Kunstig intelligens (også kjent som artificial intelligence) forandrer samfunnet drastisk, og utdanningssektoren vil aldri bli den samme - enten vi vil eller ikke.
Morten Goodwin er Professor i kunstig intelligens ved UiA, og en av norges fremste eksperter på digitalisering og KI. Når fremskrittene innen fagfeltet nærmest kommer på samlebånd er det viktig å sortere hva KI er, og ikke minst - hva det IKKE er. Her tar han for seg mytene og vi får en enkelt innføring i generativ læring. Vi ser nærmere på hovedutfordringene samt hvorfor og hvordan KI vil kreve sin plass i skolen. Morten er en unik formidler som ser de faglige mulighetene og begrensningene på en underholdende og innsiktsfull måte.
Tilpasset tilbakemelding om hvordan og hva du kan gjøre for å forbedre elevens arbeid, er tidkrevende og vanskelig å få til for lærere i praksis. Dette er noe lærere skal gjøre, og samtidig noe av de vi synder mest mot i en travel hverdag. Prosjektet Irina leder har nettopp dette som mål; Å gi elvene bedre og kontinurerlig tilbakemelding på hva de kan endre for å forbedre sine tekster. Tilbakemeldinger som KI vil tilby, vil engasjere elever og utvikle deres forståelse av hvordan de kan skrive en høykvalitetstekst ved hjelp av flere utkast. Denne tilnærmingen kan betegnes som en lære-å-lære-tilnærming, og å «lære å lære» er en viktig ferdighet som lærende i 21 århundre bør tilegne seg. Prosjektet vil også utvikle ny kunnskap om hvordan lærere organiserer og legger til rette for vurdering for læring-praksis med KI-teknologi.
De to største utfordringene med å slippe kunstig intelligens inn i vurderingsarbeidet er personvern, samt å sørge for at vurderinger ses opp mot de faktiske læreplanmålene. LearnLab KI ser på nettopp hvordan man kan benytte kunstig intelligens til å gi elevene en bedre underveisvurdering innenfor læreplanens målsettinger. De ønsker å utvikle en skole der det i mindre grad er prøver, men elevens begrepsforståelse og produksjon som danner grunnlaget for vurdering. Dette skal gjøres innenfor rammen av et GDPR-sikret område hvor elevene benytter FEIDE som pålogging. Her oppsummerer de hva de har lært i samarbeid med 100 skoler.
Ett av ankerpunktene mot KI i skolen er frykten for at vi beveger oss bort fra skjønnmessige vurderinger av kvalifisert personell. Vi er redde for at “maskinene” skal vurdere. Lærere utfører kontinuerlig analyser av elevers utfordringer tilknyttet både læring, atferd og trivsel. Disse skjønnsmessige vurdringene danner grunnlaget for tiltakene vi setter inn. Men - hvor gode er egentlig disse vurderingene? Gjør vi våre valg basert på forskningsbasert kunnskap. Kan KI hjelpe oss til å gjøre bedre vurderinger og tiltak?
Alle som er interessert i KI i skolen har nok fått med seg Elin Måges engasjerte tilnærmering på sosiale medier. Her ser hun nærmere på hvordan KI kan brukes i skriveopplæringen til det beste for både elev og lærer. Innlegget er praktisk og deltakerene får prøve ut ulike verktøy underveis i foredraget.
Uformell 3 retters konferansemiddag for de som er tilstede og har bestilt overnattingspakken. Middagen serveres i hotellets restaurant i hovedbygningen.
Først må vi som lærere forstå mulighetene og begrensningene som ligger i en generativ modell. Deretter kan vi ta det i bruk.
I Randabergskolen har de laget egne Chatboter for ulike pedagogiske formål. Slik kommer de i forkant av utfordringene, samtidig som de unytter ressursene dette er for både lærere og elever. Odin forteller hva de har gjort, og hvordan, og mener bestemt at bruk av kunstig intelligens på denne måten kan:
- Være et utjevnende verktøy
- Gi bedre tilpasset opplæring
- Gi dypere forståelse av fagstoff
- Samt øke interessen om motivasjonen for faget.
Foredraget til Kenneth handler om hvorfor relasjonell kompetanse er særlig viktig i den kunstige intelligente tidsalderen. Det handler om teknologi i møtet med mennesker. Et av spørsmålene som skal reflekteres over er, hvordan bruken av slike verktøy best kan være til nytte. Og da både for elevenes faglige og sosiale utvikling, samt lærernes egne evner og forståelse for relasjonsbygging. Hovedfokuset vil ligge på å bruke teknologi på en måte som fremmer varm, myk og relasjonell tilstedeværelse i klasserommet.
Klikk her for hele beskrivelsen av innlegget
Med innspill fra forskning vil foredraget forklare hvordan balansen mellom teknologi og relasjonell kompetanse kan skape et bedre læringsmiljø for alle elever, spesielt de som trenger ekstra tilrettelegging og støtte. Et av eksemplene er Chatboten Nora – en KI-assistent utviklet sammen med en spesialundervisningselev. Nora skal brukes som et eksempel på hvordan kunstig intelligens-verktøy kan integreres i undervisningen for å støtte elever med ulike behov ved å skape en nøytral samtalepartner, som man i tillegg skal hjelpe.
Kim og Terje vil vise hvordan med praktiske eksempler hvordan de har jobbet med KI i flere fag og hvordan de tenker at dette kan bli brukt som et verktøy både for å skape mestring, motivasjon og læring.
I dagens digitale tidsalder er integreringen av kunstig intelligens i utdanningen blitt et sentralt tema. Fra totalt forbud til åpen bruk, skoler og lærere står overfor valget om hvordan de best kan utnytte AI-verktøy for å forbedre læringsopplevelsen. Mens noen skoler velger en konservativ tilnærming av frykt for misbruk eller avhengighet, ser andre mulighetene AI tilbyr for å skape en mer personlig og engasjerende læringsopplevelse. Her får du 6 graderte måter å benytte AI på, avhengig av dine rammebetingelser.
Uansett tilnærming, er det klart at AI har en plass i fremtidens klasserom, og det er opp til hver institusjon å bestemme hvordan de vil navigere i dette nye utdanningslandskapet.
Alle deltakere får den digitale boken kunstig intelligens for lærere av Kenneth Bareksten med i konferanseavgiften. Det er en praksisrettet bok til bruk i et miljø med et stort dokumentasjonskrav. Skolen er et slikt miljø, og lærere bruker mye tid på å sikre at elever får den rettmessige og nødvendig opplæringen. Kunstig intelligens kan imidlertid gjøre mye av det administrative arbeidet, som å forenkle tidkrevende oppgaver innen idemyldring, oversikt, tekster, lyd og video, i tillegg til matematikk og koding. Det vil skape rom lærere kan bruke på elevene. Med forståelse for teknologiens prinsipper og enkle ledetekster, kan kunstig intelligent programvare skape og tilrettelegge for god læring for elever og tid til å gjøre det for lærere.
En bok pr. påmelding (gruppepåmeldinger inkluderer kun en bok)
- Lunsj, pausemat og fri drikke (kaffe, te, juice, vann etc.) er alltid inkludert i prisen. Ved overnatting får man i tillegg frokost og tre-retters konferansemiddag med to enheter drikke.
- Alle priser er inkl. moms.
Martin Johannessen er en lærer som engasjerer seg særlig i skolehverdagens små og store utfordringer. Martin skriver og driver Lærerbloggen, og Rekk opp hånda, som besøkes av svært mange både lærere og andre skoleinteresserte.
Thon Hotel Oslo Airport er et moderne konferanse- og forretningshotell med 435 rom, og ligger sentralt til, kun 10 minutter unna Oslo Lufthavn på Gardermoen.Stort treningsrom med godt utvalg av apparater og treningsutstyr. Gode muligheter for parkering, for priser, se hotellets nettside.
Ankomst:
Ta Shuttlebus S22 fra flyplassen.
Flere av våre konferanser streames og man kan følge konferansen i sin helhet via nett. Man kan også se konferansen i opptak. Noen konferanser er også heldigital, det vil si at konferansen kun er tilgjengelig via streaming / opptak.
Ja, alle som er påmeldt digital deltakelse får også (tidsbegrenset) tilgang på opptak av konferansen i sin helhet.
- En singel deltakelse er ment for kun 1 person og kan ikke deles med andre eller se i fellesskap.
- Ved digitale grupper mottar man kun én link/nettadresse til arrangementet som kan deles med gruppen som skal se på. Ved digitale grupper MÅ de andre gruppedeltakerene registrere seg via link man mottar i e-posten med informasjon om streamingen. Denne e-posten får man en uke før gjennomføring av arrangementet.
Registrering åpner en time før første innlegg på konferansen. Kom gjerne litt tidlig, så slipper vi lang kø.
Endring av opplysninger eller deltakelse:
Gå til kontakt oss og send en e-post eller svar oss på e-posten du fikk med påmeldingsbekreftelse.
Endring av overnatting eller spørsmål vedr. hotell:
Hotel-link er vår samarbeidspartner og håndterer vår kontakt med hotellet for oss. Du kan kontakte de på: [email protected] eller 66 78 62 50
De kan hjelpe deg med følgende:
Ved digital deltakelse er det allerede laget grupperabatter. Se under priser "Gruppevisning"
Ved fysisk deltakelse er det mulig med rabatter dersom man er fem eller flere. Ta kontakt med oss.
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle.
Ja, det kan være mulig. Ta kontakt med oss.
For faglige spørsmål tar du kontakt med oss.
Dere er hjertelig velkommen til å være utstiller på vår konferanse. Fordelene er mange!
Pris: 4375 kroner pr. dag. I tillegg må hver person på stand ha dagpakker: 1600 (begge dager) eller helpensjonspakke: 3700. Maks to personer på stand. Person nr. tre må betale ordinær deltakerpris. Alle priser er inkl. mva.
Ja, det kan du. Det vi kan redusere er selve deltakeravgiften, mens utgifter som hotellet skal ha dekket i form av lunsj, opphold, pausemat og liknende ikke kan reduseres. Deltakeravgiften reduseres med 50%. Se påmeldingsskjema for mer informasjon.