Hvordan forebygge sykefravær - webinar
Det er ingenting som er så kostnads- og tidkrevende som sykefravær. Dette webinaret vil gi en innføring hvordan du praktisk kan jobbe med å få ned sykefraværet i din bedrift eller på din arbeidsplass.
Webinaret ble gjennomført 28. september. 2021
Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.
Få oversikt
Litt om webinaret
Den anerkjente foredragsholderen Elin Risholt Korsveien har hentet det siste fra forskingen om arbeidsliv, arbeidsmiljø og sykefravær, og har samtidig plukket med seg tips fra de bedriftene som lykkes med å holde et lavt sykefravær over tid. For å delta må du ha tilgang til en PC eller smarttelefon med kamera og mikrofon. Webinaret vil bli arrangert via en webinar-plattform, og du trenger ikke å laste ned programvare på forhånd. Du bare trykker på tilsendt link, så er du med.
Innholdet
Program for webinaret
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
Webinar/fagdag om å forebygge sykefravær
Åtte tips for å forebygge sykefravær. Elin Korsveien er HMS-rådgiver og fysioterapeut, og er blant landets mest brukte foredragsholdere når det gjelder sykefraværsarbeid. På denne fagdagen vil hun øse av sine kunnskaper på området. Noe av det hun vil snakke mye om:
Om ledelse:
Hvordan rekrutteres ledere? Hva slags personlig egnethet er man ute etter? Hva kjennetegner god og dårlig ledelse? Hvem følger opp lederen? Er det utarbeidet skriftlige lederrutiner? I tillegg vil Korsveien komme inn på en rekke andre faktorer viktig for ledelse.
Tiltak på systemnivå:
Godt arbeidsmiljø forebygger sykefravær. Godt arbeidsmiljø handler om hvordan arbeidet organiseres, planlegges og utføres. Ved sykmeldinger blir ofte fokus på individet, men det er også lurt å se på hva som kan gjøres på systemnivå. Eksempler på dette er: er arbeidet jevnt fordelt? Er rutinene så klare at de ansatte vet hva de skal gjøre? Er det rollekonflikter i arbeidet til de ansatte? Er det utydelige ansvarsforhold som skaper utfordringer? Foredragsholder vil dele eksempler på både gode eksempler og vanlige feil mange arbeidsplasser gjør i forhold til dette.
Internkontroll, HMS og avvik:
Kursholder vil gå grundig inn på fakta og statistikk om arbeidsmiljø, bransjeforskjeller, risikofaktorer for sykefravær og frafall fra arbeidslivet i ulike yrker og næringer. Hun vil vise hvor du selv kan søke kunnskap, og hva du kan få ut av denne kunnskapen.
Sykefraværsoppfølging i system:
De bedriftene som har lavt sykefravær sørger for at sykefravær står høyt på agendaen. Hva gjør de som lykkes? Her vil du få tips om hvordan du kan utføre forebyggende samtaler ved hyppig fravær eller mønster i fravær. Hvordan kan du sette dialogmøter og forebyggende sykefraværssamtaler i system?. Kan du snakke om fravær på medarbeidersamtaler? I tillegg deles flere tips om hvordan du setter sykefraværsoppfølgingen i system.
Konflikter går ikke over av seg selv:
Konflikter genererer mye sykefravær. Hvorfor blir vi syke av konflikter? Hva kjennetegner konflikter? Hvordan utvikler de seg? Hvordan forebygge og løse dem? Hvordan forholder vi oss til baksnakking? Hva er en leders ansvar i konflikter?
Rollekonflikter:
Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) mener at rollekonflikt er en av de mest giftige faktorene i arbeidsmiljøet. Hva er en rollekonflikt? Hvordan kjenne den igjen og hvordan forebygge.
Tilbakemeldinger i jobbsammenheng:
Mange arbeidstakere savner tilbakemelding fra sin leder. Hvordan gi tilbakemelding slik at den har ønsket effekt? Hvordan planlegge det å dele informasjon med ansatte, slik at alle føler eierskap i virksomheten?
Kommunikasjon:
Hvordan snakker vi sammen hos oss? Lær forskjellen på fredsspråk og krigsspråk. Kritikk er en kommunikasjonsform som er vanlig på norske arbeidsplasser. Men hva skjuler seg under kritikken?. Seminarlederen vil vise mange eksempler på hvordan vi bør - og ikke bør kommunisere.
Det vil bli lagt opp til gruppediskusjoner i tillegg til tradisjonell undervisning. Det vil bli lagt inn pauser og lunsj i løpet av dagen. For å delta må du ha tilgang til en PC eller smarttelefon med kamera og mikrofon. Webinaret vil bli arrangert via webinar-plattformen Zoom, og du trenger ikke å laste ned programvare på forhånd. Du bare trykker på tilsendt link, så er du med.
Priser for webinaret
Digital deltakelse:
-
Digitalt
Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)2000,- -
Digital gruppe 5
Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)9000,- -
Digital gruppe 10
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)16000,- -
Digital gruppe 15
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)24000,- -
Digital gruppe 20
Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)30000,- -
Digital gruppe 30
Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)42000,- -
Digital gruppe 40
Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)48000,- -
Digital gruppe 50
Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)50000,-
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
Som digital deltaker kan du følge med på livesendingen. Du vil motta link en liten stund før webinaret starter. Sendingen fungerer som en vanlig sending du ser på f.eks. NRK nett-tv, YouTube eller liknende. Du trenger ikke bruke eget kamera eller mikrofon. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.
-
Ja, alle som er påmeldt får også tilgang på opptaket. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.
-
En singel digital deltakelse er kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.
Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se webinaret på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før gjennomføring. -
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding. -
Se under fanen priser, her vil du finne digitale grupper, disse er allerede rabatterte.
-
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste webinarene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.
-
På denne siden finner du et kontaktskjema som du kan bruke, da vil informasjon om hvilket webinar du har spørsmål om følge med slik at vi vet hva det gjelder.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.
Har du spørsmål?
Oida!
Takk!