IPS ­konferansen 2022

Med sine 800 deltakere høsten 21 etablerte vi møteplassen for alle som arbeider med IPS, og har som mål at IPS konferansen skal bli noe alle setter av høsten til delta på!

Konferansen ble gjennomført 18. november. 2022

Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

IPS konferansen 2022

Få oversikt

Litt om konferansen

Denne gangen har vi vært så heldige å få en av grunnleggerne av IPS - Professor Robert E. Drake, samt den anerkjente Deborah Becker til å ta turen fra USA til Norge for å holde hver sine innlegg om IPS nå og videre i fremtiden. Vi fokuserer også på rollen som jobbspesialist, og tar sikte på at deltakerne skal få med seg praktiske ideer om hva de kan gjøre annerledes. 

I år vil vi også knytte nærmere kontakt med deltakerne og legge tilrette for nettverksbygging i hele perioden frem mot konferansen. 

Innholdet

Program for konferansen

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

-

IPS og implementering

Deborah R. Becker står bak mange av de sentrale læreverkene om IPS som benyttes rundt om i verden. Hun er til daglig direktør ved IPS Learning Community i New Hampshire. Hun er også Assoisiate Professor ved Geisel School of Medicine. Sammen med Robert E. Drake har hun vært med å forme praksisfeltet innen IPS slik det nå er.  Hun vil åpne konferansen med å snakke om det viktige implementeringsarbeidet. 

-

Forskning og utvikling innen IPS internasjonalt

Robert E. Drake, MD, PhD, er psykiater og professor i Psykiatri ved Dartmouth Medical School. Dr. Drake er en av grunnleggerne av IPS-metodikken, og er en av verdens ledende autoriteter på området. Han har dedikert mesteparten av sin karriere til å lage evidensbaserte praksiser innen psykisk helse, deriblandt IPS-metodikken, samt integrerte modeller for behandling av dobbeltdiagnoser. Han har publisert over 20 bøker og 600 artikler. Han er anerkjent internasjonalt for sine mange bidra til å endre tjenester innen psykisk helse og rehabilitering, til større grad av brukermedvirkning og ansvarliggjøring. Vi er så heldige å ha lokket han til Norge for å snakke om forskning og utvikling. 

-

Hvorfor skal vi bruke IPS i Norge ?

IPS er en av flere metoder for å knytte mennesker med behov for helsemessig oppfølging til arbeidslivet. Hvorfor skal vi fortsette med IPS i Norge? Hvilken fordeler er det med IPS-metodikken som gjør at den satses på så mye i Norge? 

-

Ja takk, begge deler. IPS som helsetjeneste og arbeidsmarkedstiltak

IPS ble i utgangspunktet utviklet for å sikre arbeidsrettet fokus i behandlingen av (alvorlig) psykisk lidelse. En viktig del av bakgrunnen for å implementere metoden er dermed muligheten til å sammen løse oppgaver hverken NAV eller helsetjenesten får til på egen hånd. Integrering av jobbspesialister i helsetjenesten er et kjerneelement i IPS, mens man i Norge legger opp til tverrsektorielt samarbeid fremfor integrering. Når IPS nå oppskaleres og breddes, står vi dermed overfor både muligheter og utfordringer. I dette innlegget drøfter Beate og June IPS i ulike kontekster, hvordan helsetjenesten kan tilrettelegge og bidra og muligheten for å jobbe med IPS som både et arbeidsmarkedstiltak og et helsetilbud

-

De ulike rollene i IPS

I helhetlig arbeid fra helsetjenesten og i samarbeid med IPS er det viktig å ha en rød tråd i det man gjør. Hva er behandling? Er det å prate om traumer eller å komme ut? Det å se ressursene i den enkelte og ta utgangspunkt i dem er nøkkelen for å lykkes.

-

Relasjonen med deltager og helsetjenester

Nordfjord psykiatrisenter har siden etablering av IPS tjenesten i 2016 satset sterkt på å integrere IPS i  behandlingstilbudet. Fokus og forankring ligger i troen på tverrfaglighet og der institusjonelle rammer blir tilrettelagt for å innarbeide dette i arbeidsmetode og organisasjonskultur. I dette innlegget viser Ingrid hvordan tverrfaglig helsehjelp gir gode IPS resultater for den enkelte

-

Kvalitetsarbeid i Supported employement-tjenester

Jobbspesialister skal kunne balansere med å metodelojalitet på den ene siden og fokus på individuelle behov hos den enkelte deltaker på den andre. Er det slik at fokus på måling og kontroll kan gå ut over relasjonsbygging og hvordan er det mulig å balansere dette? Er det slik at kvalitetsverktøy skal definere «rett praksis». I dette innlegget presenterer Kjetil løsninger og utfordringer i kvalitetsarbeid i Supported emplyement-tjenester.

-

Er IPS for de få?

IPS-metodikken har vist seg å fungere for å få mange i varig arbeid. Men er det mulig å utvide det til å gjelde andre enn den opprinnelige målgruppen? Deborah og Robert utforsker handlingsrommet og om det er mulig å utvide IPS for andre grupperinger.

-

IPS i norsk kontekst og forskning på nye målgrupper

Er det mulig å anvende IPS på brukere som er helt annerledes enn den opprinnelige målgruppen? I dette innlegget viser Vigdis hvordan det er mulig å tenke rundt IPS for ulike målgrupper, slik som; flyktninger, unge uføre, unge på AAP, pasienter med kroniske smerter m.m. Dette settes i sammenheng med IPS i norsk kontekst.

-

Vil du gi meg en sjanse?

Arbeidet med kartlegging, og det å bygge en god relasjon mellom bruker og jobbspesialist, vert trekt frem som en suksessfaktor innen IPS-metodikken.  Men er det så enkelt å bygge en god relasjon? Yngve vil dele av sine erfaringer, på godt og vondt, med hvordan han jobber med relasjonsbygging.

-

Samarbeidsaktørene i IPS-tjenester

For å lykkes med IPS er det nødvendig med et godt samarbeid med partene i tjenesten. Et godt samarbeid mellom NAV og helsetjenesten er med og legger premisset for IPS-arbeidet. Hvordan lykkes med å få aktørene til å samhandle godt og til det beste for brukeren?

Priser for konferansen

Fysisk deltakelse:

  • Kun dag 1
    Bare dag 1, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2580,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)

    3350,-
  • Kun dag 2
    Bare dag 2, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2580,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)

    3350,-
  • Uten overnatting
    Begge dager, med lunsj
    Deltakeravgift: 4300,- Dagpakker: 1540,- (inkl. mva)

    5840,-
  • Helpensjon
    Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 4300,- Helpensjon og dagpakker: 3200,- (inkl. mva)

    7500,-
  • Med tilknytningsdøgn
    Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 4300,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3200,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)

    8700,-

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)

    2300,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    10350,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    18400,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    27600,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    34500,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    48300,-
  • Digital gruppe 40
    Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    55200,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    57500,-

Hvem, hva, hvor

Ytterligere informasjon om konferansen

Sted

Thon Hotel Oslo Airport

Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.

Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet.

Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50

De kan hjelpe deg med følgende:

Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura

Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.

Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Ta kontakt med oss.

Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.