Relasjonskompetanse, kommunikasjon og nye verktøy i arbeidet med pasienter og brukere
Hva skjer når mennesker møtes? Er profesjonalitet en fordel eller et hinder for god behandling?
Hva skal til for å skape de gode menneskemøtene? Vi er så heldige å få besøk av en professor Sidsel Tveiten fra institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid ved OsloMet. Hør den kjente professoren fortelle om hva slags kunnskap og kompetanse du trenger for å bli en bedre fagperson.
Er pasienten vanskelig, eller har han det vanskelig? Det er lett å bli overveldet av frustrasjon og skam hvis vi møter noen som vi opplever som vanskelig. Dette foredraget blir en live-podcast innspilling med «Helhjerta» sammen med Sidsel Tveiten
Fagpersonell må ofte bruke egne følelser for å skape en stemning som gir fornøyde brukere, klienter og pasienter. Denne type arbeid stiller krav om smil, høflighet, engasjement og empati, uavhengig av den ansattes dagsform og humør. I dette foredraget får du tips om hvordan du takler egne følelser i ditt arbeid i møte med mennesker.
Har du noen gang tenkt over hvordan du som fagperson fremstår og hvordan pasienten oppfatter din kommunikasjon? Er du bevisst din egen makt? Er du en maktperson? Hør dette inspirerende foredraget om kommunikasjon og hvilke grep du kan ta i egen praksishverdag.
Som fagpersonell ønsker vi å lykkes med våre tiltak i møte med pasienter. Hva gjør du så hvis du mislykkes, og du føler det er din feil? Morten Austdal deler sin erfaring innen temaet med et humoristisk, men faglig skråblikk.
Peter er en nestor i helsefremmende arbeid i Danmark, og vi er så heldige å få han digitalt deltakende på vår konferanse. Hans metode "Det dobbelte KRAM" handler om å legge liv til årende, og år til livet, og baserer seg på det salutogenetiske perspektiv. Han kommer inn på hva som er fundamentet for god helse, og ser på sammenhengen mellom ferdigheter, relasjoner, aksept og mestring.
Undersøkelser viser at helsearbeidere og pasienter med innvandrerbakgrunn strever når de møter hverandre. Disse møtene blir ofte kalt kulturkollisjoner. Lær hvordan du kan forebygge slike kollisjoner i hverdagen.
OUS har selv utviklet et program som skal bidra til bedre kommunikasjon mellom pasienter og kolleger. Her presenterer de sitt verktøy og sine erfaringer.
Diakonhjemmet sykehus er godt kjent for metodikken 4 gode vaner. Denne metodikken er en modell for den profesjonelle samtalen. Her presenterer de 4 verktøy som gjør hverdagen din lettere i den profesjonelle samtalen.
Kriser, forsvarsmekanismer, avmakt, udekkede behov og manglende kontroll. Alle disse faktorene påvirker oss forskjelling, og er mulig sprengstoff i en eskalering av konflikter mellom hjelperen og de som skal motta hjelp. Hva må du ta hensyn til, og hvordan kommuniserer du slik at du kan unngå eller dempe konflikter med pasienter, brukere og pårørende?
«Jeg var livredd og dere forstod meg!» Dette er en opplevelse endel pasienter og pårørende i sorg har i møte med helsepersonell.
Mange som jobber i helsesektoren er usikre på hvordan de kan opptre profesjonelt i møte med pasienter i sorg og krise. Hva trenger vi og hva kan vi gjøre som helsepersonell? I dette foredraget presenteres sorgkunnskap og verktøy, som kan bidra til at du kjenner deg mer rustet i møte pasienter og pårørende i sorg.
Sandanger snakker ut fra lang erfaring med oppfølging og behandling av etterlatte, men foredraget har også relevans for alle typer tap og kriser.
Takk for denne gang og vel hjem!
Denne konferansen er heldigital og man kan kun se denne på internett. Du vil motta link en stund før konferansen starter slik at du slipper å finne frem denne samme dag. Du kan bruke PC, MAC, nettbrett og telefon.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- En singel deltakelse er ment for kun 1 person og kan ikke deles med andre eller se i fellesskap.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som kan deles med gruppen som skal se på. Ved digitale grupper MÅ de andre gruppedeltakerene registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Denne konferansen er heldigital og det er derfor ikke mulig å være utstiller.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.