IPS ­konferansen 2021

Konferansen for deg som hjelper andre ut i jobb.

Konferansen ble gjennomført 19. november. 2021

Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

IPS konferansen 2021

Få oversikt

Litt om konferansen

IPS og SE har befestet seg som de ledende metodene for å få mennesker med sammensatte behov ut i arbeid. Hva har vi lært så langt, og hvor går veien videre?

Innholdet

Program for konferansen

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

-

Metoden i sentrum – men er det behov for utvikling?

Metodikk er avgjørende for å få gode resultater. Er det behov for å tilpasse metodikken til norske forhold og den norske samfunnsmodellen? Vil dette medføre at resultatene blir bedre? Øystein har sammen med kollegaer ved AFI og Proba undersøkt erfaringer, styrker og svakheter ved systemer for kvalitetssikring av SE-tilnærminger i Norge og deler sine funn med oss.

-

Individuell jobbstøtte og helsetjenesten – riktig innsats til rett tid.

Samarbeidet mellom helsetjeneste, jobbsøker og jobbspesialist er viktig for at den enkelte skal klare å komme i arbeid. God oppfølging av helsetjenesten og at den enkelte får mulighet til å komme ut i arbeidslivet i eget tempo er vesentlig for å lykkes. Hvordan integrere individuell jobbstøtte som en del av helsetjenesten?

-

Bare gi meg en jobb!

I dette innlegget vil Mats og Runar snakke om hvorfor NAV Grünerløkka har valgt å skille mellom Utvidet Oppfølging og Utvidet Oppfølging Ung, hva oppleves som støy i en jobbspesialists hverdag  og hvorfor det er viktig å ha tilgang på lavterskel helsehjelp både for ungdommer og jobbspesialister.

-

Er det mulig å tilpasse IPSmodellen til brukeren eller er det på tide med andre endringer?

Siden innføringen av IPSmodellen har mange helsetjenester endret hvordan det tenkes om arbeid som behandling. IPSmodellen har gitt gode resultater for mange, men det er også de som faller utenfor. Er det mulig å videreutvikle IPS og hvordan? 

-

To brukerhistorier fra et ungdommelig ståsted

Hva trengte du for å lykkes med å komme ut i arbeidslivet? Hva fungerte, og hva fungerte ikke? Hvilke gleder har du fått ved å komme i arbeid? To ungdommer kommer og deler sine historier om oppfølging og veiledning.

-

Unødvendig å finne opp kruttet på nytt hver gang

Regional IPS rådgiver er en nyetablert rolle, som skal jobbe med IPS i hver region. De Regionale IPS rådgiverne skal hjelpe nye og etablerte IPS-tjenester med oppstart, implementering, opplæring og utvikling. Her deles både gode og mindre gode erfaringer som er av stor nytte for andre IPStjenester. 

-

Lunsj

-

Lunsj

Lunsj

-

Hvordan få frem engasjement hos den enkelte og ivareta de som har brukerkontakten?

Jobbspesialister samhandler med mennesker i vanskelige situasjoner hver dag. Dette krever at jobbspesialisten viser følelser og forståelse i samtaler for å kunne skape engasjement og motivasjon hos den enkelte. Denne type arbeid stiller krav om smil, høflighet, engasjement og empati, uavhengig av jobbspesialistens dagsform og humør. For at jobbspesialistene skal gi gode tjenester til alle sine brukere er det viktig med sosial støtte. Det og enda litt til om temaet emosjonell dissonans blir presentert i dette foredraget.

-

En titt i glasskulen – hvor er IPS og SE-metodikk på vei?

Kine har jobbet med IPS og SE-metodikk en årrekke og kjenner til mulighetene og utfordringene. Hva er målene og strategien for IPS  og SE metodikk i NAV de kommende 5 årene?

-

Kjernen i samarbeidet – arbeidsgiver, jobbspesialist og arbeidssøker

Mange arbeidsgivere ser merverdien av å inkludere flere og skape mangfold på arbeidsplassen. Hva er det arbeidsgivere trenger for å bli mer inkluderingsvillige? Hvilken støtte trenger de for å lykkes på arbeidsplassen? Vi får besøk av HR-direktøren ved Hennig-Olsen is, som satser tungt på inkludering.

Sykdomsforfall

Foredragsholder Tatiana Maximova er blitt syk på kort varsel. 

Så snart hun er på føttene igjen - filmer vi hennes innlegg og sender dere link til opptaket. Vi beklager så mye. 

Jobbspesialist for innvandrere: noen spesielle metodiske grep?

Behøver anvendelse av Supported Employment tilpasses målgruppen "innvandrere med sammensatte bistandsbehov" og i så fall hvordan? I dette innlegget presenterer Tatiana en håndbok i målgruppespesifikke metoder og verktøy, som er et resultat av et tre-åring FoU-prosjekt. Håndboken blir også delt ut til alle deltakere.

Priser for konferansen

Fysisk deltakelse:

  • Kun dag 1
    Bare dag 1, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2580,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)

    3350,-
  • Kun dag 2
    Bare dag 2, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2580,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)

    3350,-
  • Uten overnatting
    Begge dager, med lunsj
    Deltakeravgift: 4300,- Dagpakker: 1540,- (inkl. mva)

    5840,-
  • Helpensjon
    Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 4300,- Helpensjon og dagpakker: 3100,- (inkl. mva)

    7400,-
  • Med tilknytningsdøgn
    Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 4300,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3100,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)

    8600,-

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)

    2300,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    10350,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    18400,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    27600,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    34500,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    48300,-
  • Digital gruppe 40
    Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    55200,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    57500,-

Hvem, hva, hvor

Ytterligere informasjon om konferansen

Sted

Thon Hotel Oslo Airport

Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.

Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet.

Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50

De kan hjelpe deg med følgende:

Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura

Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.

Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Ta kontakt med oss.

Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.