En verdig avslutning av livet
Velkommen til to viktige dager om en verdig avslutning av livet.
Hør dette engasjerende innlegget der Thomassen forklarer hvordan man gjennom refleksjon over eget ståsted og utøvelse, kan sørge for at pasient og pårørende får den behandling, pleie og omsorg som er i tråd med det palliative fokus. I denne overbyggende forelesningen peker Thomassen på ulike aspekter, både områder der vi er kommet langt, men også på områdene hvor vi fortsatt henger etter.
Tanker om livet og livets slutt. Hvordan skal døden håndteres og er vi dømt til å leve med dødsangst? Hvordan kan døden være noe positivt? Espen Gamlund er aktuell med boken «Hva er døden?» og gir oss innblikk i døden gjennom refleksjon og tanker i samspill med medisin og filosofi.
Pasienter og pårørende vet lite om livets slutt. Gode samtalerutiner mellom helsepersonell, pasient og pårørende er viktig for å bedre dødsomsorgen på sykehjem. I dette foredraget får du innsikt i hvordan.
Hvis en pasient eller pårørende ønsker å snakke om døden, må du aldri la den sjansen gå fra deg. Livets slutt kan være smertefull og vanskelig for både den som skal dø og den som sitter igjen. Anne Blaafladt har har jobbet i 20 år med mennesker i sin siste fase av livet på Hospice Lovisenberg i Oslo, og deler sine erfaringer om trøstens rolle ved livets slutt.
Hva får en kreftsykepleier til å legge ut på en livsfarlig ferd i Roald Amundsens fotspor? Den tidligere kreftsykepleieren og polfareren forteller om hvordan møtet med en døende kreftpasient inspirerte henne til å legge ut på sitt livs eventyr.
Intern og ekstern samhandling er helt avgjørende for å lykkes for å kunne gi et godt og helhetlig tjenestetilbud til pasientgruppen. ALS-teamet ved Ullevål sykehus har mye ambulerende virksomhet. Her deler de erfaringer om hvordan de arbeider når døden nærmer seg.
KOLS-pasienter skal på lik linje som andre pasientgrupper ha lindring i livets sluttfase. I dette innlegget ser vi nærmere på hvordan palliasjon til pasienter med inkurabels sykdom som ikke er relatert til kreft.
Norge er på jumboplass i Europa når det gjelder andel som dør hjemme – bare ti prosent. Hjemmedød er ikke nødvendigvis enkelt å få til ved hjernesykdom. Det må likevel være målet at dette skal være mulig der pasient og pårørende ønsker det, og da er godt samarbeid og kompetanse i primærhelsetjenesten helt nødvendig.
Humor er et viktig hjelpemiddel, både for helsepersonell, pasienter og pårørende. Humor kan brukes for å skape en relasjon, men også som en mestringsstrategi sammen med et støttende arbeidsmiljø, for å håndtere hyppige møter med døende pasienter. Hva kreves for å kunne ta i bruk humor i palliativ behandling?
Noen av det vondeste å jobbe med er barn som får for korte liv. Musikkterapi Tone Leinebø Steinhardt forteller hvordan de jobber med de vanskelige og vonde sakene. Tone stiller sporty opp på en dags varsel som "sykevikar" for sykehusklovnene.
Ingrid M. Bruun
Ingrid M. Bruun jobber som daglig leder & foredragsholder for Kompetansesenter for livsmestring og folkehelse (livshelse.no). Til tross for sin unge alder, har hun allerede rukket å bli en merittert foredragsholder, som kombinerer faglighet med egne erfaringer i sitt engasjement for blant annet frivillig innsats.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- En singel deltakelse er ment for kun 1 person og kan ikke deles med andre eller se i fellesskap.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som kan deles med gruppen som skal se på. Ved digitale grupper MÅ de andre gruppedeltakerene registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Prisene for standplasser er for tiden ikke tilgjengelige.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.