En konferanse for alle som arbeider med spesialpedagogikk
Spesiallærer Mari Lura Elvedahl (BokstavMari) har begrenset tro på at terping og stillesittende pultaktiviteter utvikler hver enkelt elev optimalt. De får ikke kontakt med ressursene sine, roen sin, kreativiteten sin, utviklet nysgjerrigheten sin. STL (Skrive seg til lesing) er en metode som tar utgangspunkt i at skriving ser ut til å være enklere enn lesing i den første fasen av lese- og skriveopplæringen.
Klikk her for hele beskrivelsen av innleggetOm hvorfor Mari er så opptatt av å se den enkelte elevs muligheter skriver hun:
Alle elever er forskjellige. Og unike. De har ulik bakgrunn, forutsetninger, erfaringer og behov. Ryggsekken kan være både lett og tung – på både positive og negative måter. I mange tilfeller vet vi lite eller ingenting om hva ryggsekken egentlig inneholder. Likevel – i norsk skole har vi hatt en tendens til å tro at vi kan få alle elevene inn i den samme forma – alle skal ofte lære det samme, på samme måte, på samme tid, med like virkemidler. Det sier seg selv at det er umulig å lykkes med alle med det som utgangspunkt. Vi vil øke mulighetene til flere! Elevene skal få lov til å være seg selv, produsere ut fra egne forutsetninger og bruke egne evner på sin egen måte.
– Vi må tilpasse skolen til den enkelte elev, og ikke motsatt, sier Mari, som påpeker at dette er spesialundervisning som virkelig virker.
Inkluderende spesialundervisning er et begrep som er på vei inn i skolen. Det er imidleritid ulike oppfatninger av begrepet. Vi har invitert professor Rune Hausstatter til å orientere om begrepet. Hva er hans ABC for for at inkludering skal fungere i spesialundervisningen?
Alle barn har krav på godt tilpasset og inkluderende opplæringstilbud. Alle barn og unge skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel – uavhengig av sine forutsetninger. Hvordan kan den spesialpedagogiske kompetansen utnyttes best mulig? Skal spesialpedagogene i skole og kommune først og fremst jobbe med spesialundervisning en til en eller i små grupper, eller skal de brukes opp i mot den ordinære undervisningen slik at den rommer og treffer flere elever? Kristian Øen er særlig opptatt av den spesialpedagogiske praksis, og organiseringen av denne.
Hvordan er læreres opplevelse og håndtering av uro i skolen? Dette kan gi oss et bilde av hvordan de involverte i et klasserom opplever et av skolens største problemområder. Magnar Ødegård har forsket grudig på et av skolens store problemområder. Det er dokumentert at læringsmiljø, relasjonelle og akademiske forhold er uløselig sammenknyttet. Om det svikter i ett, eller flere av disse leddene, påvirker det faglig utbytte, sosial utvikling, samt trivsel og motivasjon. Hvordan konkluderer forskeren? Hva kan forskningen munne ut i?
Først i 2014 ble barns rettigheter tematisert i Grunnloven. Det grunnleggende hensynet er barnets beste. En praktisk konsekvens av dette prinsippet er økte krav til omfattende undersøkelse av behovene til barna som skal få spesialundervisning, for nettopp å kartlegge hva som er det beste for disse. Hva betyr dette for opplæringen? Det overordnede hensyn kan eksempelvis komme til å kollidere med ambisjonene om inkludering. Det finnes også andre fallgruver.
Tilhørighet er en av de viktigste faktorene for at elever skal trives på skolen. Når elever blir tatt ut av timer, mister de fellesskapet som er i klasserommet, og blir av medelever ikke oppfattet som et fullverdig medlem av klassen. De føler seg annerledes, og er redde for å bli oppfattet som «dumme». Samtidig er det elever som synes klasserommet kan bli overveldende, eller de mestrer ikke det faglige, og trenger annen oppfølging. Kan dette dilemmaet løses? Kan vi kombinere tilhørighet, trivsel og mestring innenfor dagens spesialpedagogikk?
Vi møtes for mingling, mat og drikke. Baren åpner allerede klokken 18:30.
Hver eneste lærer - ikke bare spesialpedagogene - har behov for kunnskap om hvordan undervisningen kan bli dysleksivennlig. Den etterspurte pedagogen Åsne Midtbø Aas har laget et praktisk rettet foredrag rettet særlig inn mot denne konferansen. Formålet er å gi anvendbare løsninger på hvordan vi kan klare å holde våre elever «inne i den gode sirkelen».
Det er strenge krav til individuelle opplæringsplaner i skolen. Arbeidet med de sosiale og psykososiale mål i IOP får dessverre altfor sjelden den oppmerksomheten det fortjener. Årsaken er trolig fordi dette er et vanskelig. Dyktige Lisbeth Iglum Rønhovde lover engasjerende og oppvakt forelesning, med praktiske mål.
Elever med ADHD trenger systematisk hjelp med vanskeområdet sitt, og intellektuelle og kreative utfordringer. Iglum Rønhovde peker på at riktig hjelp og tilpasset undervisning til den enkelte er vesentlig for at den enkelte elev skal nå sitt potensial. Tåler man å bevege seg utenfor boksen, og finner tiltak som virker for barn med diagnoser, er erfaringen at dette også virker positivt på de andre elevene i klassen.
Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet.
Nå er det snart fem år siden rapporten fra ekspertutvalget for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging kom, og skapte bølger. Påstanden om at spesialundervisning i sin nåværende form ikke virker, ble gjentatt så ofte at den nesten ble en sannhet. Men hvordan ligger det egentlig an med norsk spesialundervisning per dags dato? Vi har invitert professor Thomas Nordahl til en gjennomgang.
Hvordan møter skolen elever med et særlig problematisk forhold til læringsarenaen? Hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene? Vi har invitert Mia Börjesson til å holde et praktisk rettet innlegg. Gjennom sitt arbeid tar Börjesson utgangspunkt i salutogenese, altså faktorer som støtter opp under menneskers helse og velvære, og anvender mestringsstrategier i møtet med mennesker. Mia har også utdanning i psykodynamisk psykoterapi, systemisk familieterapi og løsningsfokusert korttidsterapi, og er en svært ettertraktet foredragsholder.
Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- Når man deltar som en enkelt digital deltaker vil man kunne få deltakerbevis dersom man ønsker dette. Ved digitale grupper MÅ man registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som deles med gruppen som skal se på.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Prisene for standplasser er for tiden ikke tilgjengelige.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.