Dag en av konferansen er felles, og handler om hvordan det er å jobbe i andres hjem. Dag to av konferansen deles mellom: bofellesskap for personer med ROP-lidelser, og bofellesskap for personer med utviklingshemming og psykiske lidelser.
Profesjonell menneskeledelse og relasjonsforståelse er viktig for å lykkes med når en jobber tett på mennesker. Jan Eirik åpner konferansen med å vise hva som kjennetegner relasjonelle mennesker og hvordan relasjonskompetanse er et viktig verktøy som grunnlag for å lede og samhandle.
Hva er en bil? Hva brukes den til, og hva kan den brukes til i kommunale bofellesskap hvor få eller ingen av beboerne har mulighet til å kjøre selv? I dette innlegget presenteres historier om bilbruk som blant annet belyser bilens muligheter som samværsrom og relasjonsbyggende verktøy.
Når en jobber i andres hjem og er tett på hele tiden så krever det innsikt og kunnskap om psykisk helse. I bofellesskap er det viktig at det legges til rette for god psykisk helse og aktivt jobbes med dette. Trine Lise viser hvordan dette er mulig å få til i praksis og hvilke tilnærminger som fungerer.
Utgangspunkt i den enkeltes interesser, ønsker og behov legger grunnlaget for bedre tjenester. Hvordan kan vi systematisk kartlegge og mobilisere pårørende og utvidet nettverk for å gi verdige tjenester?
Følelser gir oss viktig informasjon om behovene våre og hva vi trenger for å ha det bra. Samtidig er måten andre møter følelsene våre på avgjørende for om vi tør å vise følelser, hvilke følelser vi prøver å unngå, og i hvilken grad vi klarer å forstå hva vi trenger. I dette innlegget vil Per-Magnus fortelle om dette temaet, og gi dere et konkret verktøy for å møte følelser på en effektiv og empatisk måte.
Vi møtes for mingling, mat og drikke. Baren åpner allerede klokken 18:30.
A) Bofellesskap for personer med ROP-lidelser
B) Bofellesskap for personer med utviklingshemming og psykisk lidelse. Den enkelte deltager velger selv sesjon på dag to.
For å skape gode hjem, må beboerne oppleve hjemmene sine som trygge. Hvordan kan de fysiske rammene i et bofelleskap for personer med RoP utfordringer være med på å inngi trygghet og følelsen av å bo i et godt hjem? Kan selve utformingen av bygget bidra og er tilgang til grønne uterom viktig? Personalet i boligen er uten tvil med på trygge beboerne og er en viktig ressurs for opplevelsen av gode, trygge hjem.
Å skape felles forståelse gjøres ved å la flere delta i utarbeidelse av mål og bidrar til å skape innsikt og analyse. Sammen er det mulig å glede seg over felles mål i fellesskap. Ingrid og Anette viser hvordan lykkes med tverrprofesjonelt samarbeid.
Personer med rusproblemer og psykiske helseplager er ingen homogen gruppe, og har behov for helhetlige bolig- og tjenestetilbud basert på den enkeltes funksjonsnivå. Hyppige flyttinger og brutte relasjoner kan ofte kjennetegne målgruppen. Vi ser på faktorer som kan bidra til stabilisering i bolig og økt livskvalitet.
Folk som har det bra og føler seg trygge, vil sjelden slå seg selv eller andre. Mistrivsel eller engstelighet vil kunne vises som utfordrende atferd hos personer som har vansker med å ordlegge seg. Den kognitive funksjonsnedsettelsen gjør at mange med utviklingshemming oppfattes å bryte med normene i samfunnet. Foredraget fokuserer på oppdatert kunnskap om tvang og makt og hva vi vet fungerer for å få til en reduksjon av utfordrende atferd.
Dette innlegget fokuserer på to aspekter ved hjelpsomme relasjoner: Hvordan mye av det som skjer kan forstås som ulike former for hjelpsomme handlinger, og hvordan en konkret og betydningsfull form for gjensidighet kan utspille seg mellom beboer og ansatt.
Miljøterapeuter og annet helsepersonell som møter pasienter med utviklingshemming og psykisk lidelse bør ha god kjennskap til hvordan angstsymptomer kan gi seg til kjenne hos mennesker med utviklingshemming. I dette foredraget får du en grunnleggende innføring.
En RoP-pasient er et menneske som trenger stabilitet og trygghet kanskje mer enn mange andre. Boligene og bomiljøene må fylles med innhold, et personal som vet å følge opp den enkelte og som har tilgang til gode støttetjenester. Vi må ta den enkelte beboer på alvor, som betyr at vi tar de menneskene boligene er tiltenkt og deres organisasjoner med i planleggingen av boligene, bruker dem når man setter sammen personalgruppen, og ikke minst blir hørt i hvordan man tildeler.
Positiv atferdsstøtte (PAS) er et samlet verdi-og metodemessig rammeverk som har vist å være svært effektivt i møte med mennesker med utviklingshemming og utfordrende atferd. Hovedmålet er økt livskvalitet hos hovedpersonen og dens nærpersoner, og redusert utfordrende atferd blir ansett som en sekundær gevinst.
Tillitt, relasjonell kapital og psykologisk trygghet er nøkkelmomenter for å lykkes med relasjonskompetanse. I avslutningsforedraget viser Jan Eirik konkrete utfordringer og verktøy og skaper forståelse for relasjonskompetanse i praksis.
Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- Når man deltar som en enkelt digital deltaker vil man kunne få deltakerbevis dersom man ønsker dette. Ved digitale grupper MÅ man registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som deles med gruppen som skal se på.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Prisene for standplasser er for tiden ikke tilgjengelige.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.