7. des. 2022
Skrevet av Mia Börjesson, Ungdoms- og familieterapeut.
Hjernens grunnleggende behov
Psykisk helse og mental helse har vært i fokus i flere år, men hva sier forskningen om dette? Hva trenger hjernen for å gi oss det vi trenger og dermed sikre at vi når våre mål?
Den mentale «tallerkenmodellen» er opprinnelig fra USA. I Sverige er den presentert av hjerneforsker og forfatter Sissela Nutley. Vi kan alle bruke denne modellen til å fremme helsen til barn og unge.
Den kan også brukes i møte med foreldre og gi dem et konkret verktøy for å skape forutsetninger for å bygge psykisk og fysisk helse. Den mentale tallerkenmodellen kan også skape motivasjon og utholdenhet.
Den består av syv deler som er sterke helsefaktorer for å bygge og fremme helsen til unge mennesker.
De syv delene av modellen som vi kan trene og utvikle hver dag.
1. Relasjoner. Å få kunnskap om hvordan man kan få venner og beholde venner er grunnleggende forutsetninger for et sosialt liv. Sosial og emosjonell læring med fokus på selvreguleringsferdigheter er helsefremmende.
2. Aktiviteter. Utenfor skolen må barn og unge ha minst to aktiviteter som er morsomme og inspirerende. Motivasjonen øker og gleden sprer seg til andre områder.
3. Bevegelse og trening. Alle mennesker trenger bevegelse hver dag for at hjernen og kroppen skal føle seg bra.
4. Sove. Å fremme søvn på en ikke-dømmende måte er svært viktig. Ingen drar nytte av at unge mennesker føler at de ikke engang klarer å sove. Uten å vise modeller som øker søvnen som avslapping, mindfulness, apper og youtube-klipp.
5. Chille-tid. Å gjøre noe hver dag der du ikke blir dømt. Det handler ikke om ytelse eller at du skal produsere noe, men du gjør det fordi det er morsomt, avslappende eller bare fordi det føles lett.
6. Hjernehvile: Du lar tankene flyte fritt i hjernen din. Du har alle de tekniske enhetene slått av og hører ikke engang på musikk. Du kan bevege deg rundt i naturen eller gå en tur. Men det viktigste er at hjernen hviler fra det digitale en stund hver dag.
7. Fokustid: Dette er når du gjør en oppgave. Ytelse og måloppfyllelse.
Når de første seks delene er på plass eller så mange som mulig, øker sjansen for at fokustiden du har på skolen fungerer bedre.
Lærere kan bruke mentaltallerkenmodellen både i møte med barn og unge og i møtet med foreldrene.