Knut Ivar

Dårlige PISA-resultater må få konsekvenser, mener professor Thomas Nordahl.

Dårlige PISA-resultater må få konsekvenser, mener professor Thomas Nordahl.

Norske skoleelever presterer nå langt svakere i både lesing, matematikk og naturfag.

Det er de nedslående resultatene fra PISA-undersøkelsen, som nylig ble lagt fram.  Ferdighetene blant de norske 15-åringene har falt fra 2018 til 2022, ifølge undersøkelsen, og Norge er blant landene som går mest tilbake. 

– En tiendeklassing leser nå altså slik en niendeklassing gjorde for få år siden. Dette er en betydelig nedgang og svært bekymringsfullt, mener Nordahl, ifølge Høgskolen i Innlandets egne nettsider

Professor Nordahl mener resultatene ikke kan bortfoklares med pandemi og hjemmeskole. Han trekker frem andre mulige faktorer:

Hvordan har innføringen av nettbrett i skolen slått ut på læringen? Hvordan påvirker rekrutteringsproblemene til læreryrket kvaliteten på undervisningen? Har satsingen på å forebygge og stoppe mobbing og mistrivsel i skolen gått ut over det faglige?  Er det for liten vektlegging og oppfølging på elevenes læring av grunnleggende ferdigheter?

– Til tross for at bekjemping av mobbing er prioritert, er det nå mer mistrivsel enn før. Samtidig ser vi en negativ utvikling både når det gjelder fravær og altså skolefaglige prestasjoner. Kanskje er det slik at vi skal snu oppmerksomheten og tenke at med god faglig læring vil elevene også fungere bedre sosialt, spør Nordahl retorisk. 

Thomas Nordahl kan du oppleve på nært hold i slutten av januar, under den årlige skolekonferansen Spesialundervisning som virker