svært effektivt i møte med mennesker med utviklingshemming og utfordrende atferd. Hovedmålet er økt livskvalitet hos hovedpersonen og dens nærpersoner, og redusert utfordrende atferd blir ansett som en sekundær gevinst.

-

Plenumssesjon: Relasjonskompetanse i praksis

Tillitt, relasjonell kapital og psykologisk trygghet er nøkkelmomenter for å lykkes med relasjonskompetanse. I avslutningsforedraget viser Jan Eirik konkrete utfordringer og verktøy og skaper forståelse for relasjonskompetanse i praksis.

Priser for konferansen

Fysisk deltakelse:

  • Kun dag 1
    Bare dag 1, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2340,- Dagpakke: 850,- (inkl. mva)

    3190,-
  • Kun dag 2
    Bare dag 2, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2340,- Dagpakke: 850,- (inkl. mva)

    3190,-
  • Uten overnatting
    Begge dager, med lunsj
    Deltakeravgift: 3900,- Dagpakker: 1700,- (inkl. mva)

    5600,-
  • Helpensjon
    Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 3900,- Helpensjon og dagpakker: 3400,- (inkl. mva)

    7300,-
  • Med tilknytningsdøgn
    Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 3900,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3400,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)

    8500,-

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)

    2300,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    10350,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    18400,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    27600,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    34500,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    48300,-
  • Digital gruppe 40
    Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    55200,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    57500,-

Hvem, hva, hvor

Ytterligere informasjon om konferansen

Sted

Thon Hotel Oslo Airport

Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.

Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet.

Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50

De kan hjelpe deg med følgende:

Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura

Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.

Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.

Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.