Få oversikt
Litt om kurset
Vi setter søkelyset på hvordan man kan tilrettelegge for et mer inkluderende og tilgjengelig tannhelsetilbud, med fokus på kulturell kompetanse, kommunikasjon og praksisendringer. Gjennom en kombinasjon av teori, interaktive case-studier og praktiske øvelser, vil deltakerne lære å identifisere og møte de unike utfordringene minoritetsgrupper kan stå overfor når de benytter tannhelsetjenester.
Læringsmål:
- Forstå kulturelle forskjeller: Få innsikt i kulturelle, språklige og sosiale faktorer som kan påvirke pasientens helseoppfatning og behandling.
- Kommunikasjon og språk: Lære effektive kommunikasjonsstrategier og bruk av tolk når det er nødvendig, for å sikre at all informasjon oppfattes korrekt og tydelig.
- Tilpasning av behandlingsplaner: Utvikle kompetanse til å tilpasse behandlingsplaner og informasjon slik at de tar hensyn til den kulturelle konteksten og pasientens individuelle behov.
- Skape inkluderende miljøer: Utforske metoder for å gjøre tannlegekontoret mer tilgjengelig og innbydende for pasienter med ulik bakgrunn, inkludert tilrettelegging av fysiske omgivelser og personalets holdninger.
- Redusere helseforskjeller: Identifisere og implementere strategier som kan bidra til å redusere eksisterende helseforskjeller og øke den generelle pasientsikkerheten for minoritetsgrupper.
Innholdet
Program for kurset
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
Kursinnhold
Innhold:
Introduksjon til tannhelse og minoriteter:
- Hva vet vi om tannhelse blant etniske minoriteter
- Utfordringer og barrierer i dagens tannhelsetilbud
Kulturell kompetanse og kommunikasjon:
- Grunnleggende prinsipper for kulturell sensitivitet
- Praktiske verktøy for å forbedre kommunikasjonen med pasienter med minoritetsbakgrunn
- Bruk av tolk og tilpassede informasjonsmaterialer
- Hva innebærer det å tilegne seg kulturkompetanse og sensitivitet
- Interkulturell kommunikasjons betydning i møte med pasienter og pårørende
Tilrettelegging av behandlingsmiljøet:
- Analyser av eksisterende praksis og identifisering av forbedringsområder
- Implementering av tiltak for et mer inkluderende og tilgjengelig behandlingsmiljø
- Hvilke psykososiale forhold man bør ta hensyn til i møte med pasienter med flyktning– og innvandrerbakgrunn
- Hva vil det si å implementere best praksis?
Målgruppe:
Kurset henvender seg til tannleger, tannpleiere og administrativt ansatte i tannhelsetjenesten som ønsker å styrke sin kompetanse innen inkludering og kulturell tilpasning i møte med pasienter fra minoritetsgrupper.
Priser for kurset
Fysisk deltakelse:
-
Deltakelse fysisk
Inkluderer hotellets dagpakke
Deltakeravgift: 2500,- Dagpakke: 1050,- (inkl. mva)3550,- -
Kursdeltakelse med overnatting fra dagen før
Inkluderer hotellets dagpakke og rom/frokost fra dagen før
Deltakeravgift: 2500,- Dagpakke: 1050,- Rom/frokos: 1700,- (inkl. mva)5250,-
Digital deltakelse:
-
Digital enkeltdeltakelse
For en person (inkl. mva)2500,- -
Digital gruppe 5
Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)10000,- -
Digital gruppe 10
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)17000,- -
Digital gruppe 20
Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)25000,-
Hvem, hva, hvor
Ytterligere informasjon om kurset
Sted
Thon Hotel Oslo Airport
Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.
-
Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.
-
En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.
Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet. -
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.
-
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura
-
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss. -
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Ta kontakt med oss.
-
Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.
Har du spørsmål?
Oida!
Takk!