Fokus på spesialundervisning
En digital fagsamling for deg som arbeider med spesialundervisning og tilpasset opplæring.
Webinaropptaket ble gjennomført 6. mai. 2024
Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

Få oversikt
Litt om webinaropptaket
Spesialundervisningen er stadig under lupen for å prestere bedre, være mer treffsikker og vise til resultater. Vi har samlet de beste innleggene fra to år med fokus på spesialundervisning. Her vil forskere og praktikere gi påfyll og praktiske eksempler. Vi ønsker å fokusere på vilkårene for at spesialundervisningen skal virke optimalt. Hvordan legger vi forholdene best mulig til rette?
Tilsammen 12 innlegg vil se nærmere på
- - Status for spesialundervisning i 2024
- - Fra bråk til ro i klasserommet
- - Hvordan få til at spesialundervisningen skal foregå i klasserommet
- - Hvordan integrere sosialfaglig kompetanse i skolen?
- - Lek som metode
- - Uteskole som metode
- - Økt inkludering
- - Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
- - Elever med dysleksi
- - IOP skriving og målsetting
- - Spesialundervisning for elever med ADHD og andre nevroutviklingsforstyrrelser
Slik fungerer webinaropptaket
Videoen vises som en hvilken som helst video på nettet og man trenger IKKE ha eget kamera, mikrofon eller annen programvare (Teams, Zoom etc.) for å se det.
Innholdet
Program for webinaropptaket
Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.
Slik fungerer fagsamlingen
Fagsamlingen består av opptak av høy kvalitet fra våre konferanser. Deltakerne får tilgang til alt innholdet på startdato, og har full tilgang i 14 dager. Det betyr at du kan spole, se på nytt, og dele det opp slik du ønsker. Ved påmelding av grupper kan dere sitte sammen, eller hver for dere. Samlingen er således ideell for dere som ønsker å ha fokus på spesialundervisning, på fagdager, til egenstudie eller planleggingsdager.
Fagsamlingen kan også bestilles med tilgang til skolens fagdager. Pris avhenger av skolens antall ansatte.
Status for spesialundervisning i 2024?
Nå er det snart seks år siden rapporten fra ekspertutvalget for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging kom, og skapte bølger. Påstanden om at spesialundervisning i sin nåværende form ikke virker, ble gjentatt så ofte at den nesten ble en sannhet. Men hvordan ligger det egentlig an med norsk spesialundervisning per dags dato? Vi har invitert professor Thomas Nordahl til en gjennomgang.
Om økt inkludering: Vegane til måla er mange og bratte
Omgrepet inkludering er ambisiøst, samansett og mangfaldig. Det krev å endre mykje av det vande. Utfordringa er at inkluderande praksisar bryt med etablerte førestillingar om kva som er god opplæring og om kva som er barnehagen og skulen sine oppgåver. Kva som er god praksis avheng også av kva for element i omgrepet ein er oppteken av, delar eller heilskapen. Å skape inkluderande praksisar innanfor dei tradisjonelle rammene i institusjonane vil vere utruleg krevjande, kanskje uråd. Det føreset å nytte andre arenaer for læring enn berre klasserommet, og å finne arbeidsformer og oppgåver enn dei vande som skal gi læring og utvikling. Det må vere vilje til å utfordre, vere utprøvande og finne alternative vegar til trivsel, læring og glede. Å endre rutinar og praksisar som er mange hundre år gamle er ikkje enkelt, men det er spennande, om ein torer og får lov.
Vi må gripe for å begripe - lek som metode
Elins kronikk “vi må gripe for å begripe” gikk som en skogbrann gjennom fagfeltet, og satte fingeren på det mange av oss som arbeider i skolen føler: at rammeplan og kompetansemål presser elevene inn i en unaturlig stillesittende og overakademisk tilstand. Er det rart at det blir uro, og at elever faller fra?I Vest-telemark setter de nå fokus på lek som understøttelse av læring og hjerneutvikling.Hva gjør de i praksis, hvilket handlingsrom har skolene, og i hvilke sammenhenger får de det best til?
Fra bråk til ro i klasserommet (time 1)
Alle elever i norsk skole har rett til et fysisk og psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring, slår stortingsmeldinger fast. Også lærere har et selvsagt krav til å kunne jobbe i et trygt miljø. Samtidig er det altfor mange medieoppslag om bråk og uro, mistrivsel og i verste fall kontinuerlige, psykiske «alarmklokker» som kimer. Dette reduserer trivsel og læringslyst. Hva kan man gjøre for å få ro i klasserommet?
Ann-Karin Nielsen Bakken har sammen med kollega Kaja Næss Johannessen skrevet boka «Fra uro til ro», som har fått mye oppmerksomhet.
Hvordan kan vi forstå elevers atferd og hjelpe de til større opplevd mestring i skole? Stress og belastende livshendelser påvirker barns muligheter for utvikling av ferdigheter nødvendig for læring. Dersom en elev er overveldet eller dysregulert vil man som lærer oppleve at det er vanskelig å undervise og man vil oppleve eleven som mindre tilgjengelig eller forstyrrende for læringsmiljøet. Nyere kunnskap om hjernens utvikling og fungering er hjelpsom for å forstå mer av hvorfor det er slik, og ikke minst hva som kan gjøres for å gjøre hverdagen lettere for eleven/barnet – gruppen som helhet – og læreren/den voksne.
- Hva vil det si å være en lærer som ser «bak atferden»?
- Hvilke virkemidler kan lærere ta i bruk som ikke forstyrrer hovedoppgaven - læring?
- Hvordan skape ro og rom for alle elever?
- Foruten nyeste kunnskap om hvordan stress påvirker en hjerne i utvikling, foreleser Ann-Karin om praktiske øvelser og verktøy lærere kan bruke i skolehverdagen
Fra bråk til ro i klasserommet (time 2)
Alle elever i norsk skole har rett til et fysisk og psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring, slår stortingsmeldinger fast. Også lærere har et selvsagt krav til å kunne jobbe i et trygt miljø. Samtidig er det altfor mange medieoppslag om bråk og uro, mistrivsel og i verste fall kontinuerlige, psykiske «alarmklokker» som kimer. Dette reduserer trivsel og læringslyst. Hva kan man gjøre for å få ro i klasserommet?
Ann-Karin Nielsen Bakken har sammen med kollega Kaja Næss Johannessen skrevet boka «Fra uro til ro», som har fått mye oppmerksomhet.
Hvordan kan vi forstå elevers atferd og hjelpe de til større opplevd mestring i skole? Stress og belastende livshendelser påvirker barns muligheter for utvikling av ferdigheter nødvendig for læring. Dersom en elev er overveldet eller dysregulert vil man som lærer oppleve at det er vanskelig å undervise og man vil oppleve eleven som mindre tilgjengelig eller forstyrrende for læringsmiljøet. Nyere kunnskap om hjernens utvikling og fungering er hjelpsom for å forstå mer av hvorfor det er slik, og ikke minst hva som kan gjøres for å gjøre hverdagen lettere for eleven/barnet – gruppen som helhet – og læreren/den voksne.
- Hva vil det si å være en lærer som ser «bak atferden»?
- Hvilke virkemidler kan lærere ta i bruk som ikke forstyrrer hovedoppgaven - læring?
- Hvordan skape ro og rom for alle elever?
- Foruten nyeste kunnskap om hvordan stress påvirker en hjerne i utvikling, foreleser Ann-Karin om praktiske øvelser og verktøy lærere kan bruke i skolehverdagen
Inkluderende spesialundervisning
Inkluderende spesialundervisning er et begrep som er på vei inn i skolen. Det er imidleritid ulike oppfatninger av begrepet. Vi har invitert professor Rune Hausstatter til å orientere om begrepet. Hva er hans ABC for for at inkludering skal fungere i spesialundervisningen?
Kick-off for IOP-skriving og målsetting
Det er strenge krav til individuelle opplæringsplaner i skolen. Arbeidet med de sosiale og psykososiale mål i IOP får dessverre altfor sjelden den oppmerksomheten det fortjener. Årsaken er trolig fordi dette er et vanskelig. Dyktige Lisbeth Iglum Rønhovde lover engasjerende og oppvakt forelesning, med praktiske mål.
Hvordan holde elever med dysleksi inne i den gode sirkelen?
Hver eneste lærer - ikke bare spesialpedagogene - har behov for kunnskap om hvordan undervisningen kan bli dysleksivennlig. Den etterspurte pedagogen Åsne Midtbø Aas har laget et praktisk rettet foredrag rettet særlig inn mot denne konferansen. Formålet er å gi anvendbare løsninger på hvordan vi kan klare å holde våre elever «inne i den gode sirkelen».
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
Alle barn har krav på godt tilpasset og inkluderende opplæringstilbud. Alle barn og unge skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel – uavhengig av sine forutsetninger. Hvordan kan den spesialpedagogiske kompetansen utnyttes best mulig? Skal spesialpedagogene i skole og kommune først og fremst jobbe med spesialundervisning en til en eller i små grupper, eller skal de brukes opp i mot den ordinære undervisningen slik at den rommer og treffer flere elever? Kristian Øen er særlig opptatt av den spesialpedagogiske praksis, og organiseringen av denne.
Uteskolen UTEhus
Uteskole kan være en utfyllende læringsarena for barn med lærevansker. Hakadal ungdomsskole, ved fagflærer Jim Stensrud og rektor Bodil Moss, er invitert til å forklare skolens uteskoleprosjekt. Tilbudet er å gi enkelte elever minst en dag i uka til tverrfaglige, byggrelaterte oppgaver som vil gi dem mestringsfølelse, gleden med fysisk arbeid og innsikt i både praktiske og teoretiske sider ved ulike fag. Med på konferansen er også et par elever fra Hakadal ungdomsskole.
- Her på Tistedal skole skal all spesialundervisning helst foregå i klasserommet
Det er politisk vedtatt målsetting i Norge at alle elever, uavhengig av forutsetninger, har rett til å være inkludert i fellesskapet. På Tistedal skole i Halden har man vært i et forsøk der all spesialundervisning har vært gitt i klasserommet. Vi har invitert skolen til å komme og orientere: Hvordan fungerte det? Hva lærte man? Hvordan gjør man det i dag?
Spesialundervisning for elever med ADHD og andre nevroutviklingsforstyrrelser
Elever med ADHD trenger systematisk hjelp med vanskeområdet sitt, og intellektuelle og kreative utfordringer. Iglum Rønhovde peker på at riktig hjelp og tilpasset undervisning til den enkelte er vesentlig for at den enkelte elev skal nå sitt potensial. Tåler man å bevege seg utenfor boksen, og finner tiltak som virker for barn med diagnoser, er erfaringen at dette også virker positivt på de andre elevene i klassen.
Skolens status og kompetanse - innenfor budsjett?
Denne skolen er kommet langt i å integrere sosialfaglig kompetanse i skolen. «Vi går glatt ut over vårt mandat, dersom det er til elevens beste», sier rektoren. Her forteller han hvordan de har organisert arbeidet og hvilke resultater de har av sin satsing.
Planleggingsdager eller lokale fagdager?
Dette webinaret kan også bestilles til skolens planleggingsdager, eller til lokale fagdager utenom det gitte tidspunktet. Ønsker du tilbud på dette ta kontakt med oss i kontaktskjemaet til høyre (pris avhengig av gruppens størrelse)
Priser for webinaropptaket
Digital deltakelse:
-
Digitalt
Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)2100,- -
Digital gruppe 5
Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)9450,- -
Digital gruppe 10
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)16800,- -
Digital gruppe 15
Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)25200,- -
Digital gruppe 20
Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)31500,- -
Digital gruppe 30
Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)44100,- -
Digital gruppe 40
Opp til førti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)50400,- -
Digital gruppe 50
Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)52500,-
Ofte stilte spørsmål og svar
Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.
-
Som digital deltaker kan du følge med på livesendingen. Du vil motta link en liten stund før webinaret starter. Sendingen fungerer som en vanlig sending du ser på f.eks. NRK nett-tv, YouTube eller liknende. Du trenger ikke bruke eget kamera eller mikrofon. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.
-
Ja, alle som er påmeldt får også tilgang på opptaket. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.
-
En singel digital deltakelse er kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.
Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se webinaret på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før gjennomføring. -
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding. -
Se under fanen priser, her vil du finne digitale grupper, disse er allerede rabatterte.
-
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.
-
Ja, de fleste webinarene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Ta kontakt med oss.
-
På denne siden finner du et kontaktskjema som du kan bruke, da vil informasjon om hvilket webinar du har spørsmål om følge med slik at vi vet hva det gjelder.
-
Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.
Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.
Har du spørsmål?
Oida!
Takk!