Konflikter i arbeidslivet 2022
En konferanse for alle som ønsker å lære seg å håndtere konflikter på en praksisnær måte.
Konferansen ble gjennomført 22. mars. 2022
Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.
Få oversikt
Litt om konferansen
Alle arbeidsplasser opplever konflikter fra tid til annen. I og med at det er umulig å sikre seg mot alle konflikter i fremtiden, er det viktig at både ledere, mellomledere, verneombud, medlemmer av arbeidsmiljøutvalget, tillitsvalgte og ansatte i HR, HMS og personal har kompetanse til å møte og håndtere konflikter på en god måte. Det er i tillegg viktig at arbeidsplassen har gode rutiner for hvordan konflikten skal håndteres. På denne konferansen går vi igjennom de vanligste årsakene, kartleggingsverktøy og praktiske forslag til forebygging og løsning.
Innholdet
Program for konferansen
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
Hvorfor oppstår de vanligste konfliktene?
Konflikter oppstår på så si alle arbeidsplasser. Konferansier Elin Korsveien ønsker velkommen og ser på hvorfor og hvordan de oppstår. Hva er de vanligste kildene til konflikter?
Hvor galt kan det gå?
Alkohol, seksuell trakassering og utilbørlig adferd fører til konflikter på arbeidsplassen. Hvor går arbeidsgivers ansvar, og hvilke forhold er det arbeidstaker skal være spesielt obs på? Kvinnen som inspirerte TV 2-serien Heksejakt, Kari Breirem er advokat og tegner et bilde av hvor galt det faktisk kan går om konflikter ikke blir tatt tak i på et tidlig tidspunkt.
Hvilke verktøy kan brukes til å gjenkjenne en konflikt?
Elin presenterer i dette innlegget ulike metoder som bidrar til bedre konfliktforståelse og grunnlag for god konflikthåndtering. Eksempler på dette er konflikttrappen, faktaundersøkelse, saksbehandling og feedback. Du får også tips og råd om ulike verktøy og nettsider du kan bruke på din arbeidsplass til å øke kunnskapen om konflikthåndtering hos ledere, tillitsvalgte og verneombud.
Hvor går grensen for oppførsel i norsk arbeidsliv?
Noe av det mest vanskelige i konflikter er å vurdere hva som er akseptabelt og ikke, av atferd på jobb. Finnes det noen absolutte grenser for hva dette er? Og hvor går grensen for en leders handlingsrom? Hør denne erfarne advokaten gi sine betraktninger om temaet.
Faktaundersøkelse - konflikthåndtering eller konflikteskalering?
Faktaundersøkelse brukes stadig oftere i situasjoner for å kartlegge påstand mot påstand, klager, varsler om trakassering og mobbing og andre forhold på arbeidsplassen. Men fungerer egentlig denne metodikken? Bitten og Tereza har skrevet boken «Faktaundersøkelser - et «hybrid konfliktvåpen» på norske arbeidsplasser». De deler sine erfaringer og viser hvorfor de negative konsekvensene av metodikken ikke er tilfeldige.
Når konflikter skaper sykefravær- hvilke muligheter finnes da?
NAV Vest-Viken har valgt å ta en aktiv rolle i sykefravær som skyldes konflikter på arbeidsplassen. Hvordan kan NAV bidra til konfliktløsing? Hva slags muligheter finnes i NAV systemet når en konflikt ikke lar seg løse?
Min historie som varsler
I mars 2018 ble Malkenes intervjuet i Dagsnytt Atten hvor han uttalte seg kritisk til hvordan han mente fritt skolevalg i videregående skole i Oslo førte til at elever med faglige og sosiale utfordringer ble overrepresentert ved noen få skoler. Simon fikk Fritt Ords honnør i mai 2018 for og kommer i dette innlegget til å dele sin historie som varsler.
Den profesjonelle samtalen som verktøy i konflikter
Gode kommunikasjonsferdigheter er det viktigste verktøyet man kan ha i konflikthåndtering. Bergestuen er en av forfatterne av boken og metodikken “den profesjonelle samtalen”. Svein Tore har jobbet med journalistikk, kommunikasjon og ledelse i over 25 år, og har et sterkt engasjement for krisehåndtering. Han har vært rådgiver for private og offentlige virksomheter, politiske partier og organisasjoner og selv vært kommunikasjonsdirektør. Svein Tore har vært en sentral rådgiver i store endringsprosesser der kommunikasjon har vært helt avgjørende, både internt i organisasjonen og eksternt. Under konferansens siste del, vil du få godt innblikk i hva som skal til for å bli profesjonell i de vanskelige samtalene.
Hvordan skaper du en arbeidsplass med godt ytringsklima?
Ansatte ofte forblir tause overfor ledelsen om problemer og utfordringer på arbeidsplassen. I dagens komplekse kunnskapsorganisasjoner er dette uheldig fordi det er viktig med ansattes input for å kunne vite hva som fungerer bra eller dårlig i organisasjonene, hvor skoen trykker, og hvilke forbedringstiltak som bør iverksettes. Hva kan gjøres for å oppfordre ansatte til å si fra?
Priser for konferansen
Fysisk deltakelse:
-
Helpensjon
Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 4700,- Helpensjon og dagpakker: 3100,- (inkl. mva)7800,- -
Uten overnatting
Begge dager, med lunsj
Deltakeravgift: 4700,- Dagpakker: 1540,- (inkl. mva)6240,- -
Med tilknytningsdøgn
Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 4700,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3100,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)9000,- -
Kun dag 1
Bare dag 1, med lunsj.
Deltakeravgift: 2820,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)3590,- -
Kun dag 2
Bare dag 2, med lunsj.
Deltakeravgift: 2820,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)3590,-
Digital deltakelse:
-
Digitalt
Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)2500,- -
Digital gruppe 5
Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)11250,- -
Digital gruppe 10
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)20000,- -
Digital gruppe 15
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)30000,- -
Digital gruppe 20
Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)37500,- -
Digital gruppe 30
Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)52500,- -
Digital gruppe 40
Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)60000,- -
Digital gruppe 50
Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)62500,-
Hvem, hva, hvor
Ytterligere informasjon om konferansen
Sted
Thon Hotel Oslo Airport
Balder Allè 2 , Gardermoen
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.
-
Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.
-
En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.
Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet. -
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.
-
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura
-
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss. -
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.
-
Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.