Smarte grep for en sunnere arbeidsplass

Bli den lederen – eller kollegaen – du selv skulle ønske du hadde. Sykefraværet er rekordhøyt - hvilke grep kan vi alle ta?

Smarte grep for en sunnere arbeidsplass

Få oversikt

Litt om webinaropptaket

Er du usikker på hvordan du håndterer vanskelige situasjoner som: 

  • Ansatte som ikke leverer?
  • Medarbeidere som skaper dårlig arbeidsmiljø?
  • Oppfølging av sykmeldte, trakasserings- og varslingssaker?

Ingen arbeidsplass er fri for utfordringer, men hvordan vi møter dem, avgjør ofte utfallet. Du får konkrete verktøy for å håndtere situasjoner på en måte som ikke fører til konflikt. 

Marianne ser også på grunnlaget for et godt arbeidsliv

  • Hvordan kan vi være den kollegaen vi selv ønsker å ha?
  • Hvorfor er det viktig å ta vare på seg selv for å kunne støtte andre?
  • Små, men effektive grep som legger til rette for et sunnere arbeidsmiljø.

Hvordan kan vi skape en bedre arbeidshverdag for oss selv og andre?

Sykefraværet i Norge har nå nådd rekordhøye 7,19 %, og årsakene er mange og komplekse. Livshendelser, krevende hverdager og utfordrende arbeidsmiljøer er blant faktorene forskere peker på. Likevel finnes det grep vi alle kan ta – både for vår egen del og for fellesskapet.

Dette foredraget handler om hvordan du som leder, kollega eller medarbeider kan bidra til å bygge et arbeidsliv hvor trivsel, produktivitet og samarbeid står i fokus - ved hjelp av forskningsbaserte råd og praktiske erfaringer fra over 10 år som arbeidsrettsadvokat.

Om foredragsholder Marianne Haaland

Som erfaren arbeidsrettsadvokat med en sterk interesse for menneskers adferd og arbeidsmiljø, har Marianne opparbeidet seg unik innsikt i hva som virkelig fungerer. Hun har en solid bakgrunn i arbeidsrett og personalpsykologi og er tildelt Fulbright-stipend for sitt forskningsarbeid om tunnelsyn i arbeidslivet. Gjennom Instagram-kontoen Arbeidsvett, med over 29 000 følgere, deler hun praktiske tips og refleksjoner for et bedre arbeidsliv.

Marianne har også selv opplevd å stå utenfor arbeidslivet på grunn av sykdom. Dette gir henne et unikt perspektiv både fra arbeidsgivers og arbeidstakers ståsted. Hun har utviklet Arbeidsvettsreglene – grunnleggende prinsipper for hvordan vi best ferdes i arbeidslivet.

Hvorfor delta?

Med humor, forskning og egne erfaringer viser Marianne hvordan små endringer kan gi store resultater:

  • Økt produktivitet og bedre arbeidsmiljø.
  • Reduserte personlige og økonomiske kostnader.
  • Mer bærekraftige og inkluderende arbeidsplasser.

Dette er et minikurs for deg som ønsker å gjøre en forskjell – både for deg selv og andre.

Målgruppen er ledere, tillitsvalgte og kollegagrupper som er del av et arbeidsmiljø som trenger endring. 

Slik fungerer webinaropptaket

Deltakerne får tilgang til webinaret 24. april. Siden det er et opptak kan du kan spole, se på nytt, og ta pauser slik du ønsker. Det vil ikke være mulig å kommunisere med foredragsholdere. Ved påmelding av grupper kan dere sitte sammen, eller hver for dere. Etter 14 dager stenges tilgangen.

Videoen vises som en hvilken som helst video på nettet og man trenger IKKE ha eget kamera, mikrofon eller annen programvare (Teams, Zoom etc.) for å se det.

Innholdet

Program for webinaropptaket

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

Hva kan du gjøre for en bedre arbeidsplass?»

Ingen arbeidsplass er fri for utfordringer, men hvordan vi møter dem, avgjør ofte utfallet. Du får konkrete verktøy for å håndtere situasjoner på en måte som ikke fører til konflikt. 

Marianne ser også på grunnlaget for et godt arbeidsliv

  • Hvordan kan vi være den kollegaen vi selv ønsker å ha?
  • Hvorfor er det viktig å ta vare på seg selv for å kunne støtte andre?
  • Små, men effektive grep som legger til rette for et sunnere arbeidsmiljø.

Hvordan kan vi skape en bedre arbeidshverdag for oss selv og andre?

Er du usikker på hvordan du håndterer vanskelige situasjoner som: 

  • Ansatte som ikke leverer?
  • Medarbeidere som skaper dårlig arbeidsmiljø?
  • Oppfølging av sykmeldte, trakasserings- og varslingssaker?

Sykefraværet i Norge har nå nådd rekordhøye 7,19 %, og årsakene er mange og komplekse. Livshendelser, krevende hverdager og utfordrende arbeidsmiljøer er blant faktorene forskere peker på. Likevel finnes det grep vi alle kan ta – både for vår egen del og for fellesskapet.

Dette foredraget handler om hvordan du som leder, kollega eller medarbeider kan bidra til å bygge et arbeidsliv hvor trivsel, produktivitet og samarbeid står i fokus - ved hjelp av forskningsbaserte råd og praktiske erfaringer fra over 10 år som arbeidsrettsadvokat.

Om foredragsholder Marianne Haaland

Som erfaren arbeidsrettsadvokat med en sterk interesse for menneskers adferd og arbeidsmiljø, har Marianne opparbeidet seg unik innsikt i hva som virkelig fungerer. Hun har en solid bakgrunn i arbeidsrett og personalpsykologi og er tildelt Fulbright-stipend for sitt forskningsarbeid om tunnelsyn i arbeidslivet. Gjennom Instagram-kontoen Arbeidsvett, med over 29 000 følgere, deler hun praktiske tips og refleksjoner for et bedre arbeidsliv.

Marianne har også selv opplevd å stå utenfor arbeidslivet på grunn av sykdom. Dette gir henne et unikt perspektiv både fra arbeidsgivers og arbeidstakers ståsted. Hun har utviklet Arbeidsvettsreglene – grunnleggende prinsipper for hvordan vi best ferdes i arbeidslivet.

Hvorfor delta?

Med humor, forskning og egne erfaringer viser Marianne hvordan små endringer kan gi store resultater:

  • Økt produktivitet og bedre arbeidsmiljø.
  • Reduserte personlige og økonomiske kostnader.
  • Mer bærekraftige og inkluderende arbeidsplasser.

Dette er et minikurs for deg som ønsker å gjøre en forskjell – både for deg selv og andre.

Målgruppen er ledere, tillitsvalgte, kollegagrupper og alle andre som er del av et arbeidsmiljø som trenger endring. 


Priser for webinaropptaket

Prisene merket med grønt er tidsbegrenset (earlybird) og gyldige ved påmelding frem til og med 12. januar 2025.

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person. (inkl. mva)

    1875,-
    2300,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    5000,-
    6500,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    10000,-
    13000,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til femten digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    14000,-
    18000,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    17000,-
    20000,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    25000,-
    30000,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    35000,-
    38000,-
  • Digital gruppe 100
    Opp til hundre digitale deltakere med rabatt. (inkl. mva)

    60000,-
    70000,-

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

Som digital deltaker kan du følge med på livesendingen. Du vil motta link en liten stund før webinaret starter. Sendingen fungerer som en vanlig sending du ser på f.eks. NRK nett-tv, YouTube eller liknende. Du trenger ikke bruke eget kamera eller mikrofon. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja, alle som er påmeldt får også tilgang på opptaket. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse er kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se webinaret på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før gjennomføring.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Se under fanen priser, her vil du finne digitale grupper, disse er allerede rabatterte.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste webinarene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.

På denne siden finner du et kontaktskjema som du kan bruke, da vil informasjon om hvilket webinar du har spørsmål om følge med slik at vi vet hva det gjelder.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.