Samarbeid om god integrering

En integreringskonferanse med fokus på samarbeid mellom tjenester og sektorer

Konferansen er kansellert

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.

Samarbeid om god integrering

Få oversikt

Litt om konferansen

Samarbeid mellom sektorer og tjenester er nøkkelen for at den enkelte kan kvalifisere seg til ordinært arbeid og få arbeid etter endt introduksjonsprogram. Denne konferansen tar for seg virkemidler, tiltak og gode samarbeidsmåter som muliggjør at flyktninger får mulighet til å leve frie og selvstendige liv.  Vi fokuserer på bosettingsstrategier, arbeid og kvalifisering, samt familien. Vel møtt til to spennende dager.

Innholdet

Program for konferansen

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

BOLK 1 – Bosettingsstrategier

-

Samhandling for gode kvalifiseringsløp

For at den enkelte skal få mulighet til varig tilknytting til arbeidslivet er det viktig med koordinert og god kvalifisering. Derfor er det viktig å kjenne til virkemidler og ta i bruk hele tiltaksviften for å få dette til. I dette innlegget presenterer IMDi hvordan det er mulig å legge til rette for gode kvalifiseringsløp og hvilke rammer som ligger til grunn.

-

Inkludering og fellesskap ved bosetting av flyktninger

For å lykkes med integrering er det nødvendig å ha et godt samarbeid mellom frivillig- og offentlig sektor. Hvilke vilkår er det som skal være på plass for at sektorene skal lykkes med samarbeid om god integrering?

-

Ressurser, Karrierekompetanse og kunnskap om arbeid og utdanning

Karriere forstås som noe alle har, og er knyttet til læring, kompetanse og erfaring som du utvikler gjennom ditt livsløp. Karrierekompetanse – Livsmestring i et nytt land (hkdir.no). I denne presentasjonen vil Cathrine se på ressursen «Karrierekompetanse» som er et av to temaområder i standardelementet «Livsmestring i et nytt land» etter den nye Integreringsloven av 2021.

-

Hvordan skape tillitt?

Tillitt er nødvendig for å kunne legge til rette for en god bosetting. I starten av bosettingen er det viktig at de som bosettes har tillitt til de rådene og veiledningen de får. Grimstad kommune jobber konkret med å skape tillit og viser i dette innlegget hvordan det er mulig å samarbeide for å få dette til.

BOLK 3 – Familien

-

Skape nettverk i etableringsfasen

Å ha folk rundt seg er viktig for å ikke føle seg ensom og det er viktig for å føle seg inkludert. Røde Kors har en rekke tilbud som gir flyktninger mulighet til å skape og opprettholde nettverk i etableringsfasen. I dette innlegget viser Røde Kors hvordan det er mulig å bidra til å skape et nettverk og hvor viktig dette er for å legge et godt fundament for integrering i samfunnet.

-

Hvordan samarbeide med barnevernet om de utfordrende sakene?

Barnevernet skal bidra til at barn får gode og trygge oppvekstsvilkår og kan brukes som en støtte i arbeidet med integrering. For å kunne gjøre dette er samarbeid og koordinering vesentlig for å lykkes. Hvilke faktorer er det som er viktige for å lykkes med et godt samarbeid?

-

Bosetting av personer uten fulle rettigheter

Personer som har rett til bosetting, men samtidig ikke har fulle rettigheter, utgjør etterhvert en stor gruppe personer som er bosatt i norske kommuner. Hvordan kan det jobbes med denne gruppen og legge til rette for at de personene kan delta i ordinært samfunnsliv? Hvilken hjelp kan det offentlige bistå disse personene med?

-

God og trygg familieveiledning

For å lykkes med integrering må familierelasjonene fungere godt. Etter lang tid på flukt er det viktig å kunne finne tilbake til en normal og trygg familiehverdag. Hvordan kan flyktningfamilier støttes og veiledes i prosessen med å normalisere sin egen hverdag?

-

Flyktningers psykososiale helse etter bosetting

God mental helse for den enkelte og familien er grunnleggende for å kunne utvikle seg. Flukten kan etter bosetting føles båe nærme og langt unna. I dette innlegget settes det fokus på hvordan det er mulig å samarbeide og legge til rette for god mental helse for familien og for den enkelte.

BOLK 2 – Arbeid og kvalifisering

-

Hvordan gi flyktninger varig fotfeste i arbeidslivet?

Det investeres betydelige ressurser for å hjelpe flyktninger inn i norsk arbeidsliv. Målet er å bidra til at flest mulig kan skaffe seg en stabil jobb og en lønn å leve av. Men settes innsatsen inn der det trengs mest og brukes kreftene på riktig måte? Hvis (for) mange ikke kommer inn i arbeidslivet, eller blir hengende fast i midlertidighet eller i ufrivillig deltid – hvordan kan integreringsarbeidet bidra til å motvirke denne tendensen?

-

Rett i jobb

Prosjektet Rett i jobb leverte gode resultater på å flyktninger i arbeid og utviklet en egen metodehåndbok for å lykkes. I dette innlegget presenterer Monica hvilken målgruppe dette kan passe for og hvordan det bør jobbes internt og eksternt for å lykkes.

Priser for konferansen

Fysisk deltakelse:

  • Kun dag 1
    Bare dag 1, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2100,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)

    2870,-
  • Kun dag 2
    Bare dag 2, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2100,- Dagpakke: 770,- (inkl. mva)

    2870,-
  • Uten overnatting
    Begge dager, med lunsj
    Deltakeravgift: 3500,- Dagpakker: 1540,- (inkl. mva)

    5040,-
  • Helpensjon
    Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 3500,- Helpensjon og dagpakker: 3100,- (inkl. mva)

    6600,-
  • Med tilknytningsdøgn
    Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 3500,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3100,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)

    7800,-

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)

    2100,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    9450,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    16800,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    25200,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    31500,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    44100,-
  • Digital gruppe 40
    Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    50400,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    52500,-

Hvem, hva, hvor

Ytterligere informasjon om konferansen

Sted

Thon Hotel Oslo Airport

Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.

Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet.

Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50

De kan hjelpe deg med følgende:

Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura

Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.

Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.

Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.