Praktisk bruk av KI i skolen
Kunstig intelligens (også kjent som artificial intelligence) forandrer samfunnet drastisk, og utdanningssektoren vil aldri bli den samme - enten vi vil eller ikke.
Konferansen ble gjennomført 16. april. 2024
Nytt arrangement er planlagt: Praktisk bruk av KI i skolen 25.

Få oversikt
Litt om konferansen
NB: konferansen er nå bekreftet og vil bli gjennomført som planlagt
Mange er bekymret for utviklingen, og mener at innføringen av ChatGPT og andre verktøy kan skade læringsprosessen. Som lærer kan det være overveldende å holde tritt med endringene. Våre elever er ofte mer eksponert for digitale medier enn vi lærere er. Noen kritikere hevder at overdreven digitalisering kan viske ut grensene mellom spill og læring. Hvor blir det av den grundige kunnskapen når svarene ligger på en enhet i lomma, eller alltid tilgjengelig på pulten?
På den andre siden har vi entusiastiske lærere med god digital kompetanse, som er redde for å miste verdifulle verktøy. Konferansen tar for seg to hovedfokus: Utfordringene lærere vil møte gjennom digitalisering, men også de fantastiske mulighetene som kan oppstå ved å omfavne ny teknologi.
Velkommen til to dager du absolutt ikke vil gå glipp av.
Hva kan du forvente?
- Vi fokuserer på praktisk bruk av KI i ulike fag, og ulike problemstillinger
- Vi ser nærmere på de problemstillingene som utfordrer mest
- Vi gir forslag til løsninger på flere av hovedutfordringene innenfor praktisk bruk av KI
- Du får møte andre som er opptatt av det samme, og får prøvd ut ulik teknologi hos våre utstillere
Innholdet
Program for konferansen
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
Hva er sannheten om kunstig intelligens, og hvordan kommer det til å forandre skolen i fremtiden?
Morten Goodwin er Professor i kunstig intelligens ved UiA, og en av norges fremste eksperter på digitalisering og KI. Når fremskrittene innen fagfeltet nærmest kommer på samlebånd er det viktig å sortere hva KI er, og ikke minst - hva det IKKE er. Her tar han for seg mytene og vi får en enkelt innføring i generativ læring. Vi ser nærmere på hovedutfordringene samt hvorfor og hvordan KI vil kreve sin plass i skolen. Morten er en unik formidler som ser de faglige mulighetene og begrensningene på en underholdende og innsiktsfull måte.
Lunsj
Lunsj
Bedre tilbakemeldinger ved hjelp av KI
Tilpasset tilbakemelding om hvordan og hva du kan gjøre for å forbedre elevens arbeid, er tidkrevende og vanskelig å få til for lærere i praksis. Dette er noe lærere skal gjøre, og samtidig noe av de vi synder mest mot i en travel hverdag. Prosjektet Irina leder har nettopp dette som mål; Å gi elvene bedre og kontinurerlig tilbakemelding på hva de kan endre for å forbedre sine tekster. Tilbakemeldinger som KI vil tilby, vil engasjere elever og utvikle deres forståelse av hvordan de kan skrive en høykvalitetstekst ved hjelp av flere utkast. Denne tilnærmingen kan betegnes som en lære-å-lære-tilnærming, og å «lære å lære» er en viktig ferdighet som lærende i 21 århundre bør tilegne seg. Prosjektet vil også utvikle ny kunnskap om hvordan lærere organiserer og legger til rette for vurdering for læring-praksis med KI-teknologi.
Utfordringer og muligheter ved bruk av KI i vurderingsarbeidet
De to største utfordringene med å slippe kunstig intelligens inn i vurderingsarbeidet er personvern, samt å sørge for at vurderinger ses opp mot de faktiske læreplanmålene. LearnLab KI ser på nettopp hvordan man kan benytte kunstig intelligens til å gi elevene en bedre underveisvurdering innenfor læreplanens målsettinger. De ønsker å utvikle en skole der det i mindre grad er prøver, men elevens begrepsforståelse og produksjon som danner grunnlaget for vurdering. Dette skal gjøres innenfor rammen av et GDPR-sikret område hvor elevene benytter FEIDE som pålogging. Her oppsummerer de hva de har lært i samarbeid med 100 skoler.
Bruk av skjønn i skolen - er vi lærerne så dyktige som vi tror?
Ett av ankerpunktene mot KI i skolen er frykten for at vi beveger oss bort fra skjønnmessige vurderinger av kvalifisert personell. Vi er redde for at “maskinene” skal vurdere. Lærere utfører kontinuerlig analyser av elevers utfordringer tilknyttet både læring, atferd og trivsel. Disse skjønnsmessige vurdringene danner grunnlaget for tiltakene vi setter inn. Men - hvor gode er egentlig disse vurderingene? Gjør vi våre valg basert på forskningsbasert kunnskap. Kan KI hjelpe oss til å gjøre bedre vurderinger og tiltak?
Fremtidens skriveopplæring: Når KI møter pedagogikk
Alle som er interessert i KI i skolen har nok fått med seg Elin Måges engasjerte tilnærmering på sosiale medier. Her ser hun nærmere på hvordan KI kan brukes i skriveopplæringen til det beste for både elev og lærer. Innlegget er praktisk og deltakerene får prøve ut ulike verktøy underveis i foredraget.
Felles middag
Uformell 3 retters konferansemiddag for de som er tilstede og har bestilt overnattingspakken. Middagen serveres i hotellets restaurant i hovedbygningen.
Praktisk bruk av KI i Randabergskolen
Først må vi som lærere forstå mulighetene og begrensningene som ligger i en generativ modell. Deretter kan vi ta det i bruk.
I Randabergskolen har de laget egne Chatboter for ulike pedagogiske formål. Slik kommer de i forkant av utfordringene, samtidig som de unytter ressursene dette er for både lærere og elever. Odin forteller hva de har gjort, og hvordan, og mener bestemt at bruk av kunstig intelligens på denne måten kan:
- Være et utjevnende verktøy
- Gi bedre tilpasset opplæring
- Gi dypere forståelse av fagstoff
- Samt øke interessen om motivasjonen for faget.
Kunstig intelligens for lærere: Hvordan teknologi kan frigjøre tid og skape bedre læring
Foredraget til Kenneth handler om hvorfor relasjonell kompetanse er særlig viktig i den kunstige intelligente tidsalderen. Det handler om teknologi i møtet med mennesker. Et av spørsmålene som skal reflekteres over er, hvordan bruken av slike verktøy best kan være til nytte. Og da både for elevenes faglige og sosiale utvikling, samt lærernes egne evner og forståelse for relasjonsbygging. Hovedfokuset vil ligge på å bruke teknologi på en måte som fremmer varm, myk og relasjonell tilstedeværelse i klasserommet.
Med innspill fra forskning vil foredraget forklare hvordan balansen mellom teknologi og relasjonell kompetanse kan skape et bedre læringsmiljø for alle elever, spesielt de som trenger ekstra tilrettelegging og støtte. Et av eksemplene er Chatboten Nora – en KI-assistent utviklet sammen med en spesialundervisningselev. Nora skal brukes som et eksempel på hvordan kunstig intelligens-verktøy kan integreres i undervisningen for å støtte elever med ulike behov ved å skape en nøytral samtalepartner, som man i tillegg skal hjelpe.
AI i skolen: Fra fremtidsvisjoner til praktisk bruk
Kim og Terje vil vise hvordan med praktiske eksempler hvordan de har jobbet med KI i flere fag og hvordan de tenker at dette kan bli brukt som et verktøy både for å skape mestring, motivasjon og læring.
Lunsj
Lunsj
Fra null til full bruk - seks tilnærminger til bruk
I dagens digitale tidsalder er integreringen av kunstig intelligens i utdanningen blitt et sentralt tema. Fra totalt forbud til åpen bruk, skoler og lærere står overfor valget om hvordan de best kan utnytte AI-verktøy for å forbedre læringsopplevelsen. Mens noen skoler velger en konservativ tilnærming av frykt for misbruk eller avhengighet, ser andre mulighetene AI tilbyr for å skape en mer personlig og engasjerende læringsopplevelse. Her får du 6 graderte måter å benytte AI på, avhengig av dine rammebetingelser.
Uansett tilnærming, er det klart at AI har en plass i fremtidens klasserom, og det er opp til hver institusjon å bestemme hvordan de vil navigere i dette nye utdanningslandskapet.
Boka "Kunstig Intelligens for lærere" - følger med deltakelsen
Alle deltakere får den digitale boken kunstig intelligens for lærere av Kenneth Bareksten med i konferanseavgiften. Det er en praksisrettet bok til bruk i et miljø med et stort dokumentasjonskrav. Skolen er et slikt miljø, og lærere bruker mye tid på å sikre at elever får den rettmessige og nødvendig opplæringen. Kunstig intelligens kan imidlertid gjøre mye av det administrative arbeidet, som å forenkle tidkrevende oppgaver innen idemyldring, oversikt, tekster, lyd og video, i tillegg til matematikk og koding. Det vil skape rom lærere kan bruke på elevene. Med forståelse for teknologiens prinsipper og enkle ledetekster, kan kunstig intelligent programvare skape og tilrettelegge for god læring for elever og tid til å gjøre det for lærere.
En bok pr. påmelding (gruppepåmeldinger inkluderer kun en bok)
Priser for konferansen
Fysisk deltakelse:
-
Kun dag 1
Bare dag 1, med lunsj.
Deltakeravgift: 2400,- Dagpakke: 800,- (inkl. mva)3200,- -
Kun dag 2
Bare dag 2, med lunsj.
Deltakeravgift: 2400,- Dagpakke: 800,- (inkl. mva)3200,- -
Uten overnatting
Begge dager, med lunsj
Deltakeravgift: 4000,- Dagpakker: 1600,- (inkl. mva)5600,- -
Helpensjon
Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 4000,- Helpensjon og dagpakker: 3700,- (inkl. mva)7700,- -
Med tilknytningsdøgn
Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 4000,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3700,- Tilknytningsøgn: 1250,- (inkl. mva)8950,-
Digital deltakelse:
-
Digitalt
Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)2500,- -
Digital gruppe 5
Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)11250,- -
Digital gruppe 10
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)20000,- -
Digital gruppe 15
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)30000,- -
Digital gruppe 20
Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)37500,- -
Digital gruppe 30
Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)52500,- -
Digital gruppe 40
Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)60000,- -
Digital gruppe 50
Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)62500,-
Hvem, hva, hvor
Ytterligere informasjon om konferansen
Sted
Thon Hotel Oslo Airport
Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Konferansiér
Martin Johannessen
Lærer, programleder, netthode og blogger
Martin Johannessen er en lærer som engasjerer seg særlig i skolehverdagens små og store utfordringer. Martin skriver og driver Lærerbloggen, som besøkes av svært mange både lærere og andre skoleinteresserte.
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.
-
Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.
-
En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.
Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet. -
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.
-
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura
-
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss. -
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Ta kontakt med oss.
-
Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.
Har du spørsmål?
Oida!
Takk!