Jobbveilederrollen er i endring. Ny teknologi, generasjonsskifter og utvikling av nye metoder for kartlegging og jobbstøtte preger fremtiden.
Formidling begynner med arbeidslivets behov. Det er lett for jobbveiledere å gå i fella med å overtenke behovet til deltakeren de skal hjelpe inn i jobb. Til syvende og sist er arbeidsgivers behov som styrer hva du får til. Hva ser arbeidsgivere etter og hvordan verktøy benytter de for å avgjøre hvilken ansatt de ønsker seg? Og sist men ikke minst - hvilke feil gjør potensielle arbeidsgivere i denne prosessen?
Det foregår en digital revolusjon, der mange arbeidsplasser vil gå tapt, og mange nye vil tilkomme. Hva vil inntoget av KI ha å si for oss jobbveiledere, og hvordan vil det påvirke de som skal inn i arbeidslivet? Elisabeth Line Haugsbø er president i Tekna, og i 2023 ble hun kåret til en av landets 50 fremste teknologikvinner av Abelia og ODA.
Mange har et anstrengt forhold til første møtet med arbeidsgiver, enten det er et formelt intervju eller et uformelt møte. @work og Simli har samarbeidet om et nytt verktøy der du kan trene på et jobbintervju i trygge omgivelser med VR-briller og AI teknologi. Her gir de sine første tilbakemeldinger på hvordan dette har gått på Jobbveilederkonferansen.
Vi har alle vært der: Selv om deltakeren vet hva de bør gjøre, velger de å gjøre noe annet: Å utsette, å unngå, å gjøre noe som er kontraproduktivt. Hvorfor er det slik at vi velger å gjøre ting vi vet ikke er det rette steget mot målet? Jan Ole Hesseberg er psykolog og har lenge hatt beslutningspsykologi som interessefelt. Han er kjent fra blant annet NRK serien folkeopplysningen, og har i en årrekke jobbet hjulpet små og store organisasjoner å forstå hvorfor vi gjør som vi gjør. Her gir han deg som jobbveileder verktøy, både for å forstå, men også hjelpe dine deltakere å ta bedre beslutninger.
For de som bestiller overnatting er 3 retters festmiddag inkludert. Vi møtes for uformell prat, nettverksbygging og avslapping.
Deltar du i et veilederteam, men kjenner at arbeidsdagen primært består av deg, dine oppgaver, og eget initiativ? Det snakkes hyppig nokså varmt om gjensidig samarbeid, lagånd, og fellesskap, men så var det dette med å få det til i praksis da. Det finnes derimot en del arbeidsområder, tiltak, og fremgangsmåter man kan gripe tak i for å gjøre teamet og/eller ledergrupper til et mer effektivt og nyttig maskineri. I dette foredraget tar Espen Syse Houge for seg hva et team er, forutsetninger for å lykkes, og tips til hvordan man kan gå fra «jeg og meg» til «vi og oss» i en praktisk hverdag.
Kollegabasert veieldning er en av de mest kraftfulle verktøyene vi har for forbedring av veiledningstjenesten. Likevel er det ofte en uunyttet ressurs for mange jobbveiledere. Hvordan gjør vi det i praksis, og hvordan sørger vi for at dette er en del av vår rutine for forbedring?
Klikk her for hele beskrivelsen av innleggetSesilie viser arbeidsmodellen til Karriere Vestland basert på Kolbs læringssirkel og reflekterende team. Innlegget er ment som en starthjelp til de som er motivert og ønsker å komme i gang med kollegabasert veiledning.
En av jobbveilederens daglige vurderinger er bestemme seg for når man skal stille krav, og når man heller må støtte. Det fleste jobbsøkere trenger begge deler, og balansen mellom disse ytterpunktene avgjør ofte om man lykkes eller ikke. Hvordan går du fram når du stiller krav?
Har du noen gang reflektert over hvorfor enkelte jobbveiledere lykkes oftere med formidling av deltakere og oppfølging av bedrifter? Det er ikke alltid metoden vi benytter for kartlegging, eller det faglige grunnlaget tilnærmingen er basert på som danner grunnlaget for suksess. Like ofte er det hvor god relasjon du klarer å skape til de du skal hjelpe. Relasjonskompetanse er et eget fag, og Jan Spurkeland er nestoren for denne tilnærmingen i Norge. Hva gjør du for å sørge for at samarbeidet mellom deg og deltakerne har de beste forutsetningene for å lykkes?
Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- En singel deltakelse er ment for kun 1 person og kan ikke deles med andre eller se i fellesskap.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som kan deles med gruppen som skal se på. Ved digitale grupper MÅ de andre gruppedeltakerene registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Prisene for standplasser er for tiden ikke tilgjengelige.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.