Spesialundervisning som virker 2024
En konferanse for alle som arbeider med spesialpedagogikk
Konferansen ble gjennomført 30. januar. 2024
Nytt arrangement er planlagt: Fra spesialundervisning til individuelt tilrettelagt opplæring.
Få oversikt
Litt om konferansen
Spesialundervisningen er stadig under lupen for å prestere bedre, være mer treffsikker og vise til resultater. Vi har samlet forskere og praktikere til to dager med påfyll og praktiske eksempler. Vi ønsker å fokusere på vilkårene for at spesialundervisningen skal virke optimalt. Hvordan legger vi forholdene best mulig til rette?
I løpet av to innholdsrike dager vil vi dykke dypt inn i temaene:
- Status for spesialundervisningen per i dag
- Bråk i klasserommet
- Stressmestring
- Nevroutviklingsvennlig skole
- Begrepsundervisning
- Inkludering
- Lovkrav
- Status og kompetanse innenfor budsjett
Dette er en årlig konferanse og et samlingspunkt for pedagoger, rådgivere, rektorer, PPT, skole- og kommunalsjefer, oppvekstsjefer, rådmenn, etc.
Innholdet
Program for konferansen
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
Status for spesialundervisning i 2024?
Nå er det snart seks år siden rapporten fra ekspertutvalget for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging kom, og skapte bølger. Påstanden om at spesialundervisning i sin nåværende form ikke virker, ble gjentatt så ofte at den nesten ble en sannhet. Men hvordan ligger det egentlig an med norsk spesialundervisning per dags dato? Vi har invitert professor Thomas Nordahl til en gjennomgang.
Fra bråk til ro i klasserommet (time 1)
Alle elever i norsk skole har rett til et fysisk og psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring, slår stortingsmeldinger fast. Også lærere har et selvsagt krav til å kunne jobbe i et trygt miljø. Samtidig er det altfor mange medieoppslag om bråk og uro, mistrivsel og i verste fall kontinuerlige, psykiske «alarmklokker» som kimer. Dette reduserer trivsel og læringslyst. Hva kan man gjøre for å få ro i klasserommet?
Ann-Karin Nielsen Bakken har sammen med kollega Kaja Næss Johannessen skrevet boka «Fra uro til ro», som har fått mye oppmerksomhet.
Hvordan kan vi forstå elevers atferd og hjelpe de til større opplevd mestring i skole? Stress og belastende livshendelser påvirker barns muligheter for utvikling av ferdigheter nødvendig for læring. Dersom en elev er overveldet eller dysregulert vil man som lærer oppleve at det er vanskelig å undervise og man vil oppleve eleven som mindre tilgjengelig eller forstyrrende for læringsmiljøet. Nyere kunnskap om hjernens utvikling og fungering er hjelpsom for å forstå mer av hvorfor det er slik, og ikke minst hva som kan gjøres for å gjøre hverdagen lettere for eleven/barnet – gruppen som helhet – og læreren/den voksne.
- Hva vil det si å være en lærer som ser «bak atferden»?
- Hvilke virkemidler kan lærere ta i bruk som ikke forstyrrer hovedoppgaven - læring?
- Hvordan skape ro og rom for alle elever?
- Foruten nyeste kunnskap om hvordan stress påvirker en hjerne i utvikling, foreleser Ann-Karin om praktiske øvelser og verktøy lærere kan bruke i skolehverdagen
Fra bråk til ro i klasserommet (time 2)
Alle elever i norsk skole har rett til et fysisk og psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring, slår stortingsmeldinger fast. Også lærere har et selvsagt krav til å kunne jobbe i et trygt miljø. Samtidig er det altfor mange medieoppslag om bråk og uro, mistrivsel og i verste fall kontinuerlige, psykiske «alarmklokker» som kimer. Dette reduserer trivsel og læringslyst. Hva kan man gjøre for å få ro i klasserommet?
Ann-Karin Nielsen Bakken har sammen med kollega Kaja Næss Johannessen skrevet boka «Fra uro til ro», som har fått mye oppmerksomhet.
Hvordan kan vi forstå elevers atferd og hjelpe de til større opplevd mestring i skole? Stress og belastende livshendelser påvirker barns muligheter for utvikling av ferdigheter nødvendig for læring. Dersom en elev er overveldet eller dysregulert vil man som lærer oppleve at det er vanskelig å undervise og man vil oppleve eleven som mindre tilgjengelig eller forstyrrende for læringsmiljøet. Nyere kunnskap om hjernens utvikling og fungering er hjelpsom for å forstå mer av hvorfor det er slik, og ikke minst hva som kan gjøres for å gjøre hverdagen lettere for eleven/barnet – gruppen som helhet – og læreren/den voksne.
- Hva vil det si å være en lærer som ser «bak atferden»?
- Hvilke virkemidler kan lærere ta i bruk som ikke forstyrrer hovedoppgaven - læring?
- Hvordan skape ro og rom for alle elever?
- Foruten nyeste kunnskap om hvordan stress påvirker en hjerne i utvikling, foreleser Ann-Karin om praktiske øvelser og verktøy lærere kan bruke i skolehverdagen
Lunsj
Lunsj
Stressmestring og regulering gjennom fysisk aktivitet
Mange lærere opplever uro blant elevene som et hinder for et godt læringsmiljø, og de forteller at de sliter med å skape ro i klasserommet. Dersom vi forstår hva som kan ligge bak uroen, kan vi lettere hjelpe elevene til å komme i riktig «modus» for læring, forklarer spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Elisabeth Vågen Bø og Per Helge Seljebotn.
Uteskolen UTEhus
Uteskole kan være en utfyllende læringsarena for barn med lærevansker. Hakadal ungdomsskole, ved fagflærer Jim Stensrud og rektor Bodil Moss, er invitert til å forklare skolens uteskoleprosjekt. Tilbudet er å gi enkelte elever minst en dag i uka til tverrfaglige, byggrelaterte oppgaver som vil gi dem mestringsfølelse, gleden med fysisk arbeid og innsikt i både praktiske og teoretiske sider ved ulike fag. Med på konferansen er også et par elever fra Hakadal ungdomsskole.
Felles innsjekk
Alle som skal overnatte møter i registreringsdesken og får utlevert romnøkler. Hotellets personalet kommer til vår innsjekkingdesk slik at vi skal slippe lang kø:)
Lavaffektiv tilnærming
I møte med utfordrende atferd er det fortsatt mange som benytter en overdrevet bruk av konskvensbaserte tiltak. Lavaffektiv tilnærming er et verktøy som går bort fra, og utforderer denne tankegangen. Hva er hovedprisippene, og hvordan benytter vi dette i praksis. Annelie Karlsson er en mye etterspurt foredragsholder i Sverige, og har lang erfaring med lavaffektiv tilnærming.
Live skolepodcast
Den kjente læreren, skoleidealist og podcastvert Martin Johannessen inviterer til live skoleshow med spennende gjester. Podcasten kan du som fysisk deltaker være tilstede på. Kommer på Spotify og Apple podcast på mandag.
Felles middag
For de som bestiller overnatting er 3 retters festmiddag inkludert. Vi møtes for uformell prat, nettverksbygging og avslapping.
Systematisk begrepsundervisning - enkelt, og svært effektfullt
Solveig Nyborg og hennes medarbeidere har som mål å hjelpe skolene og barnehagene å oppgradere sin kompetanse innen begrepsopplæring. I arbeidet brukes det pedagogiske rammeverket Systematisk begrepsundervisning. Jo tidligere barn lærer og har kontroll på de grunnleggende begrepene, jo raskere og bedre kan de putte ting på «rett plass» i hodet. Da vil de lære på en mer bevisst måte. Et systematisk arbeid med grunnleggende begreper vil dermed fremme læring, forebygge lærevansker og jevne ut læreforutsetninger. Dette vil i praksis gi en bedre inkludering av elever med spesialpedagogiske behov.
Solveig Nyborg vil gjennom sin forelesning vise til dokumenterte, slående effekter av metoden fra praksisfeltet, og presentere nye og oppsiktsvekkende kartleggingsresultater av elevers grunnleggende begreper. Dette vil kunne gi noen aha-opplevelser selv for erfarne spesialpedagoger. Miljøet hennes er møtt med stor interesse fra skoler og PP-tjenester som har fått høre om metodikken.
Inkluderende praksis i skolen
Den kjente skoleforskeren Marit Uthus forsker på inkluderende praksiser i skolen, i lys av lærer-elevsamtaler. Dette har direkte relevans for læreres praksis. Denne forelesningen er i så måte vesentlig å få med seg på denne konferansen om spesialundervisning som virker. Høgskolelektor Kristin Irene Høybakk Sivertsen stiller sammen med Marit Uthus, for å forklare hvordan teoriene fungerer i praksis når samtalemetodene brukes sammen med elevene.
Nye lovkrav i ny opplæringslov
Elevens behov for spesialundervisning skal legges til grunn for tilbudet som gis. Vi får en praktisk gjennomgang av nye lovkrav i ny opplæringslov. Hva må du som ansvarlig for spesialundervisning i skolen vite om disse kravene?
- Her på Tistedal skole skal all spesialundervisning helst foregå i klasserommet
Det er politisk vedtatt målsetting i Norge at alle elever, uavhengig av forutsetninger, har rett til å være inkludert i fellesskapet. På Tistedal skole i Halden har man vært i et forsøk der all spesialundervisning har vært gitt i klasserommet. Vi har invitert skolen til å komme og orientere: Hvordan fungerte det? Hva lærte man? Hvordan gjør man det i dag?
Lunsj
Skolens status og kompetanse - innenfor budsjett?
Denne skolen er kommet langt i å integrere sosialfaglig kompetanse i skolen. «Vi går glatt ut over vårt mandat, dersom det er til elevens beste», sier rektoren. Her forteller han hvordan de har organisert arbeidet og hvilke resultater de har av sin satsing.
Vi må gripe for å begripe - lek som metode
Elins kronikk “vi må gripe for å begripe” gikk som en skogbrann gjennom fagfeltet, og satte fingeren på det mange av oss som arbeider i skolen føler: at rammeplan og kompetansemål presser elevene inn i en unaturlig stillesittende og overakademisk tilstand. Er det rart at det blir uro, og at elever faller fra?I Vest-telemark setter de nå fokus på lek som understøttelse av læring og hjerneutvikling.Hva gjør de i praksis, hvilket handlingsrom har skolene, og i hvilke sammenhenger får de det best til?
Om økt inkludering: Vegane til måla er mange og bratte
Omgrepet inkludering er ambisiøst, samansett og mangfaldig. Det krev å endre mykje av det vande. Utfordringa er at inkluderande praksisar bryt med etablerte førestillingar om kva som er god opplæring og om kva som er barnehagen og skulen sine oppgåver. Kva som er god praksis avheng også av kva for element i omgrepet ein er oppteken av, delar eller heilskapen. Å skape inkluderande praksisar innanfor dei tradisjonelle rammene i institusjonane vil vere utruleg krevjande, kanskje uråd. Det føreset å nytte andre arenaer for læring enn berre klasserommet, og å finne arbeidsformer og oppgåver enn dei vande som skal gi læring og utvikling. Det må vere vilje til å utfordre, vere utprøvande og finne alternative vegar til trivsel, læring og glede. Å endre rutinar og praksisar som er mange hundre år gamle er ikkje enkelt, men det er spennande, om ein torer og får lov.
Priser for konferansen
Fysisk deltakelse:
-
Kun dag 1
Bare dag 1, med lunsj.
Deltakeravgift: 2220,- Dagpakke: 800,- (inkl. mva)3020,- -
Kun dag 2
Bare dag 2, med lunsj.
Deltakeravgift: 2220,- Dagpakke: 800,- (inkl. mva)3020,- -
Uten overnatting
Begge dager, med lunsj
Deltakeravgift: 3700,- Dagpakker: 1600,- (inkl. mva)5300,- -
Helpensjon
Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 3700,- Helpensjon og dagpakker: 3600,- (inkl. mva)7300,- -
Med tilknytningsdøgn
Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 3700,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3600,- Tilknytningsøgn: 1200,- (inkl. mva)8500,-
Digital deltakelse:
-
Digitalt
Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)2300,- -
Digital gruppe 5
Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)10350,- -
Digital gruppe 10
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)18400,- -
Digital gruppe 15
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)27600,- -
Digital gruppe 20
Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)34500,- -
Digital gruppe 30
Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)48300,- -
Digital gruppe 40
Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)55200,- -
Digital gruppe 50
Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)57500,-
Hvem, hva, hvor
Ytterligere informasjon om konferansen
Sted
Thon Hotel Oslo Airport
Balder Allè 2 , Gardermoen
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Konferansiér
Martin Johannessen
Lærer, programleder, netthode og blogger
Martin Johannessen er en lærer som engasjerer seg særlig i skolehverdagens små og store utfordringer. Martin skriver og driver Lærerbloggen, som besøkes av svært mange både lærere og andre skoleinteresserte.
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.
-
Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.
-
En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.
Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet. -
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.
-
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura
-
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss. -
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.
-
Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.
Har du spørsmål?
Oida!
Takk!