Knut Ivar

Har vi glemt hvordan barn egentlig er?

Har vi glemt hvordan barn egentlig er?
Hedvig Montgomery. Foto: Montgomery.no

– Vi har prøvd å lage et idealbarn som snakker og hører etter . Samtidig har vi glemt at en viktig del av barndommen er å herje og leke.

Denne uka er psykolog Hedvig Montgomery en av foredragsholderne på vår konferanse "Utfordrende atferd i skolen". Hun er også intervjuet i Aftenposten denne uka. Der sier hun blant annet:

– Det har laget en verden som er veldig til fordel for dem som snakker godt. Det er stor variasjon både blant jenter og blant gutter, men i snitt snakker jentene godt før guttene. Når det er snakkingen man vektlegger og forsterker, kan man allerede før skolestart se at flere gutter kommer ut som «litt sånn feilvare», mener Montgomery. 

– Å ikke gi etter for impulser og å være organisert krever en modenhet som vi vet at guttene – i snitt – utvikler senere enn jentene, sier hun.

Av samme grunn mener hun at seksårsreformen har slått særlig dårlig ut for mange gutter. Deres første møte med skolen er at de ikke har det som skal til. Når de mestrer mer senere i skoleløpet, er det ofte for sent, ifølge psykologen.

– Da har de allerede laget et bilde av seg selv som «ikke bra nok». (...)

– Jeg ser så ofte de barna som har opplevd skolen som et sted som ikke passer for dem. De er gått inn i et mønster vi må ta på alvor. Det hjelper ikke at de etter hvert vil ta igjen de som ligger foran dem i modenhet, forklarer Montgomery i sitt foredrag for skoleansatte hos Fagfokus.