Gaming i arbeid med barn og unge

En digital dagskonferanse som gjør deg bedre rustet til å jobbe med sårbare unge, som er i fare for isolasjon og utenforskap. Ny kunnskap kan gi deg unik adgang og kontakt med ungdom.

Webinaret ble gjennomført 28. februar. 2024

Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

Gaming i arbeid med barn og unge

Få oversikt

Litt om webinaret

Har du problemer med å nå inn til unge som er i fare for isolasjon og utenforskap? Vi ønsker å gi deg som jobber i skole, helse og NAV etc. unike muligheter du kanskje ikke har tenkt på tidligere. Gaming er en av de mest utbredte fritidsaktivitetene i Norge, og har de siste årene gjort sitt inntog i samfunnet på flere fronter, gjennom e-sport, gaming i skolen, på fritidsklubber og gamingrom. Hvordan kan hjelpere delta og legge til rette for endringsarbeid og relasjonsetablering på digitale arenaer? Og hvordan kan man opprettholde et positivt syn på dataspill og dialog med gamerne når problematiske sider ved spillingen kommer til syne?

Etter konferansen vil du ha økt kunnskap om: 
- Styrkebasert tilnærming til unge problemspillere
- Sårbare unge gamere

- Positive og negative sider ved dataspill og spilling
- Hvordan snakke med unge sårbare gamere

- Hvordan skaffe finansiering til lokale prosjekter innen gaming
- Hvordan gaming kan passe inn i kommunens tilbud

Målgruppen for konferansen er helsepersonell, pedagoger, barnevernsansatte og alle andre som arbeider tett med barn og unge. Konferansen er et samarbeid mellom Fagfokus og Gamingkontakten.no

Innholdet

Program for webinaret

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

-

Gaminkompetanse for sosialarbeidere

Gamingkompetanse i hjelpeapparatet er ikke noe vi kan ansette oss frem til - det må skapes. Hvordan bygger vi gamingkompetanse blant sosialarbeidere, og hvordan sikrer vi at kompetansen sitter igjen i apparatet, og unngår at kompetansen forsvinner når nøkkelansatte bytter jobb. Du får høre om hvordan Gamingkontakten kobler trygge, barnefaglig kompetente gamere med ungdommer som har falt fra skole, relasjoner og mellom stolene i det ordinære hjelpetilbudet. Du får også høre om hva du skal se etter når du ansetter til gamingtilbud.

-

Fra de svette til de tøffe - om å lage gamingtilbud som treffer bredt

Det finnes flere gode fritidstilbud for gaming i Norge. Målet er ofte at tilbudene skal treffe så mange som mulig. Hvordan sikrer vi at tilbudene utformes for flest mulig i kommunen samtidig som vi tilbud som er tilpasset de sosialt engstelige. I innlegget får du gode eksempler på hvordan man effektivt gjør gode, lokale tilpasninger for gamingtilbudene sine.

-

Inkludering av jenter i datakultur

Hvorfor deltar ikke jenter på fysiske møteplasser for dataspill og datakultur? Hva er utfordringen med tilbud som bare er for jenter? Ungdom og ungdomsarbeidere fra tre kommuner har testet ut tiltak for økt inkludering av jenter og ikke-binære. Du får høre om deres erfaringer og hvordan vi kan bruke disse i arbeid med rekruttering og inkludering av jenter i datakultur.

-

Dataspillproblematikk blant barn og unge

Individuelle vurderinger av om barn og unge har et problematisk forhold til spill og barns spilling krever kunnskap om mekanismene som bidrar til problematisk spilling. Vi ser nærmere på hva problematisk spilling er, faresignaler og hva du skal tenke på i god tid før du bekymrer deg for dataspillavhengighet.

-

Lavterskel og høyterskel i gaming

En satsning på dataspillkultur kan være en nøkkel for å sikre et helhetlig og koordinert fritidstilbud. Vi ser på hvordan dette kan løses i praksis med konkrete eksempler og tar opp diskusjonen om kvalitativt kontra kvantitativt ungdomsarbeid.

-

Om å snakke med unge og deres foreldre om spill og spilling

Nesten åtte av ti barn kan ikke ta feil! Til tross for bekymringene vi voksne har til spill, så spiller barn og unge stadig i stort omfang. Hva er det som fenger? hvorfor velger barn og unge å bruke tiden sin på spillmediet? Du får høre om hvordan man snakker med barn, unge, foreldre, og mennesker i hjelpeapparatene om gaming på en konstruktiv måte.

-

Lunsj

Lunsj

-

Hvordan hente prosjektmidler til gamingtilbud?

Økonomiske bidragsytere og finansielle samarbeidspartnere er viktige for å få gjennomført prosjekter. Hva ligger bak når en stiftelse gir midler til gamingtilbud (eller andre tilliggende prosjekter). Hvordan kan man best både ivareta egne prosjektmål og samtidig bidra til at stiftelsene når sine formål og mål. I innlegget får du innspill til hvordan du kan tenke når du søker om finansiering til ditt gamingprosjekt, samt noen tips til verktøy og støtteordninger. 

-

Mestring i 8-bits verden: Hvordan inkludere gamere med nedsatt funksjonsevne

Gaming skal være for alle, men hvordan kan vi inkludere og tilrettelegge for gamere med nedsatt funksjonsevne? Elisabeth Sivertsen er en funksjonsnedsatt gamer som forteller historien om hvordan gaming var hennes første møte med ubegrenset mestring! Dette foredraget vil inspirere til å øke kunnskapen om gaming tilgjengelighet, tilrettelegging og inkludering. Oppdag hvordan små endringer kan ha stor innvirkning når vi sammen kan senke barrierer for å gjøre gaming til en positiv og inkluderende opplevelse for alle.

-

Gaming - hvor farlig er det?

Hva viser forskningen om fenomenet gaming? Hva vet vi, og hva vet vi ikke om barn, unge og gaming? Hvorfor bør voksne anerkjenne denne aktiviteten på lik linje med andre aktiviteter? Hygen vil også si  noe om hvorfor man spiller, ved blant annet å komme inn på det sosiale aspektet ved gaming.

-

Hvordan gaming kan brukes i samtalen i terapirommet

Vi har invitert spillgründer og psykologspesialist Gaute Godager til å snakke om hvordan gaming kan brukes til å hjelpe barn og ungdom som sliter med sin psykiske helse. Vi vil vise hvordan gamingkompetanse kan gi godt grunnlag for positiv utvikling. 

Priser for webinaret

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)

    1750,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    7875,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    14000,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    21000,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    26250,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    36750,-
  • Digital gruppe 40
    Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    42000,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    43750,-

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

Som digital deltaker kan du følge med på livesendingen. Du vil motta link en liten stund før webinaret starter. Sendingen fungerer som en vanlig sending du ser på f.eks. NRK nett-tv, YouTube eller liknende. Du trenger ikke bruke eget kamera eller mikrofon. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja, alle som er påmeldt får også tilgang på opptaket. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse er kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se webinaret på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før gjennomføring.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Se under fanen priser, her vil du finne digitale grupper, disse er allerede rabatterte.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste webinarene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.

På denne siden finner du et kontaktskjema som du kan bruke, da vil informasjon om hvilket webinar du har spørsmål om følge med slik at vi vet hva det gjelder.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.