Helsepersonell­konferansen

Relasjonskompetanse, kommunikasjon og nye verktøy i arbeidet med pasienter og brukere

Konferansen ble gjennomført 21. september. 2021

Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

Helsepersonellkonferansen

Få oversikt

Litt om konferansen

Alle som arbeider innen helse og veildning benytter seg selv som hovedredskap for å lykkes i sitt arbeid. Likevel lærer vi lite i våre utdanninger om hvilken effekt det å arbeide med mennesker har på oss, og hvilke verktøy vi kan benytte i samhandling med våre pasienter og brukere. 

Målgruppen for denne konferansen er alle som jobber med emosjonelt arbeid, dvs jobber i relasjon med mennesker. Dette kan være sykepleiere, leger, fysioterapeuter, ergoterapeuter, vernepleiere, miljøterapeuter. Konferansen er ogå relevant for veiledere innen nav, sosialtjeneste, barnevern og alle som arbeider med mennesker.

Innholdet

Program for konferansen

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

-

Privat, personlig eller profesjonell? -den hårfine balansegangen

Hva skjer når mennesker møtes? Er profesjonalitet en fordel eller et hinder for god behandling?

-

Dobbelt KRAM

Peter er en nestor i helsefremmende arbeid i Danmark, og vi er så heldige å få han digitalt deltakende på vår konferanse. Hans metode "Det dobbelte KRAM" handler om å legge liv til årende, og år til livet, og baserer seg på det salutogenetiske perspektiv. Han kommer inn på hva som er fundamentet for god helse, og ser på sammenhengen mellom ferdigheter, relasjoner, aksept og mestring. 

-

Den viktige relasjonskompetansen

Hva skal til for å skape de gode menneskemøtene? Vi er så heldige å få besøk av en professor Sidsel Tveiten fra institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid ved OsloMet. Hør den kjente professoren fortelle om hva slags kunnskap og kompetanse du trenger for å bli en bedre fagperson. 

-

Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon

Undersøkelser viser at helsearbeidere og pasienter med innvandrerbakgrunn strever når de møter hverandre. Disse møtene blir ofte kalt kulturkollisjoner. Lær hvordan du kan forebygge slike kollisjoner i hverdagen.

-

Den vanskelige pasienten/brukeren; en fagpersons store frustrasjon og tabu

Er pasienten vanskelig, eller har han det vanskelig? Det er lett å bli overveldet av frustrasjon og skam hvis vi møter noen som vi opplever som vanskelig. Dette foredraget blir en live-podcast innspilling med «Helhjerta» sammen med Sidsel Tveiten

-

Ferdigheter i klinisk kommunikasjon

OUS har selv utviklet et program som skal bidra til bedre kommunikasjon mellom pasienter og kolleger. Her presenterer de sitt verktøy og sine erfaringer.

-

Hvordan takle egne emosjoner i møte med det vanskelige?

Fagpersonell må ofte bruke egne følelser for å skape en stemning som gir fornøyde brukere, klienter og pasienter. Denne type arbeid stiller krav om smil, høflighet, engasjement og empati, uavhengig av den ansattes dagsform og humør. I dette foredraget får du tips om hvordan du takler egne følelser i ditt arbeid i møte med mennesker.

-

4 gode vaner – en metodikk i profesjonelle samtaler

Diakonhjemmet sykehus er godt kjent for metodikken 4 gode vaner. Denne metodikken er en modell for den profesjonelle samtalen. Her presenterer de 4 verktøy som gjør hverdagen din lettere i den profesjonelle samtalen. 

-

Vet du egentlig hvem du snakker med?

Har du noen gang tenkt over hvordan du som fagperson fremstår og hvordan pasienten oppfatter din kommunikasjon? Er du bevisst din egen makt? Er du en maktperson? Hør dette inspirerende foredraget om kommunikasjon og hvilke grep du kan ta i egen praksishverdag.  

-

Konflikter i møte med pasienter- hvordan møte dette på en god måte?

Kriser, forsvarsmekanismer, avmakt, udekkede behov og manglende kontroll. Alle disse faktorene påvirker oss forskjelling, og er mulig sprengstoff i en eskalering av konflikter mellom hjelperen og de som skal motta hjelp. Hva må du ta hensyn til, og hvordan kommuniserer du slik at du kan unngå eller dempe konflikter med pasienter, brukere og pårørende?

-

Når ting ikke går som planlagt- hvordan takle en fiasko?

Som fagpersonell ønsker vi å lykkes med våre tiltak i møte med pasienter. Hva gjør du så hvis du mislykkes, og du føler det er din feil? Morten Austdal deler sin erfaring innen temaet med et humoristisk, men faglig skråblikk.  

-

Møte mennesker i sorg?

«Jeg var livredd og dere forstod meg!» Dette er en opplevelse endel pasienter og pårørende i sorg har i møte med helsepersonell. 

Mange som jobber i helsesektoren er usikre på hvordan de kan opptre profesjonelt i møte med pasienter i sorg og krise. Hva trenger vi og hva kan vi gjøre som helsepersonell? I dette foredraget presenteres sorgkunnskap og verktøy, som kan bidra til at du kjenner deg mer rustet i møte pasienter og pårørende i sorg.

Sandanger snakker ut fra lang erfaring med oppfølging og behandling av etterlatte, men foredraget har også relevans for alle typer tap og kriser.

-

Oppsummering og avslutning

Takk for denne gang og vel hjem!

Priser for konferansen

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)

    2000,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    9000,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    16000,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    24000,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    30000,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    42000,-
  • Digital gruppe 40
    Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    48000,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    50000,-

Hvem, hva, hvor

Ytterligere informasjon om konferansen

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.

Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.