ADHD, Autisme og Tourettes syndrom i skolen

En praktisk konferanse om nevroutviklingsforstyrrelser i skolen.

Konferansen ble gjennomført 25. januar. 2022

Det er foreløpig ikke satt opp noen nye datoer for gjennomføring.

ADHD, Autisme og Tourettes syndrom i skolen

Få oversikt

Litt om konferansen

En fellesnevner for mange av elevene med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD, Tourettes syndrom eller autismespekterforstyrrelser er vansker med skolegangen. I tillegg kan de også ha flere sameksisterende vansker, slik som søvnvansker, språkvansker, angst, lærevansker av ulik art eller tvangstanker og tvangshandlinger.

På dag en fokuserer vi på det som er felles, og på dag to ser vi nærmere på det som er spesielt for hver enkelt tilstand. 

Innholdet

Program for konferansen

Hvis ikke annet er spesifisert er det lagt opp til pauser mellom foredragene.

-

Myter og fakta om utviklingsforstyrrelser

Enten det gjelder ADHD, Autisme eller Tourettes Syndrom, hersker det i film og andre media ulike myter. Selv om media bidrar til at diagnosene i seg selv blir mer synlige, er den stereotypiske fremstillingen ofte til hinder for aksept, og kan føre til stigmatisering. Det er imidlertid viktig å være klar over mytene, da disse ofte er det medelever, og skolens støttepersonell har med seg i møtet med de elevene som har utviklingsforstyrrelser.  Anders Nordahl-Hansen har forsket på nettopp denne problemstillingen.

-

Tics, Tourettes syndrom og tilrettelegging

Tourettes syndrom er en tilstand som kjennetegnes ved tics, som kan være åpenbare, men som også kan være mer subtile, og dermed misforstås. Tics er plagsomme for de som har TS, men omgivelsenes reaksjoner er som regel det som medfører de største problemene. Lisbeth er en kapasitet på området og forteller i dette foredraget om hva som hemmer, fremmer tics, og hvordan man kan tilrettelegge for personer med Tourettes syndrom i skolehverdagen. 

-

Selvregulering - den viktige grunnmuren

Selvregulering er helt avgjørende for læring og sosial tilpasning i skolen, men også i et livsløpsperspektiv. Et fellestrekk med nevroutviklingsforstyrrelser er imidlertid utfordring med nettopp dette, med å ta regien på egen atferd, og ha evne til å vurdere om atferden passer inn i ulike situasjoner.  Krisitan Øen tar i dette dobbelinnlegget for seg hva selvregulering er, hvordan mangelende selvregulering kommer til uttrykk,  samt de pedagogiske konsvensene av dette. 

-

Utfordrende atferd

Inkludering i møte med utfordrende atferd er noe av det mest krevende lærerne står overfor i hverdagen. Barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser er overrepresentert når det gjelder utfordrende atferd i klasserommet. Atferden kan knyttes til problemer med selvregulering, men den handler like ofte om skolenes manglende tilrettelegging og forståelse av elevens fungering.

Innlegget tar sikte på å beskrive hvordan en som lærer kan forstå den utfordrende atferden. I tillegg vil innlegget gi innspill til hvordan en på en systematisk måte kan forebygge, og løse «problemene» som skaper den utfordrende atferden.

Lunsj

-

ADHD og tilrettelegging i skolen

Gjennom praktiske eksempler gir Lisbeth råd om hvordan man tilrettelegger for de mest vanlige utfordringer elever med ADHD sliter med. Lisbeth er en av Norges mest anerkjente praktikere på området, og har en praktisk tilnæring til sine problemstillinger. 

 

-

Nevroutviklingsforstyrrelser og ufrivillig skolefravær

Et økende antall elever med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD, Tourette Syndrom og autisme, strever med ufrivillig skolefravær. Statped får ofte henvendelser fra fortvilte foreldre, skoler og PP-rådgivere som opplever at de har prøvd alt, men at ingen av tiltakene fungerer for å hjelpe eleven tilbake på skolen. I dette innlegget skal vi belyse forståelsesrammer, kartlegging og tiltak.

-

Den viktige samtalen

For å lykkes med å tilpasse for eleven er det desto viktigere å lytte til elevens egne tanker om hva som hjelper i skolen, og hva som stresser eller gjør det vanskelig å være der. De har ofte kloke tanker om hva som kan hjelpe dem. «Sånn vil jeg ha det» er et materiell som kan gi støtte til denne samtalen. Verktøyet gir eleven en mulighet og opplevelse av medbestemmelse, samtidig som han/hun og lærer guides mot sentrale punkter i tilretteleggingen.

-

Å skape en kultur for tilhørighet i skolen

Stein og Birgitte arbeider i Osloskolen, og har arbeidet i en årrekke med elevatferd og læringsmiljø. De skal snakke om hvordan struktur og positiv kommunikasjon bidrar til trygghet, og bedrer sosial læring i skolen.

-

Autisme og tilrettelegging i skolen

Elever med autismespektertilstander kan ha vansker med å organisere arbeidet sitt. Dette har ført til at de fleste av disse elevene får hjelp til dette fra personalet på skolen. Mange har egne assistenter og spesialpedagoger som hjelper til. Det finnes imidlertid metoder og hjelpemidler som kan gjøre disse elevene mer selvgående og mindre avhengige av hjelp fra personalet. Her fokuserer Torill på å tilrettelegge for selvstendighet, og generelt,  for elever med autismespektertilstander.  

Torill er grunnutdannet førskolelærer og har en mastergrad i spesialpedagogikk spesialisert på autismespektertilstander. Til daglig leder hun SPISS som spesialiserer seg på å hjelpe personer med ASD.

-

Fra samhandlingsfrykt til samhandlingskompetanse med autisme: Se mulighetene!

I dette foredraget snakker Stian og Jon om hvordan Stian ved hjelp av systematisk opplæring og trening gikk fra å ikke kunne bo hjemme på grunn av sine omfattende atferdsvansker, eller nyttiggjøre seg et ordinert skoletilbud i barndommen, til at han nå studerer psykologi på Universitetet i Oslo. Stian er en meget dyktig foredragsholder og har vunnet pris for sine bidrag til å øke forståelsen av autismespekterdiagnoser. Jon Arne Løkke har vært delaktig som veileder i endringsprosessene til Stian og kommer, i samarbeid med Stian, til å fortelle om de ulike suksessfaktorene som førte til at Stian kunne nå sine mål og ønsker. De vil også gi råd til deltakerne om hva de mener skolen bør fokusere på.

Priser for konferansen

Fysisk deltakelse:

  • Helpensjon
    Begge dager, med overnatting, lunsj, frokost og konferansemiddag..

    7100,-
  • Uten overnatting
    Begge dager, med lunsj.

    5540,-
  • Med tilknytningsdøgn
    Begge dager, med to overnattinger, lunsjer, frokoster og konferansemiddag..

    8300,-
  • Kun dag 1
    Bare dag 1, med lunsj..

    3170,-
  • Kun dag 2
    Bare dag 2, med lunsj..

    3170,-

Digital deltakelse:

  • Digitalt
    Én digital deltaker, gjeldende for én person..

    2100,-
  • Digital gruppe 5
    Opp til fem digitale deltakere med rabatt..

    9450,-
  • Digital gruppe 10
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt..

    16800,-
  • Digital gruppe 15
    Opp til ti digitale deltakere med rabatt..

    25200,-
  • Digital gruppe 20
    Opp til tyve digitale deltakere med rabatt..

    31500,-
  • Digital gruppe 30
    Opp til tretti digitale deltakere med rabatt..

    44100,-
  • Digital gruppe 40
    Opp til førti digitale deltakere med rabatt..

    50400,-
  • Digital gruppe 50
    Opp til femti digitale deltakere med rabatt..

    52500,-

Hvem, hva, hvor

Ytterligere informasjon om konferansen

Sted

Thon Hotel Oslo Airport

Balder Allè 2 , Gardermoen

Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.

Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.

Ofte stilte spørsmål og svar

Nedenfor finner du en rekke svar på spørsmål vi får ofte.

De aller fleste av våre konferanser blir filmet og sendt live på våre sider. Når man melder seg på digitalt kan man selv velge om man vil se den direkte eller i opptak. Opptaket har man tilgjengelig i 14 dager.

Ja. Opptaket er tilgjengelig i 14 dager og er KUN ment for den som er påmeldt. Opptaket kan man se flere ganger i perioden og man kan pause og spole som man vil.

En singel digital deltakelse kun ment for 1 person og skal ikke deles eller se felles med noen andre.

Når man melder på en digital gruppe, så vil man kunne se konferansen på flere enheter/steder samtidig, eller se det i fellesskap. Når man melder på en gruppe så melder man kun på 1 person som står som ansvarlig. De andre gruppedeltakerne registrerer seg senere. Dette får du informasjon om i egen e-post før arrangementet.

Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø. Se programmet for å finne tidspunkt for når første innlegg starter.

Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss eller benytt deg av kontaktskjema på denne siden, eller svar oss på e-posten du fikk ved påmelding.

Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50

De kan hjelpe deg med følgende:

Endre bestilling i forhold til overnatting
Registrere opplysninger om allergi eller andre ønsker i forhold til hotellet
Hjelpe deg med spørsmål om faktura

Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser.

Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.

Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.

Ja, de fleste konferansene har rabatt dersom man må dekke utgiften privat. Informasjon om dette finner du på påmeldingsskjemaet.

Benytt deg av kontaktskjemaet på denne siden så vet vi hvilken konferansen det er snakk om når du sender oss en henvendelse.

Ja, så fremt du må dekke denne utgiften privat vil man i de aller fleste tilfeller kunne få rabatt. Mer informasjon finner du på påmeldingsskjemaet.

Dersom du er student, men din arbeidsplass skal betale, vil du ikke få rabatt.