Hele Norge er nå under press for å levere bedre produkter og tjenester for mindre penger. Mellomlederne er de som står i frontlinjen, og har ansvaret for den praktiske daglige ledelsen.
Hvilke endringer ser vi i mellomlederrollen nå, og hvordan vil dette påvirke hvilke krav og forventninger som stilles til mellomledere i fremtiden?
Mellomlederen er hovedtannhjulet i organisasjonen. Ofte fokuseres det på kompetanseheving av toppledernivået i organsiasjonen, men når alt kommer til alt er det mellomlederen som oftest befinner seg i situasjoner der ledelse utøves i praksis. Hvordan passer mellomlederen inn teoriene og praksisen som nå utarbeides om fremtidens ledelse - er de med, eller må de som vanlig bare finne sin plass?
Den høye, mørke sjefen med stor S er en myte. All forskning viser at relasjonsledelse, gjerne kombinert med en dæsj med visjoner, gir best resultat både for de ansatte og organisasjonen.
Øyvind Lund Martinsen er en av våre ledende teoretikere innen ledelse. Når han ble spurt om å holde innlegg på konferansen sa han: JA! endelig noen som tenker på mellomlederen - jeg er med!
Det siste året har avstandsledelse blitt et mer innarbeidet begrep, og mange mellomledere har fått en helt ny lederhverdag. I tillegg er det tegn som tyder på at deler av denne måten å arbeide på kommer til å bli med oss videre. Hvordan skal du drive ledelse når hele eller deler av arbeidsstokken har hjemmekontor, eller er et annet fysisk sted? Hvordan motivere, involerere og skape resultater på avstand? Stein Jonny Valstad setter fokus på de praktiske rådene, hva du bør fokusere på, og hva du bør unngå.
Hvordan kan vi lære av feil i organisasjoner, og hvordan skaper vi en organisasjon med god ytringskultur? Hvordan kan vi lære av feil? Hva skal til for at en glipp eller tabbe på jobb skaper grunnlag for læring? Filosof og førsteamanuensis og Øyvind Kvalnes avslører hvordan ledere og mellomledere kan bli «Best på feil».
Klikk her for hele beskrivelsen av innleggetØyvind er en inspirerende foredragsholder som får deg til å huske hovedpoengene i sin forelesning.
Mellomledere er en av gruppene med høyest andel av utbrenthet. Mange brenner lyset i begge endene for å tilfredstille krav ovenfra og nedenfra samtidig. Hvordan leder du på en bærekraftig måte, slik at du ivaretar deg selv og dine ansatte?
Mellomledere er som oftest nærmeste ledd til konflikten, og er de som alltid må trå til når konflikter eskalerer og eksploderer.
Når det gjelder uenigheter og konflikter på arbeidsplassen, fungerer det oftest dårlig å fordele skyld. Det er heller ikke bra å kaste frem lover og regler mellom den ansatte og lederen. Hvordan gå fra stillingskrig til dialog når det står til som aller verst – og ikke minst hvordan forhindre at det går så langt? Forebygging og håndtering av konflikter er en viktig mellomlederoppgave. Dette innlegget gir innsikt i hva som skjer mellom mennesker, og gir tips om effektive metoder for håndtering av uenighet og konflikt.
Mellomledere er ikke skjermet av organisasjonshierarkiet og fra upopulære beslutninger som toppledelsen tar. Men det er de som skal gjennomføre disse beslutningene, ofte med et begrenset handlingsrom. I slike situasjoner oppstår det rollekonflikter. Disse rollekonfliktene kan skape etiske dilemmaer og på sikt være en stor belastning. Hvordan kan mellomledere håndtere potensielle rollekonflikter og samtidig være lojale til vedtatte beslutninger?
Der det er endringer, er det utfordringer. Når det skal innføres endringer i en organisasjon ligger det alltid en god intensjon bak. Problemet er at den gode intensjonen ofte er blitt usynlig når endringen treffer medarbeiderne. Som mellomleder er du gjerne ikke involvert i selve beslutningen om endring, men likevel ansvarlig for at den blir utført. Hør hva du bør gjøre som leder for å skape forståelse og tilslutning til endringer, og få alle til å trekke i samme retning.
Igjen er mellomlederen nærmeste ledd som skal håndtere både fysiske og psykiske helseutfordringer. I tillegg har du ansvaret for arbeidsmiljøet og forebyggende arbeid. Hvordan få endene til å møtes?
Ønsker du å bli mer målrettet i hvordan du jobber med sykefravær og arbeidsmiljø? Lær deg å bruke verktøyet «En bra dag på jobben»
I 2002 var sykefraværet til ISS på 15 prosent. Siden den gang har de jobbet systematisk med å redusere sykefraværet og er nå nede i 6 prosent. Hør mer om hvilke grep de har gjort med utgangspunkt i et positivt menneskesyn, og få inspirasjon til hvordan du kan redusere sykefraværet i egen virksomhet.
Som mellomleder er følgende scenario dagligdags: En medarbeider dukker opp på kontoret ditt med et problem, en utfordring, eller en misnøye. Vedkommende har lastet over sine bekymringer til deg, og forlater lett til sinns, og du sitter med ansvaret og utfordringene som følger. Du har fått «apekatten». Svein Harald Røine er en svært anerkjent lederutvikler, som mener at dette er mellomlederens største utfordring. Her lærer han deg hvordan du kvitter deg med problemene som hoper seg opp.
Braate Prillard er sertifisert mentaltrener med en master i NLP (Nevrolingvistisk programmering). Av utdannelse har hun også journalistikk, sosiologi med psykologi, markedsføringsledelse, retorikk, kommunikasjon, ledelse og rådgivning.
Braate Prillard har i mange år selv vært leder og ansatt, slik at hennes tilnærming er både praktisk og nyttig for deltakernes jobbhverdag. Hun har mer enn 20 års kommunikasjonsfaglig erfaring og rådgivning fra norsk næringsliv. Både ministre og toppledere har hatt gleden av hennes rådgivning.
Braate Prillard har holdt kurs og prosesser for hundrevis av fornøyde deltakere i store organisasjoner og virksomheter, både i private bedrifter og offentlig sektor. Ingrid får toppscore av kursdeltakerne, både for hennes faglige kunnskap, involvering, humor og evne til å formidle.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- En singel deltakelse er ment for kun 1 person og kan ikke deles med andre eller se i fellesskap.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som kan deles med gruppen som skal se på. Ved digitale grupper MÅ de andre gruppedeltakerene registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Prisene for standplasser er for tiden ikke tilgjengelige.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.