En konferanse for alle som ønsker å lære seg å håndtere konflikter på en praksisnær måte.
Konflikter oppstår på så si alle arbeidsplasser. Konferansier Elin Korsveien ønsker velkommen og ser på hvorfor og hvordan de oppstår. Hva er de vanligste kildene til konflikter?
Elin presenterer i dette innlegget ulike metoder som bidrar til bedre konfliktforståelse og grunnlag for god konflikthåndtering. Eksempler på dette er konflikttrappen, faktaundersøkelse, saksbehandling og feedback. Du får også tips og råd om ulike verktøy og nettsider du kan bruke på din arbeidsplass til å øke kunnskapen om konflikthåndtering hos ledere, tillitsvalgte og verneombud.
Faktaundersøkelse brukes stadig oftere i situasjoner for å kartlegge påstand mot påstand, klager, varsler om trakassering og mobbing og andre forhold på arbeidsplassen. Men fungerer egentlig denne metodikken? Bitten og Tereza har skrevet boken «Faktaundersøkelser - et «hybrid konfliktvåpen» på norske arbeidsplasser». De deler sine erfaringer og viser hvorfor de negative konsekvensene av metodikken ikke er tilfeldige.
I mars 2018 ble Malkenes intervjuet i Dagsnytt Atten hvor han uttalte seg kritisk til hvordan han mente fritt skolevalg i videregående skole i Oslo førte til at elever med faglige og sosiale utfordringer ble overrepresentert ved noen få skoler. Simon fikk Fritt Ords honnør i mai 2018 for og kommer i dette innlegget til å dele sin historie som varsler.
Ansatte ofte forblir tause overfor ledelsen om problemer og utfordringer på arbeidsplassen. I dagens komplekse kunnskapsorganisasjoner er dette uheldig fordi det er viktig med ansattes input for å kunne vite hva som fungerer bra eller dårlig i organisasjonene, hvor skoen trykker, og hvilke forbedringstiltak som bør iverksettes. Hva kan gjøres for å oppfordre ansatte til å si fra?
Alkohol, seksuell trakassering og utilbørlig adferd fører til konflikter på arbeidsplassen. Hvor går arbeidsgivers ansvar, og hvilke forhold er det arbeidstaker skal være spesielt obs på? Kvinnen som inspirerte TV 2-serien Heksejakt, Kari Breirem er advokat og tegner et bilde av hvor galt det faktisk kan går om konflikter ikke blir tatt tak i på et tidlig tidspunkt.
Noe av det mest vanskelige i konflikter er å vurdere hva som er akseptabelt og ikke, av atferd på jobb. Finnes det noen absolutte grenser for hva dette er? Og hvor går grensen for en leders handlingsrom? Hør denne erfarne advokaten gi sine betraktninger om temaet.
NAV Vest-Viken har valgt å ta en aktiv rolle i sykefravær som skyldes konflikter på arbeidsplassen. Hvordan kan NAV bidra til konfliktløsing? Hva slags muligheter finnes i NAV systemet når en konflikt ikke lar seg løse?
Gode kommunikasjonsferdigheter er det viktigste verktøyet man kan ha i konflikthåndtering. Bergestuen er en av forfatterne av boken og metodikken “den profesjonelle samtalen”. Svein Tore har jobbet med journalistikk, kommunikasjon og ledelse i over 25 år, og har et sterkt engasjement for krisehåndtering. Han har vært rådgiver for private og offentlige virksomheter, politiske partier og organisasjoner og selv vært kommunikasjonsdirektør. Svein Tore har vært en sentral rådgiver i store endringsprosesser der kommunikasjon har vært helt avgjørende, både internt i organisasjonen og eksternt. Under konferansens siste del, vil du få godt innblikk i hva som skal til for å bli profesjonell i de vanskelige samtalene.
Elin Korsveien er HMS-rådgiver i Bedriftshelsetjenesten, BHT Sør. Hun har blant mye annet skrevet masteroppgave om «Hvordan lykkes med tilbakeføring i arbeid når hverdagen preges av utmattelse? Korsveien er kjent som en engasjerende foreleser og foredragsholder.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- En singel deltakelse er ment for kun 1 person og kan ikke deles med andre eller se i fellesskap.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som kan deles med gruppen som skal se på. Ved digitale grupper MÅ de andre gruppedeltakerene registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Prisene for standplasser er for tiden ikke tilgjengelige.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.