Hva skal til for at spesialundervisning virker?
Professor Bjørg Mari Hannås har blant annet skrevet boken «Pedagogikk, trender og politikk i klasserommet». Hva tenker hun om trendene som har utviklet seg? Hva tror eksperten om fremtidens spesialundervisning? Hvilken kompetanse skal eksempelvis de som jobber med spesialpedagogiske problemstillinger og spesialundervisning i skolen ha? Er det greit at det mange steder er assistenter som står for disse oppgavene? Dette er noen av temaene Hannås vil ta opp.
Elever med stort læringspotensial er en gruppe elever som absolutt må inn på det spesialpedagogiske landskapskartet. Professor Mirjam Harkestad Olsen forsker i øyeblikket på denne elevgruppens motivasjon for læring og hvordan de opplever læringsmiljøet i skolen. Hun har med seg interessante betraktninger om dette viktige emnet.
- Jeg har selv, som PP-rådgiver møtt, og hjulpet, mange ungdommer som i utgangspunktet har blitt stemplet som «umotiverte» eller «utilgjengelige», og vet også om andre som har greid det samme. Noen ganger går det ikke, uansett hva man prøver på, men jeg tror likevel mye kan gjøres, og prøves, for de som beskrives som «umotiverte». Her følger psykologens beste tips til hvordan du som pedagog kan gripe mulighetene som oppstår til å hjelpe ungdommer som fremstår som «vanskelige» å nå.
Flere elever som trenger spesialundervisning skal få sine tilpasninger i klasserommet. Det vil kreve høy, relevant kompetanse hos læreren i faget og gode relasjoner til elevene. Hvilke praktiske og teoretiske faktorer må til for å lykkes? Innlegget vil fokusere både på det vi vet gjennom forskning, men også på praktiske løsninger som virker.
Den glimrende foredragsholderen Marcela Bustos ønsker å utfordre det tradisjonelle synet hvor fokus er å identifisere vansker hos barnet, og å «fikse» disse. I nyere pedagogisk barnehageforskning er fokus også på det pedagogiske miljøet, og istedenfor å bare fokusere på barnets vansker, rettes blikket også mot det pedagogiske miljøet, og om hva pedagogene kan gjøre med det miljøet for at barn skal lykkes.
Hvordan kan undervisere tilrettelegge slik at de med nedsatte funksjonsevner opplever mestring og inkludering i nettundervisning? Hva sier lovverket, og hva kan erfaringene fra pandemien lære oss?
Mina Edvardsen droppet to ganger ut av studiene på grunn av angst og depresjon. Koronasituasjonen medførte hjemmeundervisning, og det gjorde igjen at Mina fikk fart på sine studier. - Jeg har mange dårlege erfaringar med skole. Mobbing og konsentrasjonsvansker har lagt hindringer i veien. Hun håper hennes erfaringer kan bidra til å vise at digital tilrettelegging kan være til hjelp for elever som sliter, også når hverdagen er tilbake.
PhD-stipendiat Fredrik Danielsen har forsket på endringsarbeid i skole, fra segregert til integrert spesialundervisning. Her har samundervisning blitt tatt aktivt i bruk som modell. Hvilke resultater sitter man igjen med?
- Ingen skal kjede seg på vår skole, er postulatet til rektor Øyvind Børven, ved Akademiet Fredrikstad videregående skole. Om det virkelig ikke er noen av elevene der som kjeder seg vites ikke, men faktum er uansett at skolen kan vise til både spennende metoder og resultater. Mange lærere kjenner til Øyvind Børven blant annet gjennom hans podcast «Et bedre skole-Norge». Vi får høre om arbeidsmetodikken.
Tistedal skole i Halden kommune har besluttet at mesteparten av spesialundervisning skal foregå inne i klasserommet. Etter at prosjektet har pågått i drøyt tre år, viser resultatene at de har fått en skole der alle elevene forteller at de lærer mer, de har fått flere venner, og det er mindre mobbing og større aksept for hverandres ulikheter. Skolen er på plass på konferansen for å forklare hvordan man har gått frem.
Nærværsteam ble utviklet ved Bodin videregående skole. Resultatene etter innføringen har vært svært gode, blant annet ble det en kraftig nedgang i antall elever som sluttet i løpet av skoleåret.
- Elever som er på «riktig» opplæringsløp vil sånn sett trolig ha mindre behov for spesialundervisning, opplyser leder for elevtjenesten og spesialundervisning på Bodin VGS, Tommy Strøm.
Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- En singel deltakelse er ment for kun 1 person og kan ikke deles med andre eller se i fellesskap.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som kan deles med gruppen som skal se på. Ved digitale grupper MÅ de andre gruppedeltakerene registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Prisene for standplasser er for tiden ikke tilgjengelige.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.