Få oversikt
Litt om kurset
Mange kurs i konflikthåndtering handler om viktige forhold som mellommenneskelig oppførsel, og om å ta ansvaret for egne følelser og egne handlinger. Eli og Kjerst har imidlertid sett, gjennom årelang praksis, at skoen ofte trykker et annet sted. Det er i de små detaljene konflikter får lov å gro. Atferd og oppførsel som ikke korrigeres av ledere tidlig nok, vokser seg sakte men sikkert over tid, til økende forsuring av arbeidsmiljøet.
Dette kurset vil særlig ta for seg hvordan ledere og lederens rådgivere kan håndtere frøene til konflikt, og hvor stor effekten er av å korrigere uønsket atferd tidlig og korrekt.
Kurset baserer seg på prinsippene for juridisk forsvarlig saksbehandling av konflikter, og bygger på arbeidsmiljølovens krav. Deltakerne vil få nyttige og praktiske verktøy til bruk i egen arbeidshverdag, og vil få trent på det mange synes er vanskelig - i trygge rammer.
Du kan delta kun på dagtid, men vi anbefaler at du er tilstede hele tiden, da vi legger til rette for å bygge nettverk med andre som kan være til støtte i hverdagen.
Deltakernes tilbakemeldinger fra forrige kurs:
- "Fantastisk kurs. Utrolig nyttig og relevant, likte spesielt godt at man gikk så inngående på temaene, med mange eksempler for å knytte teori og praksis. Kurset var enda bedre enn forventet. Utrolig fint med forelesere som engasjerer, og formidler budskapet på en forståelig måte. Takk! "
- "Dynamikken mellom Eli og Kjersti oppleves som veldig god og det er to kunnskapsrike damer som kan faget sitt."
- "Ett svært nyttig kurs, med godt faglig innhold direkte rettet inn mot min jobb."
Innholdet
Program for kurset
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
Kursinnhold konfliktfylte forhold
Velkommen til et unikt og inspirerende kurs som vil endre måte du tilnærmer deg konfliktfylte forhold, spirer til dårlig arbeidsmiljø, og korrigering av uønsket atferd på arbeidsplassen. De aller fleste konflikter i arbeidslivet starter som baksnakking, uønsket atferd, urettferdighet eller små bagateller, som får næring og eskalerer. Her setter vi fokus på øvelser og teknikker som hindrer at destruktiv atferd får utvikle seg, og som skaper et trygt arbeidsmiljø der tilløp til konflikter stoppes tidlig.
Kurset baserer seg på prinsippene for juridisk forsvarlig saksbehandling av konflikter og bygger på arbeidsmiljølovens krav. Deltakerne vil få nyttige og praktiske verktøy til dette arbeidet.
Hovedpunkter i kurset:
- Kort gjennomgang av prinsippene og arbeidsmetodene for saksbehandling av konflikter og varsling. Erfaringsutveksling og problemstillinger.
- Korrigering av uønsket adferd; hva og hvordan. Gjennomgang og drøfting av aktuelle problemstillinger og erfaringer fra deltakerne.
- Håndtering av uønsket adferd fra en (mellom)leder
- Konflikthåndtering i praksis. Oppsummering og veien videre.
- På kurset tar vi utgangspunkt i deltakernes erfaringer, og de som ønsker det kan få hjelp til å diskutere vanskelige saker.
- Praktiske øvelser vil bidra til å trygge deltakerne i å håndtere konflikter og korrigere uønsket oppførsel og handlinger i arbeidsmiljøet.
Målgruppe:
Målgruppen er alle som har et lederansvar, samt HR- medarbeidere og bedriftshelsetjenestepersonell. Kurset gir mulighet for deltakelse i et faglig nettverk hvor du som leder/personalleder kan delta i erfaringsutveksling og veiledning.
Om kurslederne:
Kjersti Oddvarsdatter Sæther er utdannet lege og spesialist i arbeidsmedisin. Hun har jobbet som bedriftsoverlege i Forsvaret det meste av yrkeskarrieren, og er pensjonert oberstløytnant. Hun underviser ledere på alle nivåer i arbeidslivets spilleregler, risikovurdering av arbeidsmiljøet og konflikthåndtering.
Eli Rongved er spesialist i psykomotorisk fysioterapi, men har også mastergrad i praktisk kunnskap. Hun er HMS-rådgiver og instruktør i interaktive metoder, og arbeider både inne veiledning og forebygging.
Sammen har de skrevet den kritikerroste fagboken: "konflikter på arbeidsplassen" - som er en slags kokebok om hvordan du møter konflikter som leder.
Begge bistår arbeidsgivere i behandling av klage- og varslingssaker.
Når du bestiller overnatting..
Er felles festmiddag med 3 retters middag, i hotellets restaurant inkludert.
Tidspunkter for dagene
Programmene for dagene vil være litt flytende basert på dynamikken i gruppen. Faste tidspunkter er imidlertid:
Oppstart dag 1: 10.00
lunsj dag 1: 13.00
Slutt dag 1: 16.30
Oppstart dag 2: 09:00
Lunsj dag 2: 11:30
Avslutning: 15:30
Priser for kurset
Prisene merket med grønt er tidsbegrenset (earlybird) og gyldige ved påmelding frem til og med 1. januar 2025.
Fysisk deltakelse:
-
Helpensjon
Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 7800,- Helpensjon og dagpakker: 3800,- (inkl. mva)9400,-11600,- -
Uten overnatting
Begge dager, med lunsj
Deltakeravgift: 7800,- Dagpakker: 1800,- (inkl. mva)7400,-9600,- -
Med tilknytningsdøgn
Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag.
Deltakeravgift: 7800,- Helpensjonspakke og dagpakker: 3800,- Tilknytningsøgn: 1250,- (inkl. mva)10650,-12850,-
Hvem, hva, hvor
Ytterligere informasjon om kurset
Sted
Quality Airport Hotel
Lokevegen 7, Gardermoen
Quality Airport Hotel Gardermoen er et fullservice konferansehotell midt i naturen - kun 8 minutter fra Oslo Lufthavn Gardermoen.
Hotellet er total renovert og bygget ut med nye 7000m2. Dette inkluderer topp moderne konferansefasiliteter med 500m2 utstillingsareal og en kongresshall på hele 700m2, 7 meter under taket og plass til 800 personer sittende. Ta et slag shuffleboard i vår bar, nyt en bedre middag i The Social eller ta deg en tur på en av de fine stiene i skogen rett utenfor hotellet. Skogen er vår nærmeste nabo med flotte turstier til både sykkel- og løpeturer hvor du kan tømme hodet etter en lang dag.
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.
-
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura
-
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss. -
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.
-
Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.