Om vår ekspert
Sverre Blandhol kan leies inn til kortere og lengre oppdrag innenfor: Forhandlinger, konflikthåndtering, retorikk og etikk. Blandhol er dr. juris og professor ved Det juridiske fakultet i Oslo. Han har forsket på og undervist om forhandlinger i en årrekke, og har betydelig praktisk erfaring fra arbeid som advokat, mekler og rådgiver. Blandhol har også en mastergrad i psykologi, og han har vært gjesteforsker ved Program of Negotiation ved Harvard University der råutkastet til boken Smarte forhandlnger ble skrevet. (Kilde: Universitetsforlaget) Foto: Sigurd Mathiesen
Eksempel:
Kurs i forhandlinger
Sverre Blandhol har betydelig erfaring som advokat, og er mye brukt som mekler og ekstern kursholder. Sverre er en engasjerende og dyktig kursleder og har holdt kurs i en årrekke, med gode tilbakemeldinger.
Ved å kurse dere i forhandlinger lærer dere:
- Tilegne deg et systematisk begrepsapparat for å forstå forhandlinger
- Lære hvordan du setter konkrete mål og gjennomfører forhandlinger som fordeler verdier
- Lære hvordan du utvider mulighetsrommet og skape løsninger som skaper verdier
- Få forståelse for noen sentrale egenskaper som preger gode forhandlere og hva du selv kan gjøre for å tilegne deg dem.
Litteraturtips til bruk før, under og etter kurset: Boken «Smarte forhandlinger» av Sverre Blandhol som er meget godt egnet for alle som forhandler privat eller profesjonelt, og som fagbok på høyskole- eller universitetsnivå. Det vil være mulig å kjøpe boken på kurset til en rabattert pris.
Etikk i sentrum
Etter fullføring av kurset vil deltakerne oppnå følgende:
- Utvikle innsikt i sentrale mekanismer som kan føre til at man overser problemer eller tar feil i moralske spørsmål.
- Øke bevisstheten om faremomentene knyttet til etisk svikt og forstå hva som kan gjøres for å motvirke dem.
- Bli kjent med konkrete verktøy og metoder som kan bidra til å forbedre etisk oppmerksomhet.
Innhold: Bevare en høy etisk standard er avgjørende for advokater og jurister, da det bidrar til økt tillit og innflytelse. Etiske feil oppstår ofte på grunn av manglende oppmerksomhet rundt de etiske aspektene ved en sak og konsekvensene av ens egne valg. Dette kan gjøre en sårbar for å trå feil, selv om intensjonen er å handle riktig.
Gjennom å forstå feilkildene og deres påvirkning blir man bedre rustet til å identifisere etiske problemer, en nødvendighet for å kunne treffe gode beslutninger.
Kurset tilbyr teoretisk kunnskap og praktiske innsikter som kan anvendes i deltakernes profesjonelle virksomhet. Målet er å sikre at integritet og etikk opprettholdes.
Emner inkluderer:
- Etikk i praksis med fokus på spesifikke utfordringer.
- Årsaker til manglende etisk oppmerksomhet.
- Hvordan man kan bli offer for feilfokusering, ansvarsfraskrivelser, dårlige unnskyldninger og gruppetenkning.
- Hvordan man kan ta tilbake kontrollen for å sikre bedre etisk oppmerksomhet.
- Hvordan man kan anvende innsikten i egen virksomhet for å opprettholde en høy etisk standard.
Mekling som konflikthåndtering
Mange ser på mekling som en positiv måte å håndtere konflikter på. Gjennom mekling får parter muligheten til å snakke ut, bli hørt, og finne løsninger som ivaretar begge parters interesser. Mekling kan både være drevet av etiske grunner, der målet er å oppnå rettferdige og gode løsninger for alle involverte, og strategiske hensyn, der parter velger mekling fordi det er en effektiv og ressursbesparende måte å løse konflikter på. Blandhols gjennomgang av mekling som konflikthåndteringsverktøy kommer inn på følgende områder:
Mekling som en løsningsorientert tilnærming - Rettferdighet i konflikthåndtering - Meklingens bidrag til problemløsning - Mekling og sannhet i konflikter - Meklingens verdigrunnlag og menneskesyn - Konfliktkultur og meklingspotensial - Utfordringer og diskusjon om mekling som konflikthåndteringsform
Generell informasjon om “Lei en ekspert”
Har organisasjonen din behov for mer, eller annen kompetanse? Har dere utfordringer dere trenger å se på med nye øyne? Vil dere gjøre endringer, men unngå å gjøre feil andre har gjort?
På alle arbeidsplasser er det utfordringer som krever tid, ressurser og energi. Utfordringene kan være komplekse, og vanskelig å løse internt. I verste fall opplever man sykemeldinger og oppsigelser som følge av slike problemstillinger. Tradisjonelt har man tidligere sendt hele, eller deler av personalgruppen på kurs for å løse problemene. Dette er ofte kostbart og tidkrevende.
Fagfokus tilbyr nå derfor vår nyhet «Lei en ekspert». Hos oss kan du få tak i eksperter på ulike fagfelt til å hjelpe dere, både digitalt og fysisk. Det kan dreie seg om et webinar, et kurs, men like gjerne veiledning av personalgruppen på timer, dager, eller over en periode. Her er det behovet, og ønsker fra organisasjonen som avgjør omfang, innhold og metode.