Skolevegring, ufrivillig skolefravær og skolenærvær. Begrepene er mange når vi snakker om barn som synes det blir vanskelig å være på skolen.
Rektor Sverre Johannessen fikk nasjonal oppmerksomhet i 2023 da han i flere riksmedier stilte opp for å fortelle om fraværstallene i skolen. Ved Nittedal ungdomsskole hadde en av fem elever bekymringsfullt høyt fravær. Det han karakteriserer som alvorlige fraværssaker, der flere kommunale instanser er involvert, ble tre-firedoblet etter at skolene var nedstengt i forbindelse med korona. Hvordan vil Johannessen karakterisere situasjonen i dag? Hvilke tilbakemeldinger fikk han? Hvilke grep ble tatt? Hvordan ser Johannessen mulighetene for å snu trenden?
Alt for mange unge i Norge i dag opplever skolen som så vanskelig at det blir veldig krevende for dem å møte til undervisningen. Vi har i mange år hatt fokus på hva det er som gjør at eleven vegrer seg for å møte opp, men i dag er vi mer bevisst på at fraværet er ufrivillig. Alle som begynner på videregående opplæring har et mål om å fullføre med et fagbrev eller vitnemål som vil gi dem adgang til arbeidslivet eller høyere utdanning, men på veien mot målet blir det vanskelig.
Klikk her for hele beskrivelsen av innleggetGjennom Viderekonseptet hos våre skoler Feiring vgs, Krokeide vgs og Moen vgs, gir vi ungdom og unge voksne med behov for særskilt tilrettelagt opplæring, en ny mulighet i nye omgivelser: dynamisk pedagogisk virksomhet og tilgang til sosialfaglig støtte (24/7) i et inkluderende sosialt og trygt miljø.
I 2017 prøvde Jonas å ta sitt eget liv. Ingen rundt han visste hvordan han følte det. 2/3 av de som tar sitt eget liv i Norge i dag er menn. Hvordan kan vi nå inn til unge gutter om psykisk helse? For Jonas gikk det bra, og i tillegg til sin mastergrad i psykologi og sin heltidsjobb i "HELT MED" bruker han nå sin historie for å fortelle fagpersoner at hans historie ikke er spesiell. Hva ville hjulpet Jonas og andre som han, om noen hadde nådd inn til han tidligere?
Når noen ikke lenger vil eller tør gå på skolen kan det være mange og komplekse årsaker til dette. Andre ganger igjen er det enkelthendelser som gjør at eleven ikke kommer seg på skolen. Han vil i foredraget fokusere på de elevene som av ulike grunner opplever det utrygt å gå på skolen og som i svært mange saker blir holdt utenfor felleskapet av medelever. Hva gjør man som ansatt i skolen, som skoleleder, som skoleeier eller som del av støttetjenestene? Hvordan skal man forsøke å forstå elevens perspektiv og gjøre gode barnets beste vurderinger?
Oftest er det gnisninger, konflikter eller misforståelser som er grunnlaget for at skolen blir vanskelig. I arbeidslivet er det en akseptert sannhet at konflikter er komplekse og vanskelige, men i skolesammenheng blir ofte kilden til konflikt behandlet lettvint og raskt. Trygg læring har fokus på å gjennomrette relasjoner som er skadet, enten det er mellom elever, lærer-elev, eller i samarbeidet med hjemmet. Resultatene er oppsiktsvekkende. Her forteller de hva du kan gjøre.
Russetiden skal være en flott feiring av 13 års skolegang, men feiringen har gått fra å være en feiring for alle til en feiring i grupper. Posisjonering, sosialt hierarki og stresset med å passe inn, starter allerede i ungdomsskolen, og preger tiden på videregående skole i stor grad for alle. Den kan påvirke undervisningen, faglige prestasjoner og preger skolemiljøet, og det kan være svært krevende å stå i for lærere, rektor, foresatte og ikke minst- ungdommen selv. Hvordan har det blitt sånn? Og hva kan vi gjøre for å få til en endring? Henrikke har ledet prosjekt for en bedre og mer inkluderende avgangsmarkering i Østfold og Viken, og er nå med i et nasjonalt arbeid som har som mål å få en ny feiring i 2026.
Abid er opptatt av at politikk må endre praksis, og at rammebetingelsene i skolen må spille på lag med oppgavene lærere står ovenfor. Her avslutter han dagen med et skråblikk på hva han som politiker og tidligere drop-out tenker rundt ufrivillig skolefravær.
For å kunne løse problemer er vi nødt til å snakke om dem. Sofie Frøysaa har som mål å bevisstgjøre oss på hvor viktig det er å snakke og skape åpenhet rundt vanskelige og tabubelagte emner, så vi kan bli bedre rustet til å møte livets utfordringer. Sofie blander humor med alvor og underbygger lidenskap med faglig tyngde. Hun har et særlig engasjement for unges psykiske helse, og har gledet seg lenge til å holde dette foredraget for deg som deltar på denne konferansen.
Klikk her for hele beskrivelsen av innleggetSofie er aktuell med boka «Alt bra? – en mors og datters historie om ufrivillig skolefravær, psykisk sykdom og det å være pårørende». Der skriver hun blant annet om å streve med OCD og utenforskap.
Nb: Innlegget er i forbindelse med middag, og dermed kun tilgjengelig for de som deltar fysisk.
Det er ikke alltid forandring fryder. Som voksne anerkjenner vi at jobbskifte, og skifte av miljø kan medføre stress. Likevel er det fortsatt slik at vi regner med at dette er “naturlig” og “gir nye muligheter” for elever. I overgangene ligger imidlertid også kilden til at skolen blir vanskelig for mange. Cecilie arbeider med hvordan vi kan lette overgangene.
Krokeide og Feiring VGS er ikke spesialskoler - men de er helt klart spesielle. Hvordan lykkes de med å få til laget rundt eleven, og hva har de erfart hemmer og fremmer trygghet og trivsel i skolesammenheng?
Tunge fraværssaker er krevende for skolen. Hva er det juridiske ansvaret skolen står i? Hvilke muligheter for ekstern hjelp finnes? Hvordan jobbe pedagogisk, men innenfor jussens rammer? Hvilke konkrete råd kan vi til alle involverte parter?
Mange lærere opplever stadig oftere at deres elever strever med angst eller engstelse. Elever vegrer seg for å snakke foran klassen eller å delta i ulike aktiviteter, og foreldre ber om tilpasning. Hvilke konkrete grep kan man ta i bruk når man møter engstelige elever; enten man er lærer, helsesykepleier eller har en annen hjelperrolle for barnet?
Barn og undom som lever under press kan oppleve en skyldfølelse for forhold de lever under som i stor grad påvirker hvem de er på skolen, og hvordan de presterer der. Sara-Helen Larsen holder sterke foredrag basert på egne erfaringer, både som privatperson og som utdannet barnevernspedagog og miljøterapeut.
Webinaret går over 3 timer og fokuserer på bakgrunn og forståelse av nevroutviklingsforstyrrelser, og hvordan disse påvirker elevers atferd og læring i skolemiljøet. Det legges særlig vekt på utfordringene elever med ADHD, Tourettes syndrom og autisme møter, spesielt med hensyn til sensoriske vansker. Tilgangen til opptaket kommer samtidig med link og passord til konferansen (en uke før konferansestart)
- Lunsj, pausemat og fri drikke (kaffe, te, juice, vann etc.) er alltid inkludert i prisen. Ved overnatting får man i tillegg frokost og tre-retters konferansemiddag med to enheter drikke.
- Alle priser er inkl. moms.
Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- En singel deltakelse er ment for kun 1 person og kan ikke deles med andre eller se i fellesskap.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som kan deles med gruppen som skal se på. Ved digitale grupper MÅ de andre gruppedeltakerene registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Pris: 4375 kroner pr. dag. I tillegg må hver person på stand ha dagpakker: 1800 (begge dager) eller helpensjonspakke: 3700. Maks to personer på stand. Person nr. tre må betale ordinær deltakerpris. Alle priser er inkl. mva.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.