Mellomlederkonferansen 2021
Hele Norge er nå under press for å levere bedre produkter og tjenester for mindre penger. Mellomlederne er de som står i frontlinjen, og har ansvaret for den praktiske daglige ledelsen.
Konferansen ble gjennomført 19. november. 2021
Nytt arrangement er planlagt: Mellomlederkonferansen 2025.
Få oversikt
Litt om konferansen
Mellomleder i skvis, og alltid stresset? Denne konferansen setter søkelys på bedre tjenester for mindre penger, hvordan være en god leder, skillet mellom jobb og fritid i en grenseløs arbeidshverdag, hvordan tåle konstant omstilling, og hva gjør du for å minske sykefraværet? Velkommen til landets viktigste konferanse for mellomledere i offentlig sektor.
Innholdet
Program for konferansen
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
Velkommen ved konferansier
Hvilke endringer ser vi i mellomlederrollen nå, og hvordan vil dette påvirke hvilke krav og forventninger som stilles til mellomledere i fremtiden?
Tema: Konflikthåndtering og kommunikasjon i mellomlederland
Mellomledere er som oftest nærmeste ledd til konflikten, og er de som alltid må trå til når konflikter eskalerer og eksploderer.
Fremtidens ledelse - hva med mellomlederens rolle?
Mellomlederen er hovedtannhjulet i organisasjonen. Ofte fokuseres det på kompetanseheving av toppledernivået i organsiasjonen, men når alt kommer til alt er det mellomlederen som oftest befinner seg i situasjoner der ledelse utøves i praksis. Hvordan passer mellomlederen inn teoriene og praksisen som nå utarbeides om fremtidens ledelse - er de med, eller må de som vanlig bare finne sin plass?
Den høye, mørke sjefen med stor S er en myte. All forskning viser at relasjonsledelse, gjerne kombinert med en dæsj med visjoner, gir best resultat både for de ansatte og organisasjonen.
Øyvind Lund Martinsen er en av våre ledende teoretikere innen ledelse. Når han ble spurt om å holde innlegg på konferansen sa han: JA! endelig noen som tenker på mellomlederen - jeg er med!
Det er i hvert fall ikke min feil
Når det gjelder uenigheter og konflikter på arbeidsplassen, fungerer det oftest dårlig å fordele skyld. Det er heller ikke bra å kaste frem lover og regler mellom den ansatte og lederen. Hvordan gå fra stillingskrig til dialog når det står til som aller verst – og ikke minst hvordan forhindre at det går så langt? Forebygging og håndtering av konflikter er en viktig mellomlederoppgave. Dette innlegget gir innsikt i hva som skjer mellom mennesker, og gir tips om effektive metoder for håndtering av uenighet og konflikt.
Lunsj
Drysser problemene nedover?
Mellomledere er ikke skjermet av organisasjonshierarkiet og fra upopulære beslutninger som toppledelsen tar. Men det er de som skal gjennomføre disse beslutningene, ofte med et begrenset handlingsrom. I slike situasjoner oppstår det rollekonflikter. Disse rollekonfliktene kan skape etiske dilemmaer og på sikt være en stor belastning. Hvordan kan mellomledere håndtere potensielle rollekonflikter og samtidig være lojale til vedtatte beslutninger?
Avstandsledelse
Det siste året har avstandsledelse blitt et mer innarbeidet begrep, og mange mellomledere har fått en helt ny lederhverdag. I tillegg er det tegn som tyder på at deler av denne måten å arbeide på kommer til å bli med oss videre. Hvordan skal du drive ledelse når hele eller deler av arbeidsstokken har hjemmekontor, eller er et annet fysisk sted? Hvordan motivere, involerere og skape resultater på avstand? Stein Jonny Valstad setter fokus på de praktiske rådene, hva du bør fokusere på, og hva du bør unngå.
Slik vekkes endringsgleden
Der det er endringer, er det utfordringer. Når det skal innføres endringer i en organisasjon ligger det alltid en god intensjon bak. Problemet er at den gode intensjonen ofte er blitt usynlig når endringen treffer medarbeiderne. Som mellomleder er du gjerne ikke involvert i selve beslutningen om endring, men likevel ansvarlig for at den blir utført. Hør hva du bør gjøre som leder for å skape forståelse og tilslutning til endringer, og få alle til å trekke i samme retning.
Best på feil
Hvordan kan vi lære av feil i organisasjoner, og hvordan skaper vi en organisasjon med god ytringskultur? Hvordan kan vi lære av feil? Hva skal til for at en glipp eller tabbe på jobb skaper grunnlag for læring? Filosof og førsteamanuensis og Øyvind Kvalnes avslører hvordan ledere og mellomledere kan bli «Best på feil».
Øyvind er en inspirerende foredragsholder som får deg til å huske hovedpoengene i sin forelesning.
Lunsj
Lunsj
Selvomsorg for mellomledere
Mellomledere er en av gruppene med høyest andel av utbrenthet. Mange brenner lyset i begge endene for å tilfredstille krav ovenfra og nedenfra samtidig. Hvordan leder du på en bærekraftig måte, slik at du ivaretar deg selv og dine ansatte?
Tema: sykefravær og mellomlederrollen
Igjen er mellomlederen nærmeste ledd som skal håndtere både fysiske og psykiske helseutfordringer. I tillegg har du ansvaret for arbeidsmiljøet og forebyggende arbeid. Hvordan få endene til å møtes?
Forebygging av sykefravær – hvordan finne de konkrete tiltakene for dine ansatte?
Ønsker du å bli mer målrettet i hvordan du jobber med sykefravær og arbeidsmiljø? Lær deg å bruke verktøyet «En bra dag på jobben»
Systematisk reduksjon av sykefravær med langvarig effekt
I 2002 var sykefraværet til ISS på 15 prosent. Siden den gang har de jobbet systematisk med å redusere sykefraværet og er nå nede i 6 prosent. Hør mer om hvilke grep de har gjort med utgangspunkt i et positivt menneskesyn, og få inspirasjon til hvordan du kan redusere sykefraværet i egen virksomhet.
Avslutningsforedrag
Bli kvitt dine «apekatter», med verktøykassen for mellomledere
Som mellomleder er følgende scenario dagligdags: En medarbeider dukker opp på kontoret ditt med et problem, en utfordring, eller en misnøye. Vedkommende har lastet over sine bekymringer til deg, og forlater lett til sinns, og du sitter med ansvaret og utfordringene som følger. Du har fått «apekatten». Svein Harald Røine er en svært anerkjent lederutvikler, som mener at dette er mellomlederens største utfordring. Her lærer han deg hvordan du kvitter deg med problemene som hoper seg opp.
Priser for konferansen
Fysisk deltakelse:
-
Helpensjon
Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 4100,- Helpensjon og dagpakker: 2923,- (inkl. mva)7023,- -
Uten overnatting
Begge dager, med lunsj
Deltakeravgift: 4100,- Dagpakker: 1366,- (inkl. mva)5466,- -
Med tilknytningsdøgn
Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 4100,- Helpensjonspakke og dagpakker: 2923,- Tilknytningsøgn: 1250,- (inkl. mva)8273,- -
Kun dag 1
Bare dag 1, med lunsj.
Deltakeravgift: 2460,- Dagpakke: 683,- (inkl. mva)3143,- -
Kun dag 2
Bare dag 2, med lunsj.
Deltakeravgift: 2460,- Dagpakke: 683,- (inkl. mva)3143,-
Digital deltakelse:
-
Digitalt
Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)1875,- -
Digital gruppe 5
Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)8438,- -
Digital gruppe 10
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)15000,- -
Digital gruppe 15
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)22500,- -
Digital gruppe 20
Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)28125,- -
Digital gruppe 30
Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)39375,- -
Digital gruppe 40
Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)45000,- -
Digital gruppe 50
Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)46875,-
Hvem, hva, hvor
Ytterligere informasjon om konferansen
Sted
Thon Hotel Oslo Airport
Balder Allè 2 , Gardermoen
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.
-
Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.
-
En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.
Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet. -
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.
-
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura
-
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss. -
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.
-
Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.