En møteplass for alle som arbeider med forebyggende helsetjenester for eldre.
I en tid der helsetjenesten er under press, hvordan ser helse- og omsorgsdepartementet på utfordringene?
Et godt lokalsamfunn er avgjørende for at vi skal kunne bo trygt hjemme, og at behovet for helse- og omsorgstjeneste blir utsatt. Det må tenkes nytt gjennom samhandling på tvers av sektorer. Hele storsamfunnet må involveres. I dette innlegget presenterer Wenche hvordan Senteret for et aldersvennlig Norge arbeider med reformen Bo trygt hjemme og temaet levende lokalsamfunn.
I dette innlegget vil Bodil presentere noen synspunkter på aldring og alderdom som har vært og fortsatt er dominerende. Hun vil vise at slike perspektiver har betydning for hvordan vi organiserer samfunnet og helse- og omsorgstjenestene våre, og for enkeltmøter med gamle medborgere.
For å lykkes med forebyggende hjemmebesøk er det nødvendig å kjenne til erfaringer og beste praksis. Heidi og Gorm trekker her frem likheter og ulikheter i arbeidet mellom Norge og Danmark. Med dette viser de også hvilke verktøy det er mulig å bruke for å øke kvaliteten på tjenesten. Gorms del av innlegget er på dansk.
Hva kan vi gjøre for å dokumentere og få satt fokus på eldre menneskers utfordringer og bekymringer for å ferdes utendørs på vinterstid? I dette innlegget vil Tor vise hvordan det er mulig å jobbe med å legge til rette for trygg ferdsel og transport for seniorer.
I dette innlegget vil Steinar informere om den forskningsbaserte kampanjen ABC for god psykisk helse som er en del av Regjeringens opptrappingsplan for psykisk helse. Hvorfor trengs det en ny giv i det helsefremmende folkehelsearbeidet, hva er ABC og hvordan kan rammeverket tas i bruk av oss alle?
Selvmord er et folkehelseproblem, og antall selvmord blant eldre er økende. Temaet er omgitt av tabu og myter. Dette kan skape usikkerhet rundt hvordan man kan oppdage og hjelpe, når man møter eldre med selvmordstanker. Ann-Jorid og Johan gir en introduksjon til tematikken og peker på nyttige steg for hjelperollen.
Hva vet vi om tiltak som fungerer for å forebygge fall hos personer over 65 år? Hvordan kan vi implementere effektive fallforebyggende tiltak i kommunehelsetjenesten? I dette innlegget vil Maria vise hvordan vi kan implementere effektive fallforebyggende tiltak i kommunehelsetjenesten, samt bruke eksempler fra forskning og praksis.
Dialog, erfaringsutveksling, samarbeid - Sammen er vi best. I dette innlegget vil seniorveileder og Furuset seniorsenter dele erfaringer om hvordan de samarbeider med seniorer med minoritetsbakgrunn. Hvordan komme i kontakt?
WIPP360 er en evidensbaseret screenings- og triageringsmodel, der vil sikre at forebyggende indsatser, så som de forebyggende hjemmebesøg, målrettes de mest skrøbelig ældre. Modellen er udbredt i Danmark, og måske også snart i Norge. Oplægget vil indeholde en præsentation af modellen i praksis, konkrete resultater samt hvorledes effektdata kan understøtte ledelsen og politikkerne i at prioritere forebyggelse. Innlegget er på dansk.
Helsekompetanse kan være enkeltpersoners evne til å finne, forstå, vurdere og anvende (digital) helseinformasjon til å ta informerte helserelaterte valg. Det kan også handle om helsesystemets eller helsetjenestens tilpasninger for at innbyggere, pasienter, pårørende og egne ansatte enklere kan finne, forstå, vurdere og bruke (digital) helseinformasjon og tjenester for bedre å håndtere egen eller andres helse. Hvordan helsekompetanse er relevant i helsefremmende og forebyggende arbeid hos eldre vil du høre mer om i Christophers innlegg.
Arbeid i direkte kontakt med mennesker innebærer at man må forholde seg til deres følelser. Man må også kontrollere og regulere egne følelser for å vise de følelsesuttrykkene som er forventet av yrkesrollen. Dette kan være emosjonelt krevende og over tid kan det bidra til belastninger og sykefravær. Da de emosjonelle kravene alltid er til stede i utførelsen av arbeidet må det forebyggende arbeidet rettes mot helsefremmende «buffere» som bidrar til å styrke medarbeiderne og kollegafellesskapet til å håndtere de emosjonelle kravene. Foredraget vil gi en innføring i hva som kjennetegner et arbeidsmiljø i relasjonelle yrker og presentere viktige «buffere» som bør styrkes for å forebygge belastninger, sykefravær og turnover. Det vil også bli tips til hvordan man kan komme i gang med lokale prosjekter som kan forebygge emosjonelle belastninger.
- Lunsj, pausemat og fri drikke (kaffe, te, juice, vann etc.) er alltid inkludert i prisen. Ved overnatting får man i tillegg frokost og tre-retters konferansemiddag med to enheter drikke.
- Alle priser er inkl. moms.
Berit Westbye er nå pensjonist, men var i en årrekke spesialergoterapeut i Grimstad kommune. Hun har nasjonalt stått sentralt i arbeidet med forebyggende hjemmebesøk. Hun har også vært en av primus motorene for nettverk for helsefremmende og forebyggende arbeid for eldre, som har drevet erfaringsutveksling gjennem en felles konferane i mange år.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- En singel deltakelse er ment for kun 1 person og kan ikke deles med andre eller se i fellesskap.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som kan deles med gruppen som skal se på. Ved digitale grupper MÅ de andre gruppedeltakerene registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Pris: 4375 kroner pr. dag. I tillegg må hver person på stand ha dagpakker: 1700 (begge dager) eller helpensjonspakke: 3700. Maks to personer på stand. Person nr. tre må betale ordinær deltakerpris. Alle priser er inkl. mva.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.