Spesialundervisning som virker 2023

En konferanse for alle som arbeider med spesialpedagogikk

Konferansen ble gjennomført 24. januar. 2023

Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

Spesialundervisning som virker 2023

Få oversikt

Litt om konferansen

Spesialundervisningen er stadig under lupen for å prestere bedre, være mer treffsikker og vise til resultater. Vi har samlet forskere og praktikere til to dager med påfyll og praktiske eksempler. Vi ønsker å fokusere på vilkårene for at spesialundervisningen skal virke optimalt. Hvordan legger vi forholdene best mulig til rette?

Innholdet

Program for konferansen

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

-

Meningsfull skriving som nøkkel til leseopplæring

Spesiallærer Mari Lura Elvedahl (BokstavMari) har begrenset tro på at terping og stillesittende pultaktiviteter utvikler hver enkelt elev optimalt. De får ikke kontakt med ressursene sine, roen sin, kreativiteten sin, utviklet nysgjerrigheten sin. STL (Skrive seg til lesing) er en metode som tar utgangspunkt i at skriving ser ut til å være enklere enn lesing i den første fasen av lese- og skriveopplæringen.

Om hvorfor Mari er så opptatt av å se den enkelte elevs muligheter skriver hun: 

Alle elever er forskjellige. Og unike. De har ulik bakgrunn, forutsetninger, erfaringer og behov. Ryggsekken kan være både lett og tung – på både positive og negative måter. I mange tilfeller vet vi lite eller ingenting om hva ryggsekken egentlig inneholder. Likevel – i norsk skole har vi hatt en tendens til å tro at vi kan få alle elevene inn i den samme forma – alle skal ofte lære det samme, på samme måte, på samme tid, med like virkemidler. Det sier seg selv at det er umulig å lykkes med alle med det som utgangspunkt. Vi vil øke mulighetene til flere! Elevene skal få lov til å være seg selv, produsere ut fra egne forutsetninger og bruke egne evner på sin egen måte.

– Vi må tilpasse skolen til den enkelte elev, og ikke motsatt, sier Mari, som påpeker at dette er spesialundervisning som virkelig virker. 

-

Hvordan holde elever med dysleksi inne i den gode sirkelen?

Hver eneste lærer - ikke bare spesialpedagogene - har behov for kunnskap om hvordan undervisningen kan bli dysleksivennlig. Den etterspurte pedagogen Åsne Midtbø Aas har laget et praktisk rettet foredrag rettet særlig inn mot denne konferansen. Formålet er å gi anvendbare løsninger på hvordan vi kan klare å holde våre elever «inne i den gode sirkelen».

-

Lunsj

-

Kick-off for IOP-skriving og målsetting

Det er strenge krav til individuelle opplæringsplaner i skolen. Arbeidet med de sosiale og psykososiale mål i IOP får dessverre altfor sjelden den oppmerksomheten det fortjener. Årsaken er trolig fordi dette er et vanskelig. Dyktige Lisbeth Iglum Rønhovde lover engasjerende og oppvakt forelesning, med praktiske mål. 

-

Inkluderende spesialundervisning

Inkluderende spesialundervisning er et begrep som er på vei inn i skolen. Det er imidleritid ulike oppfatninger av begrepet. Vi har invitert professor Rune Hausstatter til å orientere om begrepet. Hva er hans ABC for for at inkludering skal fungere i spesialundervisningen? 

-

Spesialundervisning for elever med ADHD og andre nevroutviklingsforstyrrelser

Elever med ADHD trenger systematisk hjelp med vanskeområdet sitt, og intellektuelle og kreative utfordringer. Iglum Rønhovde peker på at riktig hjelp og tilpasset undervisning til den enkelte er vesentlig for at den enkelte elev skal nå sitt potensial. Tåler man å bevege seg utenfor boksen, og finner tiltak som virker for barn med diagnoser, er erfaringen at dette også virker positivt på de andre elevene i klassen.

-

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Alle barn har krav på godt tilpasset og inkluderende opplæringstilbud. Alle barn og unge skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel – uavhengig av sine forutsetninger. Hvordan kan den spesialpedagogiske kompetansen utnyttes best mulig? Skal spesialpedagogene i skole og kommune først og fremst jobbe med spesialundervisning en til en eller i små grupper, eller skal de brukes opp i mot den ordinære undervisningen slik at den rommer og treffer flere elever? Kristian Øen er særlig opptatt av den spesialpedagogiske praksis, og organiseringen av denne. 

-

SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis

Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet.

-

Håndtering av uro i klasserommet

Hvordan er læreres opplevelse og håndtering av uro i skolen? Dette kan gi oss et bilde av hvordan de involverte i et klasserom opplever et av skolens største problemområder. Magnar Ødegård har forsket grudig på et av skolens store problemområder. Det er dokumentert at læringsmiljø, relasjonelle og akademiske forhold er uløselig sammenknyttet. Om det svikter i ett, eller flere av disse leddene, påvirker det faglig utbytte, sosial utvikling, samt trivsel og motivasjon. Hvordan konkluderer forskeren? Hva kan forskningen munne ut i?

-

Status for spesialundervisning i 2023?

Nå er det snart fem år siden rapporten fra ekspertutvalget for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging kom, og skapte bølger. Påstanden om at spesialundervisning i sin nåværende form ikke virker, ble gjentatt så ofte at den nesten ble en sannhet. Men hvordan ligger det egentlig an med norsk spesialundervisning per dags dato? Vi har invitert professor Thomas Nordahl til en gjennomgang.

-

Barnets beste - fallgruver

Først i 2014 ble barns rettigheter tematisert i Grunnloven. Det grunnleggende hensynet er barnets beste. En praktisk konsekvens av dette prinsippet er økte krav til omfattende undersøkelse av behovene til barna som skal få spesialundervisning, for nettopp å kartlegge hva som er det beste for disse. Hva betyr dette for opplæringen? Det overordnede hensyn kan eksempelvis komme til å kollidere med ambisjonene om inkludering. Det finnes også andre fallgruver.

-

Lunsj

Lunsj

-

Spesialundervisning – en vei til utenforskap?

Tilhørighet er en av de viktigste faktorene for at elever skal trives på skolen. Når elever blir tatt ut av timer, mister de fellesskapet som er i klasserommet, og blir av medelever ikke oppfattet som et fullverdig medlem av klassen. De føler seg annerledes, og er redde for å bli oppfattet som «dumme». Samtidig er det elever som synes klasserommet kan bli overveldende, eller de mestrer ikke det faglige, og trenger annen oppfølging. Kan dette dilemmaet løses? Kan vi kombinere tilhørighet, trivsel og mestring innenfor dagens spesialpedagogikk?

-

Mange elever synes skolen er utfordrende

Hvordan møter skolen elever med et særlig problematisk forhold til læringsarenaen? Hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene? Vi har invitert Mia Börjesson til å holde et praktisk rettet innlegg. Gjennom sitt arbeid tar Börjesson utgangspunkt i salutogenese, altså faktorer som støtter opp under menneskers helse og velvære, og anvender mestringsstrategier i møtet med mennesker. Mia har også utdanning i psykodynamisk psykoterapi, systemisk familieterapi og løsningsfokusert korttidsterapi, og er en svært ettertraktet foredragsholder.  

-

Felles middag

Vi møtes for mingling, mat og drikke. Baren åpner allerede klokken 18:30.

Priser for konferansen

Fysisk deltakelse:

  • Kun dag 1
    Bare dag 1, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2100,- Dagpakke: 825,- (inkl. mva)

    2925,-
  • Kun dag 2
    Bare dag 2, med lunsj.
    Deltakeravgift: 2100,- Dagpakke: 825,- (inkl. mva)

    2925,-
  • Uten overnatting
    Begge dager, med lunsj
    Deltakeravgift: 3500,- Dagpakker: 1650,- (inkl. mva)

    5150,-
  • Helpensjon
    Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 3500,- Helpensjon og dagpakker: 3300,- (inkl. mva)

    6800,-
  • Med tilknytningsdøgn
    Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
    Deltakeravgift: 3500,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3300,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)

    8000,-

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)

    2300,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    10350,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    18400,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    27600,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    34500,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    48300,-
  • Digital gruppe 40
    Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    55200,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    57500,-

Hvem, hva, hvor

Ytterligere informasjon om konferansen

Sted

Thon Hotel Oslo Airport

Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.

Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet.

Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50

De kan hjelpe deg med følgende:

Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura

Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.

Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.

Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.